‘Absolute topper’ in biomechanicaProf.dr. Neville J. Hogan behoort volgens de faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek tot ,,de absolute wetenschappelijke ‘toppers’ op het gebied van spier- en skeletsystemen en de robotica.’
‘ Daarom krijgt Hogan 10 januari het eredoctoraat uitgereikt op haar voordracht.
De 47-jarige voormalig Ier heeft een indrukwekkende staat van dienst. Na zijn opleiding aan het College of Technology in Dublin begon hij aan zijn masters degree in de werktuigbouwkunde op het Massachusetts Instituut of Technology (MIT), een instituut dat hij sindsdien niet meer verlaten heeft.
Nadat hij er in 1977 promoveerde begon zijn carrière die leidde naar zijn huidige functies: professor bij twee departementen: Brain and Cognitieve Science en Mechanical Engineering; en tevens directeur van het Newman Laboratory for Biomechanics and Human Rehabilitation.
De inmiddels tot Amerikaan genaturaliseerde Hogan speelt volgens de faculteit WbMT een belangrijke rol in het bijeenbrengen van de medische en de technische discipline. Hogan heeft daarmee een brug geslagen tussen wetenschappelijk fundamenteel onderzoek en het toegepaste technisch en revalidatie-onderzoek. ,,Er zijn weinig mensen met een dergelijke grote autoriteit op zijn groot vakgebied”, motiveert de faculteit in haar considerans. Tijdens de Dies-viering zal erepromotor prof.dr.ir. H.G. Stassen van Werktuigbouwkunde Hogan benoemen. (J.O.)
——-
‘Universele’ Spanjaard vooral bekend van brug
Santiago Calatrava Valls (45) onderscheidt zich, volgens de faculteit Bouwkunde, door zijn zeldzame en creatieve aanpak, zijn technische en innoverende durf en vele onconventionele geometrische toepassingen in zijn constructies. Op voordracht van de faculteiten Bouwkunde, Civiele Techniek en Industrieel Ontwerpen ontvangt hij 10 januari het eredoctoraat.
De Spanjaard is behalve architect ook kunstenaar, ontwerper en constructeur. Een universeel mens, zo wordt hij in een persbericht genoemd, en dat ‘in deze eeuw, die gebukt gaat onder specialisatie en fragmentatie’. Hij studeerde kunst en architectuur in Valencia, later werktuigbouwkunde en civiele techniek in Zürich. Behalve bruggen, een vliegveld en stations heeft hij tientallen sculpturen geproduceerd, die te zien zijn in galeries en musea zoals het Museum of Modern Art in New York.
Calatrava is in Nederland vooral bekend van zijn Alamillo-brug in Sevilla. Volgens prof.ir. A. Krijgsman, hoogleraar bij devakgroep bouwtechnologie van Bouwkunde ligt de belangrijkste verdienste van Calatrava in het feit dat hij constructies weer tot de verbeelding heeft laten spreken. Een voorbeeld hiervan is het TGV-station Satolas in Frankrijk, dat lijkt op het silhouet van een grote vogel. ,,Hij kiest wel meestal projecten die dat mogelijk maken”, voegt Krijgsman eraan toe. ,,En ik vind dat hij soms te ver gaat, dat hij soms overdrijft met zijn vormgeving.”
,,Het opmerkelijke aan Calatrava is dat bij hem in één persoon eigenschappen verenigd zijn die in Delft over verschillende faculteiten verspreid liggen. Heel bijzonder in deze tijd”, aldus Krijgsman. (M.P.)
,
‘Absolute topper’ in biomechanica
Prof.dr. Neville J. Hogan behoort volgens de faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek tot ,,de absolute wetenschappelijke ‘toppers’ op het gebied van spier- en skeletsystemen en de robotica.” Daarom krijgt Hogan 10 januari het eredoctoraat uitgereikt op haar voordracht.
De 47-jarige voormalig Ier heeft een indrukwekkende staat van dienst. Na zijn opleiding aan het College of Technology in Dublin begon hij aan zijn masters degree in de werktuigbouwkunde op het Massachusetts Instituut of Technology (MIT), een instituut dat hij sindsdien niet meer verlaten heeft.
Nadat hij er in 1977 promoveerde begon zijn carrière die leidde naar zijn huidige functies: professor bij twee departementen: Brain and Cognitieve Science en Mechanical Engineering; en tevens directeur van het Newman Laboratory for Biomechanics and Human Rehabilitation.
De inmiddels tot Amerikaan genaturaliseerde Hogan speelt volgens de faculteit WbMT een belangrijke rol in het bijeenbrengen van de medische en de technische discipline. Hogan heeft daarmee een brug geslagen tussen wetenschappelijk fundamenteel onderzoek en het toegepaste technisch en revalidatie-onderzoek. ,,Er zijn weinig mensen met een dergelijke grote autoriteit op zijn groot vakgebied”, motiveert de faculteit in haar considerans. Tijdens de Dies-viering zal erepromotor prof.dr.ir. H.G. Stassen van Werktuigbouwkunde Hogan benoemen. (J.O.)
