Education

DUT-15: grotere vleugels, meer grip

Het is een indrukwekkend staaltje van techniek dat de studenten van het Formula Student team afgelopen vrijdag op de markt presenteerden. Van 0 tot 100 in 2 seconden. Hallo!

De elektrische racewagen die afgelopen vrijdag werd gepresenteerd is nauwelijks meer te vergelijken met het eerste ronkende en rokende racemonster van vijftien jaar geleden. Sinds de overstap op elektrische aandrijving in 2011 en vierwielaandrijving een jaar later is de aandrijving geheel onder elektrische controle en hoor je alleen nog het fluiten van de thyristors.

Vorig jaar is al een slag gemaakt om de wielen en de banden te verkleinen om zo het (draaiende) gewicht van de wielen te minimaliseren. Die trend is dit jaar samen met bandenfabrikant Apollo (voorheen Vredestein) doorgezet, vertelt team manager Stijn Pennings over de telefoon. Dat leidde tot meer grip op de baan en een kilo gewichtsverlies per wiel.

Verder zijn ook de vleugels vergroot voor meer neerwaartse druk in de bochten. Omdat de vleugels niet te ver uit mogen steken zijn ze nu ook langs de zijkant van de wagen aangebracht. Een noviteit is de kantelbare achtervleugel die de coureur op een recht stuk met een knopje neer kan klappen. Dat vermindert de totale luchtweerstand met maar liefst 30 procent. Voor de bocht moet de vleugel dan weer terug voor meer grip.

Het werk in de pits is ook verbeterd. Zo is het remsysteem sneller los te koppelen en makkelijker te vervangen. Het kabelsysteem is modulair gemaakt waardoor het overzichtelijker is gebleven. En ook is het acculaadsysteem van een koeling voorzien. Dat leverde een kilogram extra gewicht op, maar de koeling maakt het opladen makkelijker en sneller.

Voor de getallenliefhebbers: de DUT-15 weegt 160kilogram en heeft vier motoren met ieder 32 kilowatt vermogen (128 kW of 170 pk). Voor de wedstrijden wordt dat beperkt tot 80 kilowatt over de vier wielen. De acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur zal bij 80 kW ongeveer 2,1 seconden bedragen. Bij vol vermogen denkt het Delftse team het record van 2013 (2,15 seconden) te breken. Het record is nu in handen van de Zwitsers (ETH en Universiteit van Luzerne haalden vorig jaar met hun ‘Grimsel’ 1,785 seconden).

Komende zomer neemt het team deel aan de Formula Student competitie op de circuits van Silverstone, Engeland (9-12 juli), Hockenheim, Duitsland (28 juli-2 augustus) en de Red Bull Ring (Oostenrijk) (10-13 augustus). Ze doen er verslag van via website, Facebook en Twitter (@FS_Team_Delft)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.