Hoe komt het Delfts blauwe bord dat je wilt laten maken er precies uit te zien? De vj van industrieel ontwerper ir. Bart van den Berg toont het vanachter zijn mengpaneel.
De pottenbakkers van de Koninklijke Porceleyne Fles maken al honderden jaren Delfts blauw keramiek. Binnenkort wel op een hippere manier dan in de afgelopen eeuwen. Zoals video jockeys (vj’s) een dansende menigte bespelen met beelden op de muur, zo prijzen de verkopers hun aardewerk aan. De verkoper staat als een vj achter een soort mengpaneel en projecteert plaatjes op porseleinen voorwerpen. Zo laat hij de klant levensecht zien hoe zijn unieke aardewerken stuk na het bakken uit de oven komt.
Wie voor een paar honderd euro een Delfts blauw bordje bestelt, wil natuurlijk zo precies mogelijk weten hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. Daarom ontwierp ir. Bart van den Berg voor zijn afstuderen bij industrieel ontwerpen de ‘Blue Brush’. Hij maakte een prototype met een houten tafel waarop het gewilde voorwerp komt te staan. Aan de andere kant steekt een spiegeltje omhoog. Onder de tafel staat een beamer die, via dat spiegeltje, het aardewerk beschijnt.
Van den Berg laat zien hoe het werkt, van achter een witte doos met knoppen en een Delfts blauwe joystick. “Dat was een handvat van een briefopener, maar ik vond het een goede joystick voor mijn apparaat.” De industrieel ontwerper ‘beschildert’ het bord steeds opnieuw met plaatjes, teksten en verschillende randen. “De verkoper kan heel snel allerlei ontwerpen aan de klant laten zien. Zo krijgt hij een goed idee van wat de koper wil”, zegt Van den Berg. De verkoper kan de plaatjes van een USB-stick halen. Maar hij kan ook bijvoorbeeld het logo op het visitekaartje van zijn klant ter plekke fotograferen en op het bord projecteren.
Verpakking
Voor zijn Blue Brush paste de afstudeerder een apparaat van zijn afstudeerbegeleider ir. Daniël Saakes aan. Saakes onderzoekt de mogelijkheid om ontwerpers te ondersteunen met projectie van patronen en materialen op een voorwerp. De promovendus testte zijn idee onder andere bij fabrikant Procter and Gamble. “Tijdens een workshop projecteerden we verschillende afbeeldingen op een verpakking. Zo bepaalden meer dan dertig managers, marketingmedewerkers en ontwerpers samen hoe de nieuwe verpakking van een product er ongeveer uit moet zien.” De ontwerper hoeft zich niet bedreigd te voelen door de meedenkende managers. “Na zo’n workshop maakt hij met de ideeën uit de workshop het uiteindelijke ontwerp.”
De schilders van de Koninklijke Porceleyne Fles bleken, toen Van den Berg hen benaderde, niet zoveel behoefte te hebben aan een hulpmiddel om creatiever te ontwerpen. De verkopers zagen wel iets in de techniek, maar waren nog niet helemaal overtuigd. Dat veranderde wel toen de afstudeerder in hun gebouw het prototype neerzette. Ronald Visser van de aardewerkfabrikant: “Terwijl hij nog aan het onderzoeken was, gebruikten onze verkopers de Blue Brush al. We hebben al twee projecten binnengehaald met het apparaat.”
“Nu moeten de verkopers met plaatjes, oude ontwerpen en vooral woorden een idee krijgen van wat de klant wil”, vertelt Van den Berg. “De schilder tekent daarna met potlood de contouren van het ontwerp op een bord.” Met een foto van dat bord met potloodstrepen en zijn fantasie moet de koper beslissen of het zo goed is. Als hij het aardewerk toch anders wil, kan de schilder weer aan zijn tijdrovende tekenwerk beginnen. Met de Blue Brush kan volgens Van den Berg veel tijd worden bespaard. Als de klant tevreden is over de projectie op het aardewerk, wordt een foto gemaakt waar de schilder mee aan de slag kan.
De Porceleyne Fles wil de Blue Brush wel hebben, vertelt Visser. “Maar dan moet de ontwikkeling van het prototype tot een ‘echt’ product wel betaalbaar zijn. Het apparaat moet ‘idiot proof’ worden gemaakt, zodat we Bart niet meer nodig hebben om het te bedienen.” Of de Japanners die vaak uit bussen worden geladen voor de winkel ook hun eigen bord zullen ontwerpen met de Blue Brush, betwijfelt Visser. “Die hebben meestal zo weinig tijd.”
