Education

Een code of good practice moet onderwijskwaliteit garanderen

De universiteiten willen geen bindende afspraken maken met studenten over kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Verder dan een vrijblijvende code of good practice willen zij niet gaan.

De studentenorganisaties LSVb en ISO willen echter dat studenten terecht kunnen bij een onderwijs-ombudsman of college van beroep wanneer zij klachten over hun onderwijs hebben.

Dit kwam deze week naar voren op een seminar over onderwijskwaliteit in Delft. De afhoudende opstelling van de universiteiten blijkt uit het eindrapport van de werkgroep ‘afspraken instelling-student’, dat vandaag wordt beproken in de ‘stuurgroep kwaliteit en studeerbaarheid’. In de stuurgroep praten studenten, universiteiten, hogescholen en minister Ritzen over verbetering van het onderwijs. Ritzen heeft daar 500 miljoen gulden voor beschikbaar gesteld.

Er zijn al genoeg mogelijkheden om afspraken tussen studenten en instellingen te maken, vindt de werkgroep onder leiding van voormalig staatssecretaris Cohen. Zo kan de wettelijk voorgeschreven onderwijs- en examenregeling volgens de werkgroep worden beschouwd als een opsomming ‘van algemene voorwaarden waartoe de instelling zich jegens de studenten verplicht’. Wel kan een code of good practice daar in de toekomst deel van uitmaken.

In zo’n code staan onder meer beloftes over de didactische kwaliteit van docenten, de intensiteit van het onderwijs, de beschikbaarheid van studieruimten en bibliotheken en de evaluatie van onderwijs en tentamens. Een eigen universitaire regeling voor studenten om de instellingen te kunnen dwingen zich aan de code te houden wijst de werkgroep-Cohen echter af. ,,We willen ervoor waken om de relatie tussen instelling en student verder te juridificeren. Voorstellen in de sfeer van een ombudsfunctie, vormen van arbitrage en beroep en de daaraan verbonden sancties achten wij contraproduktief.”
Seminar

Afgelopen dinsdag bleek in Delft dat ook studenten niet zitten te wachten op zware juridische regelingen voor onderwijskwaliteit. Het idee om studenten en instellingen een formeel onderwijscontract te laten ondertekenen is inmiddels door LSVb en ISO naar de prullenbak verwezen. Wel willen zij dat er een college van beroep komt voor klachten over het onderwijs. Zo’n college moet de universiteit sancties kunnen opleggen, zoals het terugbetalen van collegegeld of het toewijzen van een beurs uit het afstudeerfonds. Nu kunnen studenten alleen terecht bij een college van beroep voor de examens, wanneer zij ontevreden zijn over de hoogte van hun cijfer.

Ook werd in Delft duidelijk dat studenten vaak weinig werk maken van hun klachten. Zij zijn in veel gevallen niet precies op de hoogte van mogelijke procedures. LSVb en ISO vinden daarom dat er aan universiteiten en hogescholen een onderwijs-ombudsman moet worden aangesteld die studenten helpt bij het formuleren en indienen van klachten. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman


Forumdiscussie tijdens seminar bij Virgiel

De universiteiten willen geen bindende afspraken maken met studenten over kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Verder dan een vrijblijvende code of good practice willen zij niet gaan. De studentenorganisaties LSVb en ISO willen echter dat studenten terecht kunnen bij een onderwijs-ombudsman of college van beroep wanneer zij klachten over hun onderwijs hebben.

Dit kwam deze week naar voren op een seminar over onderwijskwaliteit in Delft. De afhoudende opstelling van de universiteiten blijkt uit het eindrapport van de werkgroep ‘afspraken instelling-student’, dat vandaag wordt beproken in de ‘stuurgroep kwaliteit en studeerbaarheid’. In de stuurgroep praten studenten, universiteiten, hogescholen en minister Ritzen over verbetering van het onderwijs. Ritzen heeft daar 500 miljoen gulden voor beschikbaar gesteld.

Er zijn al genoeg mogelijkheden om afspraken tussen studenten en instellingen te maken, vindt de werkgroep onder leiding van voormalig staatssecretaris Cohen. Zo kan de wettelijk voorgeschreven onderwijs- en examenregeling volgens de werkgroep worden beschouwd als een opsomming ‘van algemene voorwaarden waartoe de instelling zich jegens de studenten verplicht’. Wel kan een code of good practice daar in de toekomst deel van uitmaken.

In zo’n code staan onder meer beloftes over de didactische kwaliteit van docenten, de intensiteit van het onderwijs, de beschikbaarheid van studieruimten en bibliotheken en de evaluatie van onderwijs en tentamens. Een eigen universitaire regeling voor studenten om de instellingen te kunnen dwingen zich aan de code te houden wijst de werkgroep-Cohen echter af. ,,We willen ervoor waken om de relatie tussen instelling en student verder te juridificeren. Voorstellen in de sfeer van een ombudsfunctie, vormen van arbitrage en beroep en de daaraan verbonden sancties achten wij contraproduktief.”
Seminar

Afgelopen dinsdag bleek in Delft dat ook studenten niet zitten te wachten op zware juridische regelingen voor onderwijskwaliteit. Het idee om studenten en instellingen een formeel onderwijscontract te laten ondertekenen is inmiddels door LSVb en ISO naar de prullenbak verwezen. Wel willen zij dat er een college van beroep komt voor klachten over het onderwijs. Zo’n college moet de universiteit sancties kunnen opleggen, zoals het terugbetalen van collegegeld of het toewijzen van een beurs uit het afstudeerfonds. Nu kunnen studenten alleen terecht bij een college van beroep voor de examens, wanneer zij ontevreden zijn over de hoogte van hun cijfer.

Ook werd in Delft duidelijk dat studenten vaak weinig werk maken van hun klachten. Zij zijn in veel gevallen niet precies op de hoogte van mogelijke procedures. LSVb en ISO vinden daarom dat er aan universiteiten en hogescholen een onderwijs-ombudsman moet worden aangesteld die studenten helpt bij het formuleren en indienen van klachten. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman


Forumdiscussie tijdens seminar bij Virgiel

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.