Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Extra uni-docenten komen nog, denkt minister

De afgelopen jaren hebben universiteiten inderdaad niet zoveel docenten aangenomen, erkent minister Van Engelshoven. Maar daar komt verandering in, verwacht ze.

De TU biedt docenten sindskort een Teaching Lab voor onderwijsinnovatie.

Geen basisbeurs, wel beter onderwijs. Dat was de belofte van minister Bussemaker toen ze het nieuwe leenstelsel lanceerde. Er zouden bijvoorbeeld vierduizend extra docenten aan universiteiten en hogescholen komen.


Uit een berekening van het HOP bleek dat hogescholen inderdaad op schema liggen en meer docenten aannemen, maar universiteiten niet. Het CDA stelde daar schriftelijke vragen over aan minister Van Engelshoven.


Eigen aanpak


Waarom die docenten er nog niet zijn? De universiteiten maken hun eigen afwegingen, antwoordt de minister. Ze hebben “ruimte voor een eigen aanpak”. Met andere woorden, ze mogen zelf beslissen waar ze hun budget aan uitgeven.


Maar de minister gaat ervan uit “dat het aanstellen van extra docenten prioriteit heeft” aan de universiteiten, schrijft ze. Het hoger onderwijs krijgt vanaf volgend jaar miljoenen erbij dankzij het nieuwe leenstelsel dat in 2015 is ingevoerd.


Ze heeft een stok achter de deur. Binnenkort gaat ze in gesprek over nieuwe ‘kwaliteitsafspraken’ met universiteiten en hogescholen. Van Engelshoven laat doorschemeren dat het aantal docenten in die afspraken een rol kan spelen, al zegt ze dat niet expliciet.


De kwaliteitsafspraken zijn bedoeld om hogescholen en universiteiten tot betere prestaties te prikkelen. Eerder, in het najaar van 2012, maakte het kabinet ‘prestatieafspraken’ over bijvoorbeeld studietempo, aantallen diploma’s en het opleidingsniveau van docenten, maar volgens critici waren die afspraken te zeer op ‘rendement’ gericht en moest er een andere aanpak komen.


Meer ruimte


Deze keer krijgen de onderwijsinstellingen meer ruimte om zelf te bepalen welke doelen ze willen bereiken en waar het ministerie hen op mag afrekenen. Ze gaan in samenspraak met studenten en het werkveld nieuwe indicatoren opstellen.


Maar zullen deze afspraken ervoor zorgen dat universiteiten het streefcijfer van Bussemaker gaan halen? Dan zouden er 1.400 extra docenten zijn in het jaar 2025.


Van Engelshoven houdt een slag om de arm. Haar voorganger had al gewaarschuwd dat dit alleen lukt als de universiteiten daar zestig procent van het extra geld aan besteden. En misschien doen ze dat niet.


HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

Do you have a question or comment about this article?

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl

Comments are closed.