Hoe ziet Rotterdam eruit in 2067? Die vraag mogen tachtig internationale architectuurstudenten beantwoorden tijdens Indesem 2007, de tweejaarlijkse workshop van Bouwkunde. Architect Winy Maas geeft de studenten alvast een voorzet.
Het Museumpark, het Zuidplein, de Binnenrotte of de Heijplaat. Het zijn een paar voorbeelden van plaatsen in Rotterdam die de tachtig geselecteerde studenten opnieuw mogen ontwerpen, in groepen van tien.
Woensdag begon de workshop, waarin ze onder leiding van architecten als Adriaan Geuze, Michiel Riedijk en Atelier Bouwmeester billboards ontwerpen van vier bij vijftien meter, met daarop hun ideeën voor Rotterdam. De mooiste billboards hangen op minimaal vijftien plaatsen in de stad, tijdens de derde Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, die op 24 mei begint.
Zo moet het iedere voorbijganger duidelijk worden dat er keuzes mogelijk zijn bij het inrichten van een stad. Nu nog kan het twee kanten op met Rotterdam, vindt Indesem-curator en architect van het bureau MVRDV Winy Maas. “Stort de stad in zoals Detroit, of wordt ze booming als Dubai? Symptomen van beide zijn aanwezig. Er is een groeiende creatieve sector, de haven is stabiel. Maar Rotterdam is arm en het is een laboratorium voor de multiculturele samenleving.”
Maas is zelf een optimist. “Na de aanslagen in New York in 2001 en de moord op Pim Fortuyn in 2002 was er veel pessimisme en zelftwijfel. Dat ging gepaard met behoudende architectuur, alles ging over veiligheid. Ik bespeur dat het positieve gevoel nu weer groeit in de stad. We kunnen weer voorwaarts denken.”
De architect is zeer geïnteresseerd in de opinie van de studenten. In het persbericht vraagt de Indesem-organisatie zich af of studenten van nu nog wel geëngageerd zijn. Maas weet zeker van wel. “Ik ben ervan overtuigd dat ze minimaal evenveel engagement hebben als de generatie van de jaren zestig.”
De ontwikkelingen waarmee de studenten volgens Maas rekening moeten houden, zijn zeer uiteenlopend. Politie, technologie, ecologie, sociale omstandigheden; dat alles kan van grote invloed zijn op hoe de mens in 2067 leeft.
Vooral duurzaamheid zou wel eens een grote rol kunnen spelen in het werk van de aankomende generatie. Volgens Maas spelen de hete hangijzers uit hun jeugd, een grote rol in het latere leven van mensen.
Zelf groeide Maas op ten tijde van het rapport van de Club van Rome uit de jaren zeventig. Deze club van Europese wetenschappers was erg bezorgd over de toekomst van de wereld. “Daardoor heb ik zaken opgepikt als de rol van het landschap in de architectuur en het opraken van brandstoffen.”
Van de studenten die deelnemen aan Indesem is veertig procent Nederlands. De rest is buitenlandse student. Dat levert volgens Maas ‘een boeiende mix’ op. “Een blik van buiten is frisser, abstracter en daardoor idealer, want gevormd buiten de context. Met de visie van de Nederlandse studenten zal dat een grote diversiteit aan opvattingen opleveren.”
Winy Maas geeft tijdens Indesem 2007, dat tot 17 mei duurt, verschillende openbare lezingen.
Het Museumpark, het Zuidplein, de Binnenrotte of de Heijplaat. Het zijn een paar voorbeelden van plaatsen in Rotterdam die de tachtig geselecteerde studenten opnieuw mogen ontwerpen, in groepen van tien.
Woensdag begon de workshop, waarin ze onder leiding van architecten als Adriaan Geuze, Michiel Riedijk en Atelier Bouwmeester billboards ontwerpen van vier bij vijftien meter, met daarop hun ideeën voor Rotterdam. De mooiste billboards hangen op minimaal vijftien plaatsen in de stad, tijdens de derde Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, die op 24 mei begint.
Zo moet het iedere voorbijganger duidelijk worden dat er keuzes mogelijk zijn bij het inrichten van een stad. Nu nog kan het twee kanten op met Rotterdam, vindt Indesem-curator en architect van het bureau MVRDV Winy Maas. “Stort de stad in zoals Detroit, of wordt ze booming als Dubai? Symptomen van beide zijn aanwezig. Er is een groeiende creatieve sector, de haven is stabiel. Maar Rotterdam is arm en het is een laboratorium voor de multiculturele samenleving.”
Maas is zelf een optimist. “Na de aanslagen in New York in 2001 en de moord op Pim Fortuyn in 2002 was er veel pessimisme en zelftwijfel. Dat ging gepaard met behoudende architectuur, alles ging over veiligheid. Ik bespeur dat het positieve gevoel nu weer groeit in de stad. We kunnen weer voorwaarts denken.”
De architect is zeer geïnteresseerd in de opinie van de studenten. In het persbericht vraagt de Indesem-organisatie zich af of studenten van nu nog wel geëngageerd zijn. Maas weet zeker van wel. “Ik ben ervan overtuigd dat ze minimaal evenveel engagement hebben als de generatie van de jaren zestig.”
De ontwikkelingen waarmee de studenten volgens Maas rekening moeten houden, zijn zeer uiteenlopend. Politie, technologie, ecologie, sociale omstandigheden; dat alles kan van grote invloed zijn op hoe de mens in 2067 leeft.
Vooral duurzaamheid zou wel eens een grote rol kunnen spelen in het werk van de aankomende generatie. Volgens Maas spelen de hete hangijzers uit hun jeugd, een grote rol in het latere leven van mensen.
Zelf groeide Maas op ten tijde van het rapport van de Club van Rome uit de jaren zeventig. Deze club van Europese wetenschappers was erg bezorgd over de toekomst van de wereld. “Daardoor heb ik zaken opgepikt als de rol van het landschap in de architectuur en het opraken van brandstoffen.”
Van de studenten die deelnemen aan Indesem is veertig procent Nederlands. De rest is buitenlandse student. Dat levert volgens Maas ‘een boeiende mix’ op. “Een blik van buiten is frisser, abstracter en daardoor idealer, want gevormd buiten de context. Met de visie van de Nederlandse studenten zal dat een grote diversiteit aan opvattingen opleveren.”
Winy Maas geeft tijdens Indesem 2007, dat tot 17 mei duurt, verschillende openbare lezingen.
Comments are closed.