Education

Hoogleraren vóór afschaffen basisbeurs

Twee op de drie hoogleraren en hoofddocenten juicht het toe als de basisbeurs een lening wordt. Veertig procent van hen vindt dat er weinig terecht is gekomen van de bedoelingen achter het bachelor-masterstelsel.

‘De professor is het zat!’, kopt Elsevier van deze week. Het blad laat ruim tweeduizend hoogleraren en universitair hoofddocenten aan het woord over de plannen met het hoger onderwijs die dit voorjaar werden gelanceerd. In de enquête voor het jaarlijkse themanummer ‘De beste studies’ (dat in oktober verschijnt), liepen daarover extra vragen mee .

Veel ondervraagden – vooral de jongere garde – vinden dat universiteiten strenger mogen selecteren aan de poort en meer vrijheid moeten krijgen om hun eigen inkomsten te regelen. Niet langer het aantal studenten, maar de kwaliteit van onderzoek en onderwijs zouden bepalend moeten zijn voor de bekostiging.

Elsevier verwacht de komende tijd een stevige discussie over de “halfslachtige, zo niet mislukte” invoering van het bachelor-masterstelsel. De internationale uitwisseling is er nauwelijks door gestimuleerd.

Het meest tevreden zijn de ondervraagden over hun eigen onderwijsprestaties. Driekwart van de ondervraagden vindt dat studenten goed les krijgen, in de bachelor- en in de masterfase.

De race was onderdeel van de Eco-Efficiency Biennial 2009, een expositie van duurzame technologie met een focus op mobiliteit en design.

De Grand Prix bestond uit een sprintrace en een hoofdrace. Bij de sprintrace op zaterdag werd het TU-team tweede. Het zwaartepunt van de wedstrijd lag echter bij de hoofdrace op zondag. Tijdens de tweede kwalificatieronde voor deze wedstrijd verloor de coureur Andrew Hagens na het schampen van een barrier de macht over het stuur. Een spoorstang brak af en  de kart vloog met hoge snelheid van de baan. De coureur was ongedeerd, maar de voorkant van de kart was zwaar beschadigd. In de eerste kwalificatieronde was echter een scherpe tijd neergezet, waardoor alsnog mocht worden gestart in de finale.

De kart moest binnen vijftien minuten weer gereed staan bij de start, waardoor het onmogelijk leek om deel te kunnen nemen aan de finale. Maar het team slaagde erin om binnen een kwartier de voorwielophanging te vervangen, de bumper te herstellen en de kart weer rijdend te krijgen.

In de finale zette het Greenchoice team een scherpe tijd neer. Het lukte het Spaanse team niet deze tijd te verbeteren, waardoor Greenchoice Forze de Grand Prix won.

De Delftse studenten werden gehuldigd door verscheidene hoogwaardigheidsbekleders, onder wie de Nederlandse consul te Turijn, dhr. Áccornero. Naast de consul waren de vice-voorzitter van de provincie Piemonte, dhr. Peveraro, de wethouder infrastructuur van de provincie Piemonte, dhr. Bairati en de wethouder sport van de gemeente Turijn dhr. Sbriglio zeer lovend over het waterstof raceteam Greenchoice Forze.

Meer info: www.greenchoice-forze.nl

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.