Campus

‘Het swingt lekker’

Het Nederlands Studenten Kamer Orkest (Nesko) verwelkomt de zon met energieke opvoeringen door het hele land van ‘een zomerdag’ van de Russische componist Prokofjev. TU-studenten swingen mee op viool, contrabas en altviool.


Vijfdejaars student technische bestuurskunde Arthur Verkerke (23) hoefde niet lang na te denken over zijn aanmelding bij het Nederlands Studenten Kamer Orkest. “Ik speel vanaf mijn achtste viool en vanaf mijn vijftiende altviool en het leek me geweldig om met allemaal verschillende studenten een concert in elkaar te zetten.”

Voordat Verkerke in april samen met nog 44 andere studenten (onder wie drie andere TU’ers) door het hele land optreedt, moet er nog flink geoefend worden. Het eerste repetitieweekend is inmiddels achter de rug. “We zaten in Drenthe, in de middle of nowhere”, zegt Verkerke. “Ik moest met de trein en daarna nog met twee bussen om er te komen. En toen was ik er nog niet. Een huifkar met een tractor ervoor bracht ons en al onze instrumenten naar de kampeerboerderij.”


Het weekend was een groot feest, zegt de student. “We hebben elkaar goed leren kennen en dat is erg fijn als je vanuit het niets samen een stuk speelt.” Tijdens de feestjes ’s avonds spraken de TU’ers met studenten filosofie en conservatoriumstudenten. “Normaal heb je als TU student altijd je ingenieursbril op, nu borrelde ik met studenten die heel anders tegen het leven aankeken. Dat vond ik heel verrassend”, zegt Verkerke. “Maar gesprekken vielen nooit stil, want iedereen houdt van muziek.”


Tijdens het weekend stond de muziek dan ook centraal, tijdens gesprekken, maar vooral tijdens het oefenen. De 45 studenten speelden van tien uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds. “Het ging met sprongen vooruit”, vindt de TU-student. “Iedereen is erg goed en gewend om veel te spelen.”


De studenten spelen zomerse muziek: ‘een zomerdag’ van Prokofjev, zijn eerste symfonie, het klarinetconcert van Mozart en een compositie van de net afgestudeerde conservatoriumstudent Morris Kliphuis. De eerste symfonie van Prokofjev is erg lastig, vindt Vekerke. “Het is een transparant stuk, alle noten zijn belangrijk. Dat maakt het technisch moeilijk om te spelen, want alle noten moet je daardoor goed spelen. Maar als het goed gaat, klinkt het zo gaaf. Het stuk is niet zo lang, daarom stoppen we er heel veel repetitietijd in om het perfect te krijgen.”

De compositie van Kliphuis past ook perfect bij het zomerse thema, vindt de TU-student. “Het swingt lekker. Ik kan goed horen dat hij geïnspireerd werd door Prokofjev.”


De Russische componist Prokofjev heeft namelijk ook ‘toffe, energieke’ muziekstukken gecomponeerd, vindt Verkerke. “Prokofjev componeerde tijdens het communisme. Hij moest rekening houden met de partij tijdens het componeren, maar toch heeft hij zulke mooie muziek gemaakt. Er zit zoveel energie in en je weet er veel hoop uit te putten. Dat is er zo knap aan.”

Vooral het laatste stuk van de symfonie spreekt de student erg aan. “Het slot van het concert is een groot avontuur op weg naar het einde. Het is heel flitsend en het meest energieke deel van het stuk. Ik ben altijd helemaal blij en opgetogen als ik klaar ben met spelen. En ik denk dat het publiek dat ook is als ze de zaal verlaten na de laatste noten. Het is de perfecte afsluiting.”


Nesko speelt van 10 t/m 15 april in zes studentensteden: Groningen, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Utrecht en Amsterdam. Op 11 april is er om 20.15 uur een concert in de Marekerk in Leiden.

“In science we want images to be sharp. For my research I worked on an optical imaging system for sharpening pictures. In daily life however distortion and blurry images are beautiful. Stars also twinkle. If everything was always sharp, then there would be far fewer poems. With this cover I combine science and personal life. 

If you look closely you will notice a small detail: there is a red Chinese stamp on the bridge. My name is written there in ancient Chinese. 

I took this picture at the Oude Delft canal early one morning. My wife came up with ideas of only looking at the water’s reflection and putting the name on the stone. She also designed the title on the cover.” ‘

Hong Song, ‘Model-based control in adaptive optical systems’, 25 March 2011.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.