Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

​Extra miljoenen voor wiskundig onderzoek

De wiskundeopleidingen zijn zo populair geworden dat docenten amper tijd overhouden voor hun onderzoek. Dus stelt wetenschapsfinancier NWO vier miljoen euro beschikbaar voor de komende twee jaar.

“Hoe dat geld precies ingezet gaat worden is nog niet duidelijk”, zegt Remco van der Hofstad van het Platform Wiskunde Nederland (PWN). “Maar het moet echt naar ondersteuning van wiskundig onderzoek. We zouden bijvoorbeeld jonge mensen kunnen aanstellen of internationale samenwerking kunnen stimuleren.”

Want hoewel de wiskunde volgens het PWN “het onmisbare fundament van wetenschap, technologie en een groot deel van de maatschappij” is, komt het fundamentele onderzoek in de knel. Verder vinden wiskundigen moeilijk aansluiting bij de topsectoren en halen ze weinig geld uit Europese wetenschapsprogramma’s.

Wetenschappers zouden steeds meer tijd kwijt zijn aan lesgeven. In 2015 begonnen er volgens de Keuzegids Universiteiten 697 studenten aan een bacheloropleiding wiskunde of technische wiskunde. In 2010 waren dat er nog 353.


Tijd dus voor een ‘Deltaplan voor de Nederlandse wiskunde’ met plannen voor onderwijs, onderzoek en voor de versterking van banden met andere disciplines en het bedrijfsleven. In het document staan ook aanbevelingen voor de lerarenopleidingen wiskunde en ideeën voor gespecialiseerde vakken voor niet-wiskundestudenten.

Het Deltaplan is gisteren aangeboden aan onderwijsminister Jet Bussemaker. Zij kondigde aan dat een speciale ‘Wiskunderaad’ nu gaat kijken hoe alle plannen precies worden uitgewerkt.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.