Gelokt door een indrukwekkende lijst mentoren en een allesomvattend thema hebben tachtig studenten en ontwerpers zich vorig weekend gebogen over de aspecten en verschijningsvormen van evolutie.
Evolutie in de brede betekenis van verandering en ontwikkeling.
Op de culturele terp van Mekelweg 10, schijnt de zon ook zonder een aantal aangekondigde toppers als Viktor Papanek. ,,Hij was echt verschrikkelijk graag gekomen, maar door ziekte mag hij niet vliegen. Hij heeft zelfs nog geprobeerd met de boot te komen”, aldus Anna Sophia Hellinga, van de organiserende i.d-commissie.
Het maakt niet uit. Er zijn nog andere inspiratoren. Bijvoorbeeld Carmelo di Bartolo, research director bij het Instituto Europeo di Design in Milaan. Als ceremoniemeester zorgt deze Italiaan voor het brede perspectief tijdens de workshop ‘Evolution, part II’. Alleen is er een kleine handicap: Di Bartolo, de vriendelijkheid zelve, spreekt vrijwel geen Engels. Waardoor hij zijn inleidende verhaal in het Spaans tegen een tolkende Spaanse bouwkundestudent vertelt die het weer in het Engels aan de rest van de zaal overbrengt.
T-shirt
Gelukkig hebben de verschillende mentoren ieder ook hun eigen sub-thema, waarmee de deelnemers twee dagen aan de slag kunnen. De resultaten variëren van geslacht veranderende heren- en damestoiletten, tot een T-shirt dat omhoog kruipt wanneer de drager zich tot iemand anders aangetrokken voelt.
Wat heeft dat allemaal nog met evolutie te maken? Di Bartolo: ,,Evolutie is een aanleiding om het anders denken van de deelnemers te stimuleren. We hebben het over evolutie in al haar vormen: evolutie van de natuur, van het denken en cultuur, maar ook hoe je leeft en eet. Het concept van evolutie is altijd aanwezig. Iedere dag evolueren we, veranderen we van vorm.”
Of de deelnemers aan de workshop ook van vorm veranderd zijn durft di Bartolo niet te zeggen: ,,Ik kende ze niet van tevoren, dus ben ik eigenlijk ook niet in staat om te zeggen of ze zich verbeterd hebben. Maar ik ben er zeker van dat dat wel gebeurd is. Want een workshop als deze dwingt mensen om na te denken, te kiezen en besluiten te nemen. Zo ontstaat er een positieve reactie tussen studenten en mentoren, maar ook tussen design en maatschappelijke factoren als ecologie en economie. Vandaag, tijdens de laatste dag, zijn deze tegenstrijdigheden weer verenigd tot nieuwe toekomstbeelden.”
Tijdens de workshop was Carmelo di Bartolo steeds op een afstand aanwezig: ,,Ik had het geluk dat ik de elf verschillende groepen kon volgen en vervolgens de parallellen tussen de verschillende ideeën mocht vinden. Het was moeilijk omdat het zo’n uitgebreid thema is. Maar ook eenvoudig omdat iedereen gezocht heeft naar een andere taal. Dit is het mooie:een soort vermenging van contacten die nieuwe luchtbellen heeft veroorzaakt.” Di Bartolo doet even voor hoe zijn hoofd in een bol met zuurstof zit. ,,Deze workshop is erg goed geweest omdat de deelnemers nieuwe luchtbellen toelieten in hun hoofd.”
Styling
Nieuwe ideeën waren er genoeg: de eindpresentatie van de workshop duurde bijna vijf uur. Waren er niet teveel?
,,Nee, men creëert een positieve dynamiek, productiviteit van goede ideeën. Het maakt dan niet uit of een idee goed of fout is, er bestaat niet zoiets als goed of fout.” Di Bartolo benadrukt dat het om de ‘intellectuele uitdaging’ gaat. Want: ,,Het is alleen mogelijk ontwerper te zijn wanneer je je hersens gebruikt. Design gaat niet over technologie of computers, dat zijn slechts instrumenten. Als je je hersens hebt getraind om creatief bezig te zijn, kun je nieuwe problemen oplossen. Dat is ontwerpen. Anders praat je over ‘styling’. Het verschil tussen ontwerpen en styling is dat je voor ontwerpen daadwerkelijk moet nadenken over de problemen. Het is een creatief proces. Ontwerpen doe je met je hoofd, hart en handen. Styling is iets oppervlakkigs.”
Is de ceremoniemeester zelf nog beter geworden van deze workshop? ,,Behalve dat ik Nederland en de studie hier een beetje heb leren kennen, heb ik hier kennis gemaakt met een werkelijkheid waar studenten nadenken over de toekomst. Bereid zijn investeringen te doen. Het zijn geen studenten die afwachten wat de universiteit doet en het verder niets uitmaakt, maar het zijn mensen die weten hoe je moet evolueren.”
,,Ook hier komt weer het concept van evolutie naar voren. Het is alomtegenwoordig. Wat ik het leukste vind, is dat de deelnemers bereid waren in zichzelf te investeren. In een groot deel van de wereld bespeur ik op dit moment een passiviteit onder studenten. Men gaat naar school omdat het moet, als automatisme. Daarom waardeer ik de houding hier enorm. Ook al omdat de studenten de capaciteit hebben een workshop als deze te organiseren en mensen als ik uit te nodigen. Waar vindt je dat nog? Studenten die kritisch nadenken. Ik heb er zeker veel aan over gehouden, aan deze drie dagen.”
