,,Mensen hebben het liefst dat hun drukwerk gisteren klaar is”, aldus Peter van Schie. Hij is productiemanager bij het Beeld en Grafisch Centrum. Voor Van Schie is de haast van klanten geen probleem.
Welnee, hij vindt het een uitdaging om toch te proberen het op korte termijn af te krijgen. ,,Ach, waarom niet. Ik vind het wel een sport om te zien of het lukt.”
Maar het is jammer, zegt hij, dat veel TU-medewerkers denken dat het BGC niet snel kan werken. ,,Als dienstverlener moet je je aanpassen aan de markt en dat hebben wij gedaan. Met onze Quick-service kunnen wij tegenwoordig verschillende soorten drukwerk binnen 24 uur leveren.”
Ruim 26 jaar werkt van Van Schie bij het BGC. Een bedrijf met een omzet van 4,5 miljoen gulden, en 25,5 formatieplaatsen. Van Schie is op de werkvloer begonnen en via studie opgeklommen tot productiemanager. ,,Sinds 1995 heb ik deze functie. Het is mijn taak om erop toe te zien dat alles loopt. Dat houdt in: ervoor zorgen dat de medewerkers weten welke werkzaamheden ze moeten verrichten en dat de benodigde machines beschikbaar zijn.”
De afgelopen jaren is door de komst van de computer het drukprocédé veranderd maar niet vereenvoudigd. ,,Het probleem zit in de software en de digitale communicatie tussen klant en BGC. De variatie in software stelt ons – net als alle andere drukkers – regelmatig voor problemen. De vakpers staat vol met de kommer en kwel op dit gebied.”
,,Wij hebben een groot bestand aan computerprogramma’s om teksten te kunnen lezen, die mensen in de meest uiteenlopende programma’s aanleveren. Een klant heeft bijvoorbeeld vier jaar geleden een leuk programma in de VS gekocht. Dat gebruikt hij al jaren en hij schrijft daar dan ook zijn scriptie en dissertatie in. Alleen plaatst hij ons voor problemen als hij wil dat het wordt gedrukt. Als wij het bestand al kunnen openen, gebeurt het regelmatig dat er niets overblijft van de gemaakte indeling. Ook als een tekst via Internet wordt aangeleverd, komen we soms voor de raarste problemen te staan”, legt Van Schie uit.
,,Om die reden staan wij erop dat bij het aanleveren van tekst behalve een floppy ook een uitdraai wordt ingeleverd. Aan de hand daarvan kunnen wij controleren of alles goed gaat en eventueel de benodigde wijzigingen doorvoeren.”
Daarnaast veroudert software in een hoog tempo. Na twee jaar moet er een nieuw programma of een nieuwe versie worden aangeschaft. ,,De oude versie weggooien kan niet, want die wordt nog door veel mensen gebruikt.”
Voordelen biedt de komst van de computer ook. Tekstuele veranderingen zijn eenvoudig door te voeren en het vervaardigen van kleine oplagen is eenvoudiger. ,,Wij kunnen achtduizend exemplaren drukken, maar ook twintig of dertig. Daarnaast kunnen wij sinds kort bij mailings direct de namen en adressen meeprinten.”
Het BGC heeft de laatste jaren te maken gehad met toenemende concurrentie. ,,De competitie neemt toe. Ik ben er alert op, maar niet bang voor. Soms proberen faculteiten een anderedrukker uit, maar vaak blijken die niet goedkoper te zijn. Een groot voordeel is dat ze bij ons geen BTW hoeven te betalen omdat we deel uitmaken van hetzelfde bedrijf.”
Maar Van Schie wil zich niet alleen onderscheiden door de laagste prijs; liever door de beste kwaliteit en service. ,,Dat vind ik belangrijk. Overigens hoort daar voor mij ook bij: milieubewust werken. Wij verzamelen de toners na gebruik en werken op milieuvriendelijk wit papier. Dat is beter dan de vroegere grijze variant. Daar moeten de inkten nog uitgehaald worden en ons witte papier is gebleekt met stikstof.”
