Arno Smets, bekend van de succesvolle MOOC ‘Solar Energy’, werd op 4 november tot Antoni van Leeuwenhoek hoogleraar benoemd op zijn vakgebied zonne-energie bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Prof.dr.ir Arno Smets (1974) werkt bij de afdeling Electrical Sustainable Energy (ESE) aan technologieën om zonlicht in bruikbare energie om te zetten. Daarnaast geldt hij als pionier van het online onderwijs met zijn succesvolle massive open online course (MOOC) Solar Energy die 135 duizend studenten trok.
Gefeliciteerd met uw aanstelling. Wanneer hoorde u ervan?
“Officieel hoorde ik het vorige week, maar ik hoorde in september al dat ik in een versnelde procedure zat. Het ging sneller dan verwacht.”
De meeste mensen kennen u van de MOOC Solar Energy. Heeft dat een rol gespeeld bij de benoeming?
“De benoeming werd bekendgemaakt op de onderwijsdag, dus de MOOCs hebben zeker een rol gespeeld. Ik denk dat de benoeming een combinatie was van goed onderzoek met investeringen in onderwijs.”
Wat verandert het AvL hoogleraarschap voor u?
“Ik blijf gewoon hetzelfde doen. Wat telt is de waardering en de erkenning. Iedereen in dit vak heeft toch de ambitie om de hoogste graad te halen, en dat is de hoogleraarstitel. Maar qua onderzoek en onderwijs denk ik niet dat er voor mij veel verandert.”
Kunt u een eigen onderzoekslijn opzetten?
“Het Antoni van Leeuwenhoek hoogleraarschap is ontworpen om ook anderen dan het hoofd van de sectie hoogleraar te kunnen laten worden om zo te voorkomen dat talent wegloopt en hen aan de universiteit te binden. Je hoeft je dan niet bezig te houden met administratieve rompslomp en het leiden van een sectie, maar je kunt je eigen lijn in onderzoek en onderwijs ontwikkelen. Als universitair hoofddocent doe je dat ook al. Het afgelopen jaar heb ik vier van mijn promovendi af zien zwaaien.”
Uw vak heet zonne-energie. Wat gaat dat inhouden?
“Goed beschouwd is alle energie zonne-energie. Als de mensheid duurzaam met de wereld wil omgaan, moeten we leren om zonlicht om te zetten in bruikbare energie. Zonnepanelen zetten zonlicht om in elektriciteit, maar je kunt zonlicht ook omzetten in chemische energie als brandstof. Onze uitdaging is om met simpele materialen elektriciteit op te wekken en om cellen te ontwikkelen die met hoog rendement brandstof maken. Op een ander niveau zijn we bezig met de integratie van zonnecellen in de gebouwde omgeving op daken en ramen of als gevelbedekking. Architecten weten vaak niet wat de opbrengst is en onder welke hoek ze de cellen moeten plaatsen. Zo werken we fundamenteel en toegepast aan zonne-energie. Een ander voorbeeld zijn zonnecellen met katalyse-oppervlak die je kunt gebruiken om water mee te zuiveren. Een promovenda heeft laten zien dat die cellen onder invloed van zonlicht organische vervuiling afbreken. Volgens mij heeft nog niemand dat toegepast.”
U bruist van de ideeën voor onderzoek. Komt er een vervolg op de MOOC?
“We hebben 135 duizend studenten gehad waarvan 5 procent het certificaat heeft gehaald. De meeste mensen volgen de MOOC voor de kennis, en niet voor het papiertje. Er zijn nu 6000 studenten die het vak hebben gehaald. Normaal zijn dat aan de universiteit 40 tot 50 die het tentamen halen. Dan hebben we al meer dan 100 docentjaren gedraaid met de MOOC. Dezelfde serie is nu in het Arabisch vertaald en aan een Chinese vertaling wordt gewerkt. In beide gevallen door oud-studenten van me.”
Komt er een vervolg?
“Er komt een nieuwe MOOC omdat 70 procent van de kijkers professionals in het veld zijn. Speciaal voor hen maken we nieuwe vakken zoals Building Integrated PV. In Nederland alleen al zijn er 9.000 mensen die in de sector zonne-energie werken. Wereldwijd werken er naar schatting vier miljoen mensen aan PV-installaties. We besteden aandacht aan de integratie van zonnestroom in elektriciteitsnetwerken. Daar zitten professionals van overheid en bedrijfsleven op te wachten. Voor hen willen we betaalde cursussen ontwikkelen. Daarvoor willen we een business model opzetten. Stel dat je per onderdeel 200 euro vraagt en 800 euro voor het hele vak met duizend professionals wereldwijd, dan levert dat leuke inkomsten voor het onderzoek en onderwijs van deze afdeling. Dit onderwerp spreekt kennelijk zo aan dat je geld kunt verdienen met onderwijs. Dat is weer eens wat anders, haha.”
Lees ook: MOOCs maken, Delta, 27 januari 2014
Comments are closed.