Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Science

Fileleed

De file is een ongewild ochtend- en avondritueel voor veel automobilisten in Nederland. Het kabinet presenteert kilometerheffing als dé oplossing. Maar filerijders moeten nog even geduld hebben. Tot 2012.

Na een recordfile van achthonderd kilometer op vrijdag, vergaderde afgelopen maandag de Tweede Kamer over de Nota Mobiliteit, van minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat). Na jaren gesteggel lijkt de kilometerheffing er eindelijk te komen. Noodzaak of ijdele hoop dat dit het fileproblemen in Nederland oplost?

“We verwachten veel van deze plannen”, zegt dr. Michiel Bliemer van Civiele Techniek en Geowetenschappen, afdeling transport en planning, desgevraagd. “Maar hoe het systeem wordt ingevoerd is nog niet duidelijk. Als de automobilist een vast tarief per gereden kilometer moet betalen, zal er weinig veranderen. Hoge brandstofprijzen leiden immers ook niet tot minder files. Maar als automobilisten alleen op bepaalde trajecten in de spits moeten betalen, komen er wel minder files. Mensen zullen dan dat traject mijden, door voor of na de spits te reizen, een andere route te nemen of thuis te blijven.”

Er is nog meer onduidelijkheid. Van Tineke ‘tolpoort’ Netelenbos tot en met Karla Peijs passeerden vele plannen de revue. Ook nu houdt Peijs een slag om de arm. Er komt kilometerheffing rond 2012. Maar: zonder nu al te kiezen voor een beste vorm, zo staat in de nota. “Er zijn verschillende systemen”, legt Bliemer uit. “In Frankrijk staan de bekende tolpoortjes. In Londen staat sinds kort een cordon van camera’s rond het centrum, dat de kentekens registreert. Maar dat systeem in de lucht houden is erg duur. De camera’s kosten veel geld en de rekeningen worden binnen een dag verstuurd. En daar moet je mensen voor in dienst nemen.”

Het gps-systeem wordt in Duitsland sinds januari toegepast op vrachtwagens. Peijs zei in ‘Buitenhof’ dat dat systeem niet functioneert. Nederland moet het bovendien groter aanpakken: de kilometerheffing geldt voor alle auto’s. “Nederland is heel ambitieus”, zegt Bliemer. “Tot nu toe heeft nog niemand het gps-systeem zo geadvanceerd willen invoeren als wij. Er zijn plannen om automobilisten te laten betalen, afhankelijk van waar en wanneer ze rijden. Dat is revolutionair! Alle landen willen die roadpricing in voeren, maar durven hun vingers er niet aan te branden.”

Maar dat is volgens Bliemer de enige manier om files in Nederland structureel te verminderen. “Er zal nooit genoeg infrastructuur zijn in Nederland. Extra wegen kosten heel veel geld, bovendien liggen die er ‘s nachts ongebruikt bij.” Omdat Peijs een slag om de arm houdt, wil een Kamermeerderheid dat ze haar nota herschrijft. Deze keer met de toevoeging dat ‘het kabinet alles op alles zet’ zodat er in 2012 een kilometerheffing is. Tot genoegen van Bliemer.

“Het wordt steeds minder aangenaam om de auto te nemen”, zegt Bliemer. “Ik woon in Schiedam en rijd via een sluiproute naar Delft. Laatst was die weg afgezet. De snelweg was overvol. Ik deed er een uur over om hier te komen. Verschrikkelijk, daar heb ik dan zo de balen van.” (RV)

Na een recordfile van achthonderd kilometer op vrijdag, vergaderde afgelopen maandag de Tweede Kamer over de Nota Mobiliteit, van minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat). Na jaren gesteggel lijkt de kilometerheffing er eindelijk te komen. Noodzaak of ijdele hoop dat dit het fileproblemen in Nederland oplost?

“We verwachten veel van deze plannen”, zegt dr. Michiel Bliemer van Civiele Techniek en Geowetenschappen, afdeling transport en planning, desgevraagd. “Maar hoe het systeem wordt ingevoerd is nog niet duidelijk. Als de automobilist een vast tarief per gereden kilometer moet betalen, zal er weinig veranderen. Hoge brandstofprijzen leiden immers ook niet tot minder files. Maar als automobilisten alleen op bepaalde trajecten in de spits moeten betalen, komen er wel minder files. Mensen zullen dan dat traject mijden, door voor of na de spits te reizen, een andere route te nemen of thuis te blijven.”

Er is nog meer onduidelijkheid. Van Tineke ‘tolpoort’ Netelenbos tot en met Karla Peijs passeerden vele plannen de revue. Ook nu houdt Peijs een slag om de arm. Er komt kilometerheffing rond 2012. Maar: zonder nu al te kiezen voor een beste vorm, zo staat in de nota. “Er zijn verschillende systemen”, legt Bliemer uit. “In Frankrijk staan de bekende tolpoortjes. In Londen staat sinds kort een cordon van camera’s rond het centrum, dat de kentekens registreert. Maar dat systeem in de lucht houden is erg duur. De camera’s kosten veel geld en de rekeningen worden binnen een dag verstuurd. En daar moet je mensen voor in dienst nemen.”

Het gps-systeem wordt in Duitsland sinds januari toegepast op vrachtwagens. Peijs zei in ‘Buitenhof’ dat dat systeem niet functioneert. Nederland moet het bovendien groter aanpakken: de kilometerheffing geldt voor alle auto’s. “Nederland is heel ambitieus”, zegt Bliemer. “Tot nu toe heeft nog niemand het gps-systeem zo geadvanceerd willen invoeren als wij. Er zijn plannen om automobilisten te laten betalen, afhankelijk van waar en wanneer ze rijden. Dat is revolutionair! Alle landen willen die roadpricing in voeren, maar durven hun vingers er niet aan te branden.”

Maar dat is volgens Bliemer de enige manier om files in Nederland structureel te verminderen. “Er zal nooit genoeg infrastructuur zijn in Nederland. Extra wegen kosten heel veel geld, bovendien liggen die er ‘s nachts ongebruikt bij.” Omdat Peijs een slag om de arm houdt, wil een Kamermeerderheid dat ze haar nota herschrijft. Deze keer met de toevoeging dat ‘het kabinet alles op alles zet’ zodat er in 2012 een kilometerheffing is. Tot genoegen van Bliemer.

“Het wordt steeds minder aangenaam om de auto te nemen”, zegt Bliemer. “Ik woon in Schiedam en rijd via een sluiproute naar Delft. Laatst was die weg afgezet. De snelweg was overvol. Ik deed er een uur over om hier te komen. Verschrikkelijk, daar heb ik dan zo de balen van.” (RV)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.