Vijfentwintig studenten Industrieel Ontwerpen gaan vanaf zondag vijf dagen op bezoek bij diverse bedrijven. Elk bedrijf schotelt hen een probleem voor, dat zij in groepjes proberen op te lossen.
Op deze manier moet het bedrijfsleven een beter beeld krijgen van wat IO-ers zijn en kunnen.
De commissie Contour (Cases on tour) is opgericht door de studievereniging ID van de faculteit Industrieel Ontwerpen. ,,De vereniging denkt er al enige jaren over hoe zij de studie Industrieel Ontwerpen meer bekendheid kan geven bij het bedrijfsleven en hoe ze studenten beter kan voorlichten over hun beroepsmogelijkheden”, aldus bestuurslid Gemma Drohm. De IO-bedrijvendag, die al langer bestaat, voorziet hier niet genoeg in. Het enthousiasme voor deze dag is zowel bij studenten als bij bedrijven niet zo groot.
Contour is bij studenten en bedrijven wel enthousiast ontvangen. Het aantal studenten dat zich had aangemeld, was ongeveer twee keer zo groot als het aantal dat mee kon. Ook niet alle bedrijven die studenten wilden ontvangen worden bezocht. ,,Er is al een wachtlijst voor volgend jaar”, zegt Sander Baseliers, commissielid van Contour.
De bedrijven en cases zijn gevarieerd. Bij KLM moeten de bezoekers een nieuwe stijl voor een nieuwe doelgroep bedenken; een bedrijfskundige opdracht, waarbij voornamelijk marketing komt kijken. Bij Thomassen en Drijver, fabrikant van metalen verpakkingen, moeten de studenten een andere manier bedenken om een blik te openen dan met een blikopener. Hierbij spelen juist de constructieve en ergonomische kant van de opleiding een grote rol. Andere te bezoeken bedrijven zijn Philips, GE plastics en softwarebedrijf BSO/Origin.
Baseliers: ,,Het is een veel leukere manier om studenten en bedrijven met elkaar kennis te laten maken, dan dat een bedrijf op onze faculteit een lezing houdt. Nu kunnen studenten de sfeer proeven.”
Net zo belangrijk is het volgens Drohm dat de bedrijven de studenten direct aan het werk zien. Sommige hebben vooraf cv’s van de studenten gevraagd. Hoewel Contour niet direct als doel heeft om IO-ers aan een baan te helpen, is het een mogelijkheid voor bedrijven om te kijken of er potentiële werknemers bij zitten. Drohm: ,,Dat zullen wij natuurlijk niet tegenhouden.” (M.v.d.K.)
Vijfentwintig studenten Industrieel Ontwerpen gaan vanaf zondag vijf dagen op bezoek bij diverse bedrijven. Elk bedrijf schotelt hen een probleem voor, dat zij in groepjes proberen op te lossen. Op deze manier moet het bedrijfsleven een beter beeld krijgen van wat IO-ers zijn en kunnen.
De commissie Contour (Cases on tour) is opgericht door de studievereniging ID van de faculteit Industrieel Ontwerpen. ,,De vereniging denkt er al enige jaren over hoe zij de studie Industrieel Ontwerpen meer bekendheid kan geven bij het bedrijfsleven en hoe ze studenten beter kan voorlichten over hun beroepsmogelijkheden”, aldus bestuurslid Gemma Drohm. De IO-bedrijvendag, die al langer bestaat, voorziet hier niet genoeg in. Het enthousiasme voor deze dag is zowel bij studenten als bij bedrijven niet zo groot.
Contour is bij studenten en bedrijven wel enthousiast ontvangen. Het aantal studenten dat zich had aangemeld, was ongeveer twee keer zo groot als het aantal dat mee kon. Ook niet alle bedrijven die studenten wilden ontvangen worden bezocht. ,,Er is al een wachtlijst voor volgend jaar”, zegt Sander Baseliers, commissielid van Contour.
De bedrijven en cases zijn gevarieerd. Bij KLM moeten de bezoekers een nieuwe stijl voor een nieuwe doelgroep bedenken; een bedrijfskundige opdracht, waarbij voornamelijk marketing komt kijken. Bij Thomassen en Drijver, fabrikant van metalen verpakkingen, moeten de studenten een andere manier bedenken om een blik te openen dan met een blikopener. Hierbij spelen juist de constructieve en ergonomische kant van de opleiding een grote rol. Andere te bezoeken bedrijven zijn Philips, GE plastics en softwarebedrijf BSO/Origin.
Baseliers: ,,Het is een veel leukere manier om studenten en bedrijven met elkaar kennis te laten maken, dan dat een bedrijf op onze faculteit een lezing houdt. Nu kunnen studenten de sfeer proeven.”
Net zo belangrijk is het volgens Drohm dat de bedrijven de studenten direct aan het werk zien. Sommige hebben vooraf cv’s van de studenten gevraagd. Hoewel Contour niet direct als doel heeft om IO-ers aan een baan te helpen, is het een mogelijkheid voor bedrijven om te kijken of er potentiële werknemers bij zitten. Drohm: ,,Dat zullen wij natuurlijk niet tegenhouden.” (M.v.d.K.)
Comments are closed.