Education

Drijvende iglo moet concurreren met Parijs

Met een innovatief plan voor een drijvende stad op het IJmeer won een groepje Delftenaren de hoofdprijs van de Deltacompetitie, een wedstrijd van ingenieursbureau Royal Haskoning.

Almere zit in een te krap jasje. Wat nu? Een woonwijk opspuiten â la IJburg? Een groep Delftse ingenieurs heeft een veel inventiever plan klaarliggen: ‘De Drijvende Stad’. Het is een futuristisch ogende wijk midden in het IJmeer, met drijvende parken en gebouwen in de vorm van iglo’s die de warmte uit het meer en zonnestralen gebruiken als energiebron.

Promovendus ir. Rutger de Graaf van Civiele Techniek en Geowetenschappen smeedde dit plan de afgelopen maanden. Hij deed dit met vier Delftse studenten van Bouwkunde, Civiele Techniek en Geowetenschappen en Techniek, Bestuur en Management. Vorige week won zijn interdisciplinaire team er de Deltacompetitieprijs mee, een geldbedrag van tienduizend euro uitgereikt door ingenieursbureau Royal Haskoning. Met de prijsvraag wil het bedrijf wetenschappers laten nadenken over problemen in Deltagebieden.

“Ongeveer de helft van de wereldbevolking woont in deltagebieden”, zegt De Graaf om het belang van de prijsvraag aan te geven. “Zeespiegelstijging, bevolkingsgroei en urbanisatie zijn problemen die op honderden plaatsen op aarde spelen.”

Juist omdat de problemen waar ook Nederland mee kampt zo wijdverspreid zijn, zou het volgens de promovendus zonde zijn om de woningnood in Nederland tijdelijk op te lossen door weer een eilandje op te spuiten. “De bouw van de Drijvende Stad mag dan een miljardenproject zijn, mede doordat er nieuwe technieken moeten worden ontwikkeld; de knowhow die bouwbedrijven opdoen kunnen ze wereldwijd exporteren”, redeneert hij.

Maar volgens De Graaf levert de Drijvende Stad een rits aan voordelen op. “We creëren extra moerasgebieden rondom de stad. Dus de ecologie is erbij gebaat. We bouwen extra woningen zonder dat onze opvangcapaciteit voor de verwachte toename aan rivierwater afneemt. En we creëren extra economische waarde. We concurreren namelijk met andere Europese zakensteden, als Londen en Parijs. Maar nu hebben we onvoldoende mooie woongebieden om mensen aan te trekken.”

De stad kan met drijvende snelwegen gelinkt worden aan Almere en Amsterdam. Het Naardermeer, dat nu op de tocht staat door de mogelijke aanleg van de A9, blijft daardoor ook buiten schot.

Royal Haskoning vond de Drijvende Stad het ‘origineelste, meest innovatieve en aantrekkelijke plan’ van 33 inzendingen van wetenschappers wereldwijd. De tweede prijs, een bedrag van vijfduizend euro, is ook door Delftenaren gewonnen. Zij schreven een paper over de herinrichting van de Pearl River Delta in China. En de derde prijs, een geldbedrag van tweeëneenhalf duizend euro, werd gewonnen door een gemixt team van de Universiteit Twente en de TU Delft, dat een paper schreef over hoe we wereldwijd met zeespiegelstijging om moeten gaan. (TvD)

Almere zit in een te krap jasje. Wat nu? Een woonwijk opspuiten â la IJburg? Een groep Delftse ingenieurs heeft een veel inventiever plan klaarliggen: ‘De Drijvende Stad’. Het is een futuristisch ogende wijk midden in het IJmeer, met drijvende parken en gebouwen in de vorm van iglo’s die de warmte uit het meer en zonnestralen gebruiken als energiebron.

Promovendus ir. Rutger de Graaf van Civiele Techniek en Geowetenschappen smeedde dit plan de afgelopen maanden. Hij deed dit met vier Delftse studenten van Bouwkunde, Civiele Techniek en Geowetenschappen en Techniek, Bestuur en Management. Vorige week won zijn interdisciplinaire team er de Deltacompetitieprijs mee, een geldbedrag van tienduizend euro uitgereikt door ingenieursbureau Royal Haskoning. Met de prijsvraag wil het bedrijf wetenschappers laten nadenken over problemen in Deltagebieden.

“Ongeveer de helft van de wereldbevolking woont in deltagebieden”, zegt De Graaf om het belang van de prijsvraag aan te geven. “Zeespiegelstijging, bevolkingsgroei en urbanisatie zijn problemen die op honderden plaatsen op aarde spelen.”

Juist omdat de problemen waar ook Nederland mee kampt zo wijdverspreid zijn, zou het volgens de promovendus zonde zijn om de woningnood in Nederland tijdelijk op te lossen door weer een eilandje op te spuiten. “De bouw van de Drijvende Stad mag dan een miljardenproject zijn, mede doordat er nieuwe technieken moeten worden ontwikkeld; de knowhow die bouwbedrijven opdoen kunnen ze wereldwijd exporteren”, redeneert hij.

Maar volgens De Graaf levert de Drijvende Stad een rits aan voordelen op. “We creëren extra moerasgebieden rondom de stad. Dus de ecologie is erbij gebaat. We bouwen extra woningen zonder dat onze opvangcapaciteit voor de verwachte toename aan rivierwater afneemt. En we creëren extra economische waarde. We concurreren namelijk met andere Europese zakensteden, als Londen en Parijs. Maar nu hebben we onvoldoende mooie woongebieden om mensen aan te trekken.”

De stad kan met drijvende snelwegen gelinkt worden aan Almere en Amsterdam. Het Naardermeer, dat nu op de tocht staat door de mogelijke aanleg van de A9, blijft daardoor ook buiten schot.

Royal Haskoning vond de Drijvende Stad het ‘origineelste, meest innovatieve en aantrekkelijke plan’ van 33 inzendingen van wetenschappers wereldwijd. De tweede prijs, een bedrag van vijfduizend euro, is ook door Delftenaren gewonnen. Zij schreven een paper over de herinrichting van de Pearl River Delta in China. En de derde prijs, een geldbedrag van tweeëneenhalf duizend euro, werd gewonnen door een gemixt team van de Universiteit Twente en de TU Delft, dat een paper schreef over hoe we wereldwijd met zeespiegelstijging om moeten gaan. (TvD)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.