Niek Tholen, In zijn artikel noemt Leo de Vries het hoorcollege een povere informatiedrager. Klopt. Maar waarom wordt er dan hoorcollege gegeven? Simpel, een hoorcollege gaat sneller, en de stof moet behandeld, want dan kan er in volgende colleges gebruik van worden gemaakt.
Het criterium is dus niet dat de student zich de gehele stof eigen moet kunnen maken, dat komt vaak alsnog in het vervolgcollege. Of niet.
Het hoorcollege bestaat vrijwel uitsluitend uit mondelinge kennisoverdracht. Klopt ook. Maar ook hier is de verklaring simpel: laat de docent studenten actief sommen maken of referaten houden, dan is de onderwijsvorm geen hoorcollege meer! De vraag is dus niet wat er anders moet in hoorcolleges, maar welke onderwijsvorm geschikt is. En dat zal doorgaans niet het hoorcollege zijn. Maar dan moet het aantal contacturen wel in relatie staan tot de gekozen onderwijsvorm.
Mij is de enquête ook toegezonden, maar tot op heden weet ik niet hoe de onderzoekers het begrip hoorcollege definiëren… Laten we maar niet te veel conclusies verbinden aan de uitkomsten van zulk een enquête. Misschien is een multiple choice enquête wel niet het juiste onderzoeksmiddel?
faculteit Informatietechnologie en Systemen
In zijn artikel noemt Leo de Vries het hoorcollege een povere informatiedrager. Klopt. Maar waarom wordt er dan hoorcollege gegeven? Simpel, een hoorcollege gaat sneller, en de stof moet behandeld, want dan kan er in volgende colleges gebruik van worden gemaakt. Het criterium is dus niet dat de student zich de gehele stof eigen moet kunnen maken, dat komt vaak alsnog in het vervolgcollege. Of niet.
Het hoorcollege bestaat vrijwel uitsluitend uit mondelinge kennisoverdracht. Klopt ook. Maar ook hier is de verklaring simpel: laat de docent studenten actief sommen maken of referaten houden, dan is de onderwijsvorm geen hoorcollege meer! De vraag is dus niet wat er anders moet in hoorcolleges, maar welke onderwijsvorm geschikt is. En dat zal doorgaans niet het hoorcollege zijn. Maar dan moet het aantal contacturen wel in relatie staan tot de gekozen onderwijsvorm.
Mij is de enquête ook toegezonden, maar tot op heden weet ik niet hoe de onderzoekers het begrip hoorcollege definiëren… Laten we maar niet te veel conclusies verbinden aan de uitkomsten van zulk een enquête. Misschien is een multiple choice enquête wel niet het juiste onderzoeksmiddel?
faculteit Informatietechnologie en Systemen
Comments are closed.