Van Schie vindt dat iedereen met een gerust hart zijn kopij bij het BGC kan brengen. ,,Zowel het drukwerk, uw portemonnee, als het milieu zijn bij ons in goede handen.”
Angèle Steentjes
Maar het is jammer, zegt hij, dat veel TU-medewerkers denken dat het BGC niet snel kan werken. ,,Als dienstverlener moet je je aanpassen aan de markt en dat hebben wij gedaan. Met onze Quick-service kunnen wij tegenwoordig verschillende soorten drukwerk binnen 24 uur leveren.”
Ruim 26 jaar werkt van Van Schie bij het BGC. Een bedrijf met een omzet van 4,5 miljoen gulden, en 25,5 formatieplaatsen. Van Schie is op de werkvloer begonnen en via studie opgeklommen tot productiemanager. ,,Sinds 1995 heb ik deze functie. Het is mijn taak om erop toe te zien dat alles loopt. Dat houdt in: ervoor zorgen dat de medewerkers weten welke werkzaamheden ze moeten verrichten en dat de benodigde machines beschikbaar zijn.”
De afgelopen jaren is door de komst van de computer het drukprocédé veranderd maar niet vereenvoudigd. ,,Het probleem zit in de software en de digitale communicatie tussen klant en BGC. De variatie in software stelt ons – net als alle andere drukkers – regelmatig voor problemen. De vakpers staat vol met de kommer en kwel op dit gebied.”
,,Wij hebben een groot bestand aan computerprogramma’s om teksten te kunnen lezen, die mensen in de meest uiteenlopende programma’s aanleveren. Een klant heeft bijvoorbeeld vier jaar geleden een leuk programma in de VS gekocht. Dat gebruikt hij al jaren en hij schrijft daar dan ook zijn scriptie en dissertatie in. Alleen plaatst hij ons voor problemen als hij wil dat het wordt gedrukt. Als wij het bestand al kunnen openen, gebeurt het regelmatig dat er niets overblijft van de gemaakte indeling. Ook als een tekst via Internet wordt aangeleverd, komen we soms voor de raarste problemen te staan”, legt Van Schie uit.
,,Om die reden staan wij erop dat bij het aanleveren van tekst behalve een floppy ook een uitdraai wordt ingeleverd. Aan de hand daarvan kunnen wij controleren of alles goed gaat en eventueel de benodigde wijzigingen doorvoeren.”
Daarnaast veroudert software in een hoog tempo. Na twee jaar moet er een nieuw programma of een nieuwe versie worden aangeschaft. ,,De oude versie weggooien kan niet, want die wordt nog door veel mensen gebruikt.”
Voordelen biedt de komst van de computer ook. Tekstuele veranderingen zijn eenvoudig door te voeren en het vervaardigen van kleine oplagen is eenvoudiger. ,,Wij kunnen achtduizend exemplaren drukken, maar ook twintig of dertig. Daarnaast kunnen wij sinds kort bij mailings direct de namen en adressen meeprinten.”
Het BGC heeft de laatste jaren te maken gehad met toenemende concurrentie. ,,De competitie neemt toe. Ik ben er alert op, maar niet bang voor. Soms proberen faculteiten een anderedrukker uit, maar vaak blijken die niet goedkoper te zijn. Een groot voordeel is dat ze bij ons geen BTW hoeven te betalen omdat we deel uitmaken van hetzelfde bedrijf.”
Maar Van Schie wil zich niet alleen onderscheiden door de laagste prijs; liever door de beste kwaliteit en service. ,,Dat vind ik belangrijk. Overigens hoort daar voor mij ook bij: milieubewust werken. Wij verzamelen de toners na gebruik en werken op milieuvriendelijk wit papier. Dat is beter dan de vroegere grijze variant. Daar moeten de inkten nog uitgehaald worden en ons witte papier is gebleekt met stikstof.”
Van Schie vindt dat iedereen met een gerust hart zijn kopij bij het BGC kan brengen. ,,Zowel het drukwerk, uw portemonnee, als het milieu zijn bij ons in goede handen.”
Angèle Steentjes
Comments are closed.