Education

Een brug tussen studie en werk

Supair bemiddelt voor jonge ingenieurs bij bedrijven en overheidsinstellingen voor kortlopende projecten. Door deze werkervaring krijgen afgestudeerden makkelijker een vaste baan.

Werkervaring

Supair is gestart in 1995 en was een initiatief van onder meer de huidige wetenschappelijk directeur, dr.ir. Peter Wieringa. Het doel van Supair is kortlopende projecten te zoeken in het bedrijfsleven en bij de overheid. Recent afgestudeerde ingenieurs kunnen daarmee werkervaring op doen.

,,Onderzoek toont aan dat het drie tot vier maanden duurt voordat afgestudeerden een baan vinden. Door de tempobeurs komen ze tijdens de studie niet aan solliciteren toe. Werken voor Supair is een goede manier om deze kloof te overbruggen. Daarnaast sta je natuurlijk sterker bij een sollicitatie als je werkervaring hebt”, zegt Wieringa.

Er zijn ook afgestudeerden die niet goed weten in welke sector zij willen werken. Door in een project van Supair te stappen, kunnen zij kennismaken met een bedrijf en de werkzaamheden.

Ook voor een groep studenten die hun afstudeeropdracht – uit vrije wil of onder zachte dwang van een bedrijf – uitsmeren over een zo lang mogelijke periode is Supair vaak een uitkomst. Wieringa: ,,Bedrijven vinden het soms prettig dat onderzoek door een goedkope kracht wordt uitgevoerd. Of ze willen dat dezelfde persoon een vervolgonderzoek afrondt. Via Supair is het mogelijk een deel van het onderzoek als een project onder te brengen. Het voordeel is dat een student op tijd afstudeert en een bedrijf een ervaren kracht heeft voor het onderzoek. Natuurlijk wel tegen de prijs van een beginnend ingenieur.”
Veelzijdig

Het afgelopen jaar heeft Supair vijftien ingenieurs geplaatst. Gemiddeld hebben zij zes ingenieurs ‘uitstaan’. Volgens Marja Oppenoorth, medewerker van Supair, is dit voorlopig het maximale aantal. ,,In 1997 hebben wij het aantal gehaald waarnaar we streefden. Op de langere duur willen wij naar een gemiddelde van twintig. Voorlopig is dat niet haalbaar want daar heb je een veel grotere staf voor nodig.”

De projecten van Supair zijn zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid te vinden. Twee grote klanten zijn Rijkswaterstaat en Boskalis. Maar ook Shell, TNO en Controlec TL leveren projectplaatsen. Het werven van contacten gebeurt door direct-mailing. De alumni van de TU worden bijvoorbeeld op deze manier benaderd. Daarnaast gebruikt Supair het netwerk van de TU-medewerkers. Wieringa: ,,Het midden- en klein bedrijf zit hier niet bij. Dit is een heel diverse groep en het kost veel tijd om al deze bedrijven te benaderen. Wij zijn nog te kort bezig om ook deze groep binnen te halen.”
Uitzendbureau

Supair vergelijken met een uitzend- of detacheringsbureau vinden Wieringa en Oppenoorth onterecht. Oppenoorth: ,,Allereerst doen wij alleen de bemiddeling. Wij bekijken een project en zoeken daar een ingenieur bij. Vervolgens zijn ze in dienst van het ingenieur-uitzendbureau IUC, dat zorgt voor de betaling en de financiële afwikkeling.”

,,Daarnaast is er nog een wezenlijk verschil”, vult Wieringa aan. ,,De via Supair ingeleende medewerkers kunnen terugvallen op kennis en faciliteiten van de TU. Loopt een ingenieur tegen een probleem aan, dan kan hij binnen de TU zoeken naar iemand die een oplossing weet.”

Een klant van Supair kan ook een medewerker van de TU inhuren om zijn of haar mening te geven over een project. Wieringa: ,,Helaas wordt daarvan weinig gebruik gemaakt. Zelf vind ik dat bedrijven hier een belangrijke mogelijkheid laten liggen. Onze wetenschappers kunnen een waardevolle bijdrage leveren bij het beoordelen van onderzoeks- en projectplannen. In de toekomst willen wij aan deze activiteit meer publiciteit geven.”

