Education

‘Gebruik ICT in het onderwijs stimuleren’

De bestaande kennis op het gebied van ICT in het onderwijs wordt op de TU onvoldoende benut, vindt een ‘breinstormgroep’. De TU moet een expertisecentrum voor ICT in het onderwijs oprichten om faculteiten te ondersteunen bij hun ICT-beleid, om docenten te trainen en ervaring te laten uitwisselen en om onderzoek te doen naar de effecten van het gebruik van ICT in het onderwijs.

Ook moet het expertisecentrum zelf innovatieve producten ontwikkelen.

Dat stelt de ‘breinstormgroep ICT in het onderwijs’ (ICTO), bestaande uit vertegenwoordigers van de studenten, de docenten, de Dienst Technische Ondersteuning (DTO), Didactiek en Onderwijsontwikkeling (DidO) en de stafeenheid Onderwijs-, Onderzoek- en Studentenbeleid. Het college van bestuur onderschrijft de inhoud, maar heeft nog geen geld gereserveerd voor de plannen.

ICT is tot nu toe op de TU vooral toegepast voor studietaken van de individuele student, stelt de ICTO. In de nabije toekomst moeten docenten hun aandacht meer richten op het flexibel aanbieden van cursusmateriaal voor verschillende doelgroepen en het verbeteren van de communicatie tussen docenten en studenten en tussen studenten onderling.

De ICTO adviseert verder voor ieder vak een eigen internetpagina te creëren, minimaal ingevuld met de informatie uit de studiegids. Daarnaast kunnen de docenten de websites van hun vakken zelf uitbouwen tot een digitale leeromgeving.

Het plan van de breinstormgroep ICT in het onderwijs gaat nu voor advies naar de decanen en naar de Open Universiteit, een pionier op het gebied van afstandsleren in Nederland.

De TU moet een expertisecentrum voor ICT in het onderwijs oprichten om faculteiten te ondersteunen bij hun ICT-beleid, om docenten te trainen en ervaring te laten uitwisselen en om onderzoek te doen naar de effecten van het gebruik van ICT in het onderwijs. Ook moet het expertisecentrum zelf innovatieve producten ontwikkelen.

Dat stelt de ‘breinstormgroep ICT in het onderwijs’ (ICTO), bestaande uit vertegenwoordigers van de studenten, de docenten, de Dienst Technische Ondersteuning (DTO), Didactiek en Onderwijsontwikkeling (DidO) en de stafeenheid Onderwijs-, Onderzoek- en Studentenbeleid. Het college van bestuur onderschrijft de inhoud, maar heeft nog geen geld gereserveerd voor de plannen.

ICT is tot nu toe op de TU vooral toegepast voor studietaken van de individuele student, stelt de ICTO. In de nabije toekomst moeten docenten hun aandacht meer richten op het flexibel aanbieden van cursusmateriaal voor verschillende doelgroepen en het verbeteren van de communicatie tussen docenten en studenten en tussen studenten onderling.

De ICTO adviseert verder voor ieder vak een eigen internetpagina te creëren, minimaal ingevuld met de informatie uit de studiegids. Daarnaast kunnen de docenten de websites van hun vakken zelf uitbouwen tot een digitale leeromgeving.

Het plan van de breinstormgroep ICT in het onderwijs gaat nu voor advies naar de decanen en naar de Open Universiteit, een pionier op het gebied van afstandsleren in Nederland.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.