Campus

Een halve ton

‘Van idee naar bv!’, luidt de slogan. De grootste ondernemers- en ontwerpwedstrijd van Nederland, New Venture, gaat inmiddels zijn tweede jaar in. De wedstijd moet het vooral hebben van studenten en wetenschappelijk medewerkers en dus was er vorige week donderdag in het Delftse Techniek Museum een soort opwarm-bijeenkomst.

Kick off’, noemen ze dat bij New Venture.

De drie beste teams van Nederland winnen uiteindelijk vijftigduizend gulden. Een bijzaak, suggeert de organisatie. Want belangrijker is dat deelnemers leren hoe ze van een goed idee een commercieel succes maken. Maar voor de meeste deelnemers liggen de accenten net even anders, zo bleek vorige week. Menko Wissen en Toon Stilma antwoorden op de vraag wat zij hopen te leren prompt: ,,Hoe wij die vijftigduizend gulden kunnen verdienen natuurlijk!”

Ze hebben wel een idee, maar willen daar weinig over kwijt. ,,Geheimhouding is belangrijk, maar ik kan wel zeggen dat het iets met aërodynamica te maken heeft.”

Andere deelnemers zijn minder geheimhouderig. Sommigen geven toe dat hun idee zelfs al op de markt is. Door zich in te schrijven hopen ze een netwerk op te bouwen. ,,En een flink startkapitaal natuurlijk!”

De vijf sprekers van de bijeenkomst proberen het vijftig-koppige publiek enthousiast te maken voor de wedstrijd. Dat lukt redelijk. Zo stelt ir. J.A. Dekker, voorzitter Raad van Bestuur van TNO, dat innovatie van oudsher al verbonden is aan Delft. ,,In 1654 begon een man een lakenhandel in Delft. Erg veel succes had hij niet. Om de draden van zijn lakens beter te kunnen bekijken, ontwierp hij een speciaal gevormde lens. Zijn naam was Anthonie van Leeuwenhoek, en hoe het hem is vergaan weten we, aangezien zijn microscopen over de hele wereld beroemd zijn.”

Dat falen ook van alle tijden is, blijkt uit zijn volgende verhaal. ,,Eveneens in 1654 komt een man naar het kruithuis in Delft om een pond kruit te kopen voor een experiment. Dat is het laatste wat van deze man, het kruithuis en half Delft is vernomen.”

Ir. J.J.M. Koppert vertelt in zijn succesverhaal hoe leuk het is om met andere ondernemers in een gebouw te zitten. ,,Op zondag ben je niet de enige die aan het klooien en rommelen is.” Koppert is vijf jaar geleden afgestudeerd bij L&R en heeft, dankzij een goed idee en een hoop lef, inmiddels een bedrijf van vijf mensen.

Opvallend is dat er tijdens de hele presentatie slechts terloops wordt gesproken over de hoofdprijs. En dat is nou net waar iedereen voor gekomen is.

‘Van idee naar bv!’, luidt de slogan. De grootste ondernemers- en ontwerpwedstrijd van Nederland, New Venture, gaat inmiddels zijn tweede jaar in. De wedstijd moet het vooral hebben van studenten en wetenschappelijk medewerkers en dus was er vorige week donderdag in het Delftse Techniek Museum een soort opwarm-bijeenkomst. ‘Kick off’, noemen ze dat bij New Venture.

De drie beste teams van Nederland winnen uiteindelijk vijftigduizend gulden. Een bijzaak, suggeert de organisatie. Want belangrijker is dat deelnemers leren hoe ze van een goed idee een commercieel succes maken. Maar voor de meeste deelnemers liggen de accenten net even anders, zo bleek vorige week. Menko Wissen en Toon Stilma antwoorden op de vraag wat zij hopen te leren prompt: ,,Hoe wij die vijftigduizend gulden kunnen verdienen natuurlijk!”

Ze hebben wel een idee, maar willen daar weinig over kwijt. ,,Geheimhouding is belangrijk, maar ik kan wel zeggen dat het iets met aërodynamica te maken heeft.”

Andere deelnemers zijn minder geheimhouderig. Sommigen geven toe dat hun idee zelfs al op de markt is. Door zich in te schrijven hopen ze een netwerk op te bouwen. ,,En een flink startkapitaal natuurlijk!”

De vijf sprekers van de bijeenkomst proberen het vijftig-koppige publiek enthousiast te maken voor de wedstrijd. Dat lukt redelijk. Zo stelt ir. J.A. Dekker, voorzitter Raad van Bestuur van TNO, dat innovatie van oudsher al verbonden is aan Delft. ,,In 1654 begon een man een lakenhandel in Delft. Erg veel succes had hij niet. Om de draden van zijn lakens beter te kunnen bekijken, ontwierp hij een speciaal gevormde lens. Zijn naam was Anthonie van Leeuwenhoek, en hoe het hem is vergaan weten we, aangezien zijn microscopen over de hele wereld beroemd zijn.”

Dat falen ook van alle tijden is, blijkt uit zijn volgende verhaal. ,,Eveneens in 1654 komt een man naar het kruithuis in Delft om een pond kruit te kopen voor een experiment. Dat is het laatste wat van deze man, het kruithuis en half Delft is vernomen.”

Ir. J.J.M. Koppert vertelt in zijn succesverhaal hoe leuk het is om met andere ondernemers in een gebouw te zitten. ,,Op zondag ben je niet de enige die aan het klooien en rommelen is.” Koppert is vijf jaar geleden afgestudeerd bij L&R en heeft, dankzij een goed idee en een hoop lef, inmiddels een bedrijf van vijf mensen.

Opvallend is dat er tijdens de hele presentatie slechts terloops wordt gesproken over de hoofdprijs. En dat is nou net waar iedereen voor gekomen is.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.