——-
‘Universele’ Spanjaard vooral bekend van brug
Santiago Calatrava Valls (45) onderscheidt zich, volgens de faculteit Bouwkunde, door zijn zeldzame en creatieve aanpak, zijn technische en innoverende durf en vele onconventionele geometrische toepassingen in zijn constructies. Op voordracht van de faculteiten Bouwkunde, Civiele Techniek en Industrieel Ontwerpen ontvangt hij 10 januari het eredoctoraat.
De Spanjaard is behalve architect ook kunstenaar, ontwerper en constructeur. Een universeel mens, zo wordt hij in een persbericht genoemd, en dat ‘in deze eeuw, die gebukt gaat onder specialisatie en fragmentatie’. Hij studeerde kunst en architectuur in Valencia, later werktuigbouwkunde en civiele techniek in Zürich. Behalve bruggen, een vliegveld en stations heeft hij tientallen sculpturen geproduceerd, die te zien zijn in galeries en musea zoals het Museum of Modern Art in New York.
Calatrava is in Nederland vooral bekend van zijn Alamillo-brug in Sevilla. Volgens prof.ir. A. Krijgsman, hoogleraar bij devakgroep bouwtechnologie van Bouwkunde ligt de belangrijkste verdienste van Calatrava in het feit dat hij constructies weer tot de verbeelding heeft laten spreken. Een voorbeeld hiervan is het TGV-station Satolas in Frankrijk, dat lijkt op het silhouet van een grote vogel. ,,Hij kiest wel meestal projecten die dat mogelijk maken”, voegt Krijgsman eraan toe. ,,En ik vind dat hij soms te ver gaat, dat hij soms overdrijft met zijn vormgeving.”
,,Het opmerkelijke aan Calatrava is dat bij hem in één persoon eigenschappen verenigd zijn die in Delft over verschillende faculteiten verspreid liggen. Heel bijzonder in deze tijd”, aldus Krijgsman. (M.P.)
‘Absolute topper’ in biomechanica
Prof.dr. Neville J. Hogan behoort volgens de faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek tot ,,de absolute wetenschappelijke ‘toppers’ op het gebied van spier- en skeletsystemen en de robotica.” Daarom krijgt Hogan 10 januari het eredoctoraat uitgereikt op haar voordracht.
De 47-jarige voormalig Ier heeft een indrukwekkende staat van dienst. Na zijn opleiding aan het College of Technology in Dublin begon hij aan zijn masters degree in de werktuigbouwkunde op het Massachusetts Instituut of Technology (MIT), een instituut dat hij sindsdien niet meer verlaten heeft.
Nadat hij er in 1977 promoveerde begon zijn carrière die leidde naar zijn huidige functies: professor bij twee departementen: Brain and Cognitieve Science en Mechanical Engineering; en tevens directeur van het Newman Laboratory for Biomechanics and Human Rehabilitation.
De inmiddels tot Amerikaan genaturaliseerde Hogan speelt volgens de faculteit WbMT een belangrijke rol in het bijeenbrengen van de medische en de technische discipline. Hogan heeft daarmee een brug geslagen tussen wetenschappelijk fundamenteel onderzoek en het toegepaste technisch en revalidatie-onderzoek. ,,Er zijn weinig mensen met een dergelijke grote autoriteit op zijn groot vakgebied”, motiveert de faculteit in haar considerans. Tijdens de Dies-viering zal erepromotor prof.dr.ir. H.G. Stassen van Werktuigbouwkunde Hogan benoemen. (J.O.)
——-
‘Universele’ Spanjaard vooral bekend van brug
Santiago Calatrava Valls (45) onderscheidt zich, volgens de faculteit Bouwkunde, door zijn zeldzame en creatieve aanpak, zijn technische en innoverende durf en vele onconventionele geometrische toepassingen in zijn constructies. Op voordracht van de faculteiten Bouwkunde, Civiele Techniek en Industrieel Ontwerpen ontvangt hij 10 januari het eredoctoraat.
De Spanjaard is behalve architect ook kunstenaar, ontwerper en constructeur. Een universeel mens, zo wordt hij in een persbericht genoemd, en dat ‘in deze eeuw, die gebukt gaat onder specialisatie en fragmentatie’. Hij studeerde kunst en architectuur in Valencia, later werktuigbouwkunde en civiele techniek in Zürich. Behalve bruggen, een vliegveld en stations heeft hij tientallen sculpturen geproduceerd, die te zien zijn in galeries en musea zoals het Museum of Modern Art in New York.
Calatrava is in Nederland vooral bekend van zijn Alamillo-brug in Sevilla. Volgens prof.ir. A. Krijgsman, hoogleraar bij devakgroep bouwtechnologie van Bouwkunde ligt de belangrijkste verdienste van Calatrava in het feit dat hij constructies weer tot de verbeelding heeft laten spreken. Een voorbeeld hiervan is het TGV-station Satolas in Frankrijk, dat lijkt op het silhouet van een grote vogel. ,,Hij kiest wel meestal projecten die dat mogelijk maken”, voegt Krijgsman eraan toe. ,,En ik vind dat hij soms te ver gaat, dat hij soms overdrijft met zijn vormgeving.”
,,Het opmerkelijke aan Calatrava is dat bij hem in één persoon eigenschappen verenigd zijn die in Delft over verschillende faculteiten verspreid liggen. Heel bijzonder in deze tijd”, aldus Krijgsman. (M.P.)
Comments are closed.