Met de Blue Brush van Bart van den Berg ontwerpt de Koninklijke Porceleyne Fles hipper dan ooit. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)
De pottenbakkers van de Koninklijke Porceleyne Fles maken al honderden jaren Delfts blauw keramiek. Binnenkort wel op een hippere manier dan in de afgelopen eeuwen. Zoals video jockeys (vj’s) een dansende menigte bespelen met beelden op de muur, zo prijzen de verkopers hun aardewerk aan. De verkoper staat als een vj achter een soort mengpaneel en projecteert plaatjes op porseleinen voorwerpen. Zo laat hij de klant levensecht zien hoe zijn unieke aardewerken stuk na het bakken uit de oven komt.
Wie voor een paar honderd euro een Delfts blauw bordje bestelt, wil natuurlijk zo precies mogelijk weten hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. Daarom ontwierp ir. Bart van den Berg voor zijn afstuderen bij industrieel ontwerpen de ‘Blue Brush’. Hij maakte een prototype met een houten tafel waarop het gewilde voorwerp komt te staan. Aan de andere kant steekt een spiegeltje omhoog. Onder de tafel staat een beamer die, via dat spiegeltje, het aardewerk beschijnt.
Van den Berg laat zien hoe het werkt, van achter een witte doos met knoppen en een Delfts blauwe joystick. “Dat was een handvat van een briefopener, maar ik vond het een goede joystick voor mijn apparaat.” De industrieel ontwerper ‘beschildert’ het bord steeds opnieuw met plaatjes, teksten en verschillende randen. “De verkoper kan heel snel allerlei ontwerpen aan de klant laten zien. Zo krijgt hij een goed idee van wat de koper wil”, zegt Van den Berg. De verkoper kan de plaatjes van een USB-stick halen. Maar hij kan ook bijvoorbeeld het logo op het visitekaartje van zijn klant ter plekke fotograferen en op het bord projecteren.
Verpakking
Voor zijn Blue Brush paste de afstudeerder een apparaat van zijn afstudeerbegeleider ir. Daniël Saakes aan. Saakes onderzoekt de mogelijkheid om ontwerpers te ondersteunen met projectie van patronen en materialen op een voorwerp. De promovendus testte zijn idee onder andere bij fabrikant Procter and Gamble. “Tijdens een workshop projecteerden we verschillende afbeeldingen op een verpakking. Zo bepaalden meer dan dertig managers, marketingmedewerkers en ontwerpers samen hoe de nieuwe verpakking van een product er ongeveer uit moet zien.” De ontwerper hoeft zich niet bedreigd te voelen door de meedenkende managers. “Na zo’n workshop maakt hij met de ideeën uit de workshop het uiteindelijke ontwerp.”
De schilders van de Koninklijke Porceleyne Fles bleken, toen Van den Berg hen benaderde, niet zoveel behoefte te hebben aan een hulpmiddel om creatiever te ontwerpen. De verkopers zagen wel iets in de techniek, maar waren nog niet helemaal overtuigd. Dat veranderde wel toen de afstudeerder in hun gebouw het prototype neerzette. Ronald Visser van de aardewerkfabrikant: “Terwijl hij nog aan het onderzoeken was, gebruikten onze verkopers de Blue Brush al. We hebben al twee projecten binnengehaald met het apparaat.”
“Nu moeten de verkopers met plaatjes, oude ontwerpen en vooral woorden een idee krijgen van wat de klant wil”, vertelt Van den Berg. “De schilder tekent daarna met potlood de contouren van het ontwerp op een bord.” Met een foto van dat bord met potloodstrepen en zijn fantasie moet de koper beslissen of het zo goed is. Als hij het aardewerk toch anders wil, kan de schilder weer aan zijn tijdrovende tekenwerk beginnen. Met de Blue Brush kan volgens Van den Berg veel tijd worden bespaard. Als de klant tevreden is over de projectie op het aardewerk, wordt een foto gemaakt waar de schilder mee aan de slag kan.
De Porceleyne Fles wil de Blue Brush wel hebben, vertelt Visser. “Maar dan moet de ontwikkeling van het prototype tot een ‘echt’ product wel betaalbaar zijn. Het apparaat moet ‘idiot proof’ worden gemaakt, zodat we Bart niet meer nodig hebben om het te bedienen.” Of de Japanners die vaak uit bussen worden geladen voor de winkel ook hun eigen bord zullen ontwerpen met de Blue Brush, betwijfelt Visser. “Die hebben meestal zo weinig tijd.”
Met de Blue Brush van Bart van den Berg ontwerpt de Koninklijke Porceleyne Fles hipper dan ooit. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)
Comments are closed.