Education

Hulp bij inhuur van derden

Tegen welk tarief huur je personeel van derden in op de TU? Een tijdelijke unit binnen de inkoopafdeling procurement gaat iedereen die daaraan behoefte heeft helpen om tot een goede prijs te komen, te beginnen bij de universiteitsdienst.

De afdeling moet TU-ers gaan helpen die onderhandelen over tarieven van personeel dat ze tijdelijk inhuren. Ze heeft een lijst opgesteld met richtlijnen voor die uurtarieven, op basis van wat iemand die in dienst van de TU is met soortgelijk werk verdient. Dat moet grote en soms onverklaarbare verschillen in uurtarieven voorkomen.

Ook kan de unit onderhandelingen overnemen of ondersteunen. Zeker als er onderhandeld moet worden met een bekende kan dat de nodige afstand creëren, verwacht de universiteit. Die loopt al jaren aan tegen hoge kosten voor de inhuur van derden. 

De nieuwe afdeling is een proef. Ze begint op 5 januari 2015 en staat onder leiding van manager procurement Sander Heerbaart. Hij was donderdag 13 november bij een overlegvergadering tussen het college van bestuur en de ondernemingsraad. 

Scheidend or-lid Niek Tholen hield hem voor dat de unit en de richtlijnen goed zijn, maar dat daarmee twee belangrijke vragen niet zijn beantwoord. “De eerste zit aan de voorkant van het proces: moeten we wel iemand inhuren? De tweede zit aan de achterkant: hoe lang blijft iemand bij de TU?” 

Volgens cvb-lid Anka Mulder is het eenvoudig: daar gaat de leidinggevende over. Zij benadrukte dat een positieve toon belangrijk is. De afdeling is er in haar ogen om te helpen.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.