Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Science

Gracht Green Village wordt proefvijver voor autonome boten

Het RAS (Researchlab Autonomous Shipping) is de volgende stap in de ontwikkeling van zelfstandig varende boten. Het buitenlab bij Green Village werd maandag 18 maart geopend.

3mE-decaan Theun Baller, wethouder Martina Huijsmans, gedeputeerde Rik Janssen, initiatiefnemer Rudy Negenborn en rector Tim van der Hagen bij de proefvijver autonoom varen. (Foto: TU Delft)

Twee jaar nadat prof.dr. Rudy Negenborn aan de pers zijn eerste autonoom varende modelboten toonde, was het afgelopen week tijd voor de volgende stap. Het Researchlab Autonomous Shipping (RAS) is een buitenlaboratorium dat ruimte biedt aan experimenten met zelfstandig varende modelboten, en is een ontmoetingsplek voor betrokkenen.

Prof.dr. Rudy Negenborn bij de opening van RAS. (Foto: TU Delft)

“Met het Researchlab Autonomous Shipping (RAS) zetten we een stap dichter naar de realiteit”, zei Negenborn. Hij is hoogleraar multi-machine operations & logistics bij de faculteit 3mE en heeft als missie om voertuigen slimmer te maken.

Promovendi laten de onderzoeksscheepjes te water. (Foto: TU Delft)

Over het nut over de proefvijver zei hij: “Vanuit de formules, simulatiemodellen en gecontroleerde overdekte experimenten gaan we nu naar de buitenwereld met alle onzekerheden die daarbij komen kijken. We beginnen met het op schaal testen van onze groepen van autonome vaartuigen om daarna snel door te schakelen naar een complexere omgeving met ander waterwegverkeer.”

In de nieuwe test- en leeromgeving zullen de RAS-partners aan de slag gaan met concrete thema’s zoals het autonoom passeren van bruggen en sluizen, zelfstandig aanleggen en wegvaren, en samen met autonome en niet-autonome schepen varen. Ook een ontmoeting met een eend, of een zwaan kan verrassend uitpakken.

Nautische openingsact. Gedeputeerde Rik Jansen (ZH), decaan Theun Baller (3mE) en wethouder Martina Huijsmans luiden de scheepsbel. (Foto: TU Delft)

Initiatiefnemers van het RAS zijn TU Delft, de Provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Delft.

Science editor Jos Wassink

Do you have a question or comment about this article?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.