Gelokt door een indrukwekkende lijst mentoren en een allesomvattend thema hebben tachtig studenten en ontwerpers zich vorig weekend gebogen over de aspecten en verschijningsvormen van evolutie. Evolutie in de brede betekenis van verandering en ontwikkeling.
Op de culturele terp van Mekelweg 10, schijnt de zon ook zonder een aantal aangekondigde toppers als Viktor Papanek. ,,Hij was echt verschrikkelijk graag gekomen, maar door ziekte mag hij niet vliegen. Hij heeft zelfs nog geprobeerd met de boot te komen”, aldus Anna Sophia Hellinga, van de organiserende i.d-commissie.
Het maakt niet uit. Er zijn nog andere inspiratoren. Bijvoorbeeld Carmelo di Bartolo, research director bij het Instituto Europeo di Design in Milaan. Als ceremoniemeester zorgt deze Italiaan voor het brede perspectief tijdens de workshop ‘Evolution, part II’. Alleen is er een kleine handicap: Di Bartolo, de vriendelijkheid zelve, spreekt vrijwel geen Engels. Waardoor hij zijn inleidende verhaal in het Spaans tegen een tolkende Spaanse bouwkundestudent vertelt die het weer in het Engels aan de rest van de zaal overbrengt.
T-shirt
Gelukkig hebben de verschillende mentoren ieder ook hun eigen sub-thema, waarmee de deelnemers twee dagen aan de slag kunnen. De resultaten variëren van geslacht veranderende heren- en damestoiletten, tot een T-shirt dat omhoog kruipt wanneer de drager zich tot iemand anders aangetrokken voelt.
Wat heeft dat allemaal nog met evolutie te maken? Di Bartolo: ,,Evolutie is een aanleiding om het anders denken van de deelnemers te stimuleren. We hebben het over evolutie in al haar vormen: evolutie van de natuur, van het denken en cultuur, maar ook hoe je leeft en eet. Het concept van evolutie is altijd aanwezig. Iedere dag evolueren we, veranderen we van vorm.”
Of de deelnemers aan de workshop ook van vorm veranderd zijn durft di Bartolo niet te zeggen: ,,Ik kende ze niet van tevoren, dus ben ik eigenlijk ook niet in staat om te zeggen of ze zich verbeterd hebben. Maar ik ben er zeker van dat dat wel gebeurd is. Want een workshop als deze dwingt mensen om na te denken, te kiezen en besluiten te nemen. Zo ontstaat er een positieve reactie tussen studenten en mentoren, maar ook tussen design en maatschappelijke factoren als ecologie en economie. Vandaag, tijdens de laatste dag, zijn deze tegenstrijdigheden weer verenigd tot nieuwe toekomstbeelden.”
Tijdens de workshop was Carmelo di Bartolo steeds op een afstand aanwezig: ,,Ik had het geluk dat ik de elf verschillende groepen kon volgen en vervolgens de parallellen tussen de verschillende ideeën mocht vinden. Het was moeilijk omdat het zo’n uitgebreid thema is. Maar ook eenvoudig omdat iedereen gezocht heeft naar een andere taal. Dit is het mooie:een soort vermenging van contacten die nieuwe luchtbellen heeft veroorzaakt.” Di Bartolo doet even voor hoe zijn hoofd in een bol met zuurstof zit. ,,Deze workshop is erg goed geweest omdat de deelnemers nieuwe luchtbellen toelieten in hun hoofd.”
Styling
Nieuwe ideeën waren er genoeg: de eindpresentatie van de workshop duurde bijna vijf uur. Waren er niet teveel?
,,Nee, men creëert een positieve dynamiek, productiviteit van goede ideeën. Het maakt dan niet uit of een idee goed of fout is, er bestaat niet zoiets als goed of fout.” Di Bartolo benadrukt dat het om de ‘intellectuele uitdaging’ gaat. Want: ,,Het is alleen mogelijk ontwerper te zijn wanneer je je hersens gebruikt. Design gaat niet over technologie of computers, dat zijn slechts instrumenten. Als je je hersens hebt getraind om creatief bezig te zijn, kun je nieuwe problemen oplossen. Dat is ontwerpen. Anders praat je over ‘styling’. Het verschil tussen ontwerpen en styling is dat je voor ontwerpen daadwerkelijk moet nadenken over de problemen. Het is een creatief proces. Ontwerpen doe je met je hoofd, hart en handen. Styling is iets oppervlakkigs.”
Is de ceremoniemeester zelf nog beter geworden van deze workshop? ,,Behalve dat ik Nederland en de studie hier een beetje heb leren kennen, heb ik hier kennis gemaakt met een werkelijkheid waar studenten nadenken over de toekomst. Bereid zijn investeringen te doen. Het zijn geen studenten die afwachten wat de universiteit doet en het verder niets uitmaakt, maar het zijn mensen die weten hoe je moet evolueren.”
,,Ook hier komt weer het concept van evolutie naar voren. Het is alomtegenwoordig. Wat ik het leukste vind, is dat de deelnemers bereid waren in zichzelf te investeren. In een groot deel van de wereld bespeur ik op dit moment een passiviteit onder studenten. Men gaat naar school omdat het moet, als automatisme. Daarom waardeer ik de houding hier enorm. Ook al omdat de studenten de capaciteit hebben een workshop als deze te organiseren en mensen als ik uit te nodigen. Waar vindt je dat nog? Studenten die kritisch nadenken. Ik heb er zeker veel aan over gehouden, aan deze drie dagen.”
Comments are closed.