(zie ook ‘De dagelijkse praktijk’ in dit voorlichtingsblad)

Supair is binnen de TU bereikbaar op nummer 278 6400

Werkervaring

Supair is gestart in 1995 en was een initiatief van onder meer de huidige wetenschappelijk directeur, dr.ir. Peter Wieringa. Het doel van Supair is kortlopende projecten te zoeken in het bedrijfsleven en bij de overheid. Recent afgestudeerde ingenieurs kunnen daarmee werkervaring op doen.

,,Onderzoek toont aan dat het drie tot vier maanden duurt voordat afgestudeerden een baan vinden. Door de tempobeurs komen ze tijdens de studie niet aan solliciteren toe. Werken voor Supair is een goede manier om deze kloof te overbruggen. Daarnaast sta je natuurlijk sterker bij een sollicitatie als je werkervaring hebt”, zegt Wieringa.

Er zijn ook afgestudeerden die niet goed weten in welke sector zij willen werken. Door in een project van Supair te stappen, kunnen zij kennismaken met een bedrijf en de werkzaamheden.

Ook voor een groep studenten die hun afstudeeropdracht – uit vrije wil of onder zachte dwang van een bedrijf – uitsmeren over een zo lang mogelijke periode is Supair vaak een uitkomst. Wieringa: ,,Bedrijven vinden het soms prettig dat onderzoek door een goedkope kracht wordt uitgevoerd. Of ze willen dat dezelfde persoon een vervolgonderzoek afrondt. Via Supair is het mogelijk een deel van het onderzoek als een project onder te brengen. Het voordeel is dat een student op tijd afstudeert en een bedrijf een ervaren kracht heeft voor het onderzoek. Natuurlijk wel tegen de prijs van een beginnend ingenieur.”
Veelzijdig

Het afgelopen jaar heeft Supair vijftien ingenieurs geplaatst. Gemiddeld hebben zij zes ingenieurs ‘uitstaan’. Volgens Marja Oppenoorth, medewerker van Supair, is dit voorlopig het maximale aantal. ,,In 1997 hebben wij het aantal gehaald waarnaar we streefden. Op de langere duur willen wij naar een gemiddelde van twintig. Voorlopig is dat niet haalbaar want daar heb je een veel grotere staf voor nodig.”

De projecten van Supair zijn zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid te vinden. Twee grote klanten zijn Rijkswaterstaat en Boskalis. Maar ook Shell, TNO en Controlec TL leveren projectplaatsen. Het werven van contacten gebeurt door direct-mailing. De alumni van de TU worden bijvoorbeeld op deze manier benaderd. Daarnaast gebruikt Supair het netwerk van de TU-medewerkers. Wieringa: ,,Het midden- en klein bedrijf zit hier niet bij. Dit is een heel diverse groep en het kost veel tijd om al deze bedrijven te benaderen. Wij zijn nog te kort bezig om ook deze groep binnen te halen.”
Uitzendbureau

Supair vergelijken met een uitzend- of detacheringsbureau vinden Wieringa en Oppenoorth onterecht. Oppenoorth: ,,Allereerst doen wij alleen de bemiddeling. Wij bekijken een project en zoeken daar een ingenieur bij. Vervolgens zijn ze in dienst van het ingenieur-uitzendbureau IUC, dat zorgt voor de betaling en de financiële afwikkeling.”

,,Daarnaast is er nog een wezenlijk verschil”, vult Wieringa aan. ,,De via Supair ingeleende medewerkers kunnen terugvallen op kennis en faciliteiten van de TU. Loopt een ingenieur tegen een probleem aan, dan kan hij binnen de TU zoeken naar iemand die een oplossing weet.”

Een klant van Supair kan ook een medewerker van de TU inhuren om zijn of haar mening te geven over een project. Wieringa: ,,Helaas wordt daarvan weinig gebruik gemaakt. Zelf vind ik dat bedrijven hier een belangrijke mogelijkheid laten liggen. Onze wetenschappers kunnen een waardevolle bijdrage leveren bij het beoordelen van onderzoeks- en projectplannen. In de toekomst willen wij aan deze activiteit meer publiciteit geven.”

(zie ook ‘De dagelijkse praktijk’ in dit voorlichtingsblad)

Supair is binnen de TU bereikbaar op nummer 278 6400

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.