Opinion

Het manco van de elektrische auto

Het is al decennia lang een grote belofte, maar breekt maar niet echt door: elektrisch rijden. Journalist en TU-alumnus Rijkert Knoppers geeft in ‘Rijden onder Spanning’ een uitstekend overzicht van de ontwikkeling van elektrische auto’s.


“Het elektrisch voertuig komt eraan.” Deze kreet is van uitvinder Sheldon Shacket. Anders dan je zou verwachten deed hij deze voorspelling al ruim dertig jaar geleden. In die tijd is er veel veranderd en zijn er veelbelovende technische veranderingen geweest. Maar de voorspelling van Shacket is nog steeds niet uitgekomen. En masse wordt nog lang niet elektrisch gereden.


Waarom worden de benzineslurpers nog niet door iedereen vervangen door milieuvriendelijke en geruisloze elektrische voertuigen? In ‘Rijden onder spanning’ worden een aantal redenen genoemd. Zo is de beperkte actieradius nog altijd een probleem en is een goede infrastructuur voor het opladen van accu’s of tanken van waterstof nog niet beschikbaar.


Het is daarom legitiem de vraag te stellen of de voorspelling van Shacket ooit nog uitkomt. Dat is lastig na te gaan, volgens Knoppers. Want het gaat om het verleggen van grenzen, de techniek moet beter worden en vooral is er een ‘radicaal andere manier van autorijden’ nodig. “Daar zouden we voor moeten gaan”, zegt de auteur die als freelance journalist werkt voor NRC Handelsblad en Technisch Weekblad. Knoppers studeerde werktuigbouwkunde in Delft.


Opmerkelijk genoeg was ruim een eeuw geleden de elektrische auto al zeer populair. In een aantal landen zelfs veel populairder dan benzine-auto’s. Neem de Verenigde Staten. Van de 4192 auto’s die in 1900 werden gebouwd waren er maar liefst 1575 elektrisch. Om een boodschap in de stad te doen waren deze voertuigen vooral handig. Het succes duurde tot de Eerste Wereldoorlog, toen een derde van alle voertuigen ter wereld elektrisch was.


Doordat er steeds meer en betere wegen kwamen, won de benzineauto aan populariteit. Die had namelijk een veel groter bereik. Een ander voordeel van elektrische auto’s bleek een nadeel te zijn. Ze vertoonden namelijk veel minder mankementen en werkten te goed. Een crime voor wie van avontuur en sleutelen hield en wilde opscheppen over de eigen kwaliteiten.


Nu zijn de rollen omgedraaid. Elektrisch is minder populair, maar vanuit de techniek gezien veel uitdagender. En dat, denkt Knoppers, kan wel eens het succes worden van de elektrisch auto.


Dit boek is een aanrader voor iedereen die meer wil weten over elektrisch rijden. Het is niet zozeer een warm pleidooi voor elektrisch rijden. Knoppers benoemt duidelijk de voor- en nadelen en welke hordes er nog genomen moeten worden. Ook is er aandacht voor het verschil tussen rijden met een brandstofcel en een accu-auto. Knoppers schrijft beeldend over de geschiedenis en de toekomst van rijden onder spanning. Het is toegankelijk geschreven en biedt een uitstekend overzicht van elektrisch rijden.


Rijkert Knoppers, ‘Rijden onder spanning. Waarheen met de elektrische auto?’, Uitgeverij Siemes, 176 p., 24,95 euro.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.