Docenten in het basisonderwijs raken het vaakst emotioneel betrokken bij hun werk, maar ook in het hoger onderwijs ligt dit percentage hoog. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ongeveer 40 procent van de leerkrachten in het basisonderwijs zegt vaak of zelfs altijd ‘emotioneel betrokken’ te raken bij het werk. Daarmee steken ze ruim boven andere beroepsgroepen uit. Ook docenten en hoogleraren in het hoger onderwijs vallen op: meer dan 25 procent van hen zegt emotioneel zeer betrokken te zijn. Ter vergelijking: artsen en maatschappelijk werkers scoren op deze vraag iets lager (23 procent). De cijfers komen uit een enquête onder zo’n 63 duizend werknemers. Het CBS kijkt naar het jaar 2018. Ontwikkelingen die gepaard gaan met de coronacrisis – zoals een eventuele hogere emotionele belasting van werknemers – zijn dus nog niet zichtbaar. (HOP, Bas Belleman)
Do you have a question or comment about this article?
redactie@hogeronderwijspersbureau.nl
Comments are closed.