Campus

Dresscode voor de binnenstadclan

Veel studenten dragen op hun kleding de naam van een jaarclub, commissie of studiereis. Als het aan kunstenaar Liset van Dommelen ligt komt daar een logo bij: ‘2611’, de postcode van de Delftse binnenstad.

De wanden van het atelier van kunstenaar Liset van Dommelen aan het Oosteinde 149 zijn behangen met silhouetten van konijntjes in vrolijke kleuren. Tussen de prooidiertjes hangt een T-shirt met de opdruk ‘2611’, de postcode van woningen in de binnenstad van Delft. “Het idee voor het binnenstadshirt ontstond in een studentenhuis in de Choorstraat”, vertelt de kunstenaar. “De meisjes uit dat huis probeerden in de kroeg interesse te wekken voor hun idee. Uiteindelijk kwam hun idee bij mij terecht.”

Het idee voor een T-shirt met de postcode van een gewilde woonomgeving als statussymbool is niet nieuw. In Amsterdam dragen inwoners van populaire wijken als De Pijp en de Jordaan zulke shirts. “Ik snap eigenlijk niet goed waar het vandaan komt”, aldus Van Dommelen. “Wat beweegt iemand om in een shirt met zijn postcode rond te lopen? Het lijkt wel een soort boevenshirt, een clan. Hoewel ik moet bekennen dat ik een shirt heb met mijn geboortejaar erop, eigenlijk net zoiets.”

Het logo op de T-shirts heeft iets weg van het logo van 4711, een merk eau de cologne. “Het is me opgevallen dat ook andere binnensteden postcodes hebben die eindigen op het cijfer 11”, zegt Van Dommelen. “Dat cijfer associeerde ik direct met 4711. Het logo heb ik daarvan afgeleid.”

Van Dommelen, die sinds een jaar in Delft woont en werkt, kreeg bij het uitwerken van haar ontwerp hulp van de initiatiefnemers. “Zij hebben geholpen bij het omzetten van het getekende ontwerp naar de computer. Bovendien maakt een van de meisjes in ruil voor een T-shirt een website.” Van Dommelen was aangenaam verrast door de ondernemende houding van de studenten. “Ik heb me al eens eerder verbaasd over de animo onder studenten in Delft om iets uit te proberen. Een studentenhuis drie blokken verder heeft al eens in een middagje eigenhandig mijn oude keuken gedemonteerd en verhuisd.”

De eerste drukproef besteedde Van Dommelen uit, maar het resultaat viel tegen. “Het goud en zilver van de opdruk bleef niet goed zitten. Bovendien vielen de maten veel te groot uit.” Van Dommelen besloot de shirts voortaan zelf te maken met haar zeefdruk. “Over twee a’ drie weken maak ik de zeefdruk schoon en druk ik een serie met rode of zwarte opdruk. Wie zo’n shirt wil, kan in mijn atelier een exemplaar bestellen en binnen een paar dagen zijn ‘2611’ ophalen. De prijs zal waarschijnlijk rond de vijftien euro liggen.”

De reacties op de eerste 2611-shirts zijn positief. “Ik ben met een verslaggever van Radio West de Markt opgegaan. Vooral toeristen vinden het een leuk kledingstuk. Ik ben benieuwd naar de mening van studenten.” Het zou niet voor het eerst zijn dat Van Dommelen mensen ziet rondlopen met een logo van haar hand. “Ik heb al eens het logo voor een populaire sportzaak in Den Haag ontworpen en sindsdien zie ik regelmatig mijn eigen ontwerp voorbij komen op sporttassen en rugzakken.”

Maar dan iets heel anders: wat als je niet in het centrum woont? Komen er ook shirts met de postcodes van de EduP, de JvB en andere grote studentencomplexen? “Volgens mij barst het in Delft van de gemeenteprojecten en wijkgerelateerde kunstinitiatieven. Wie niet in het centrum woont verwijs ik dus door naar zijn wijkgebonden kunstenaar.”

In september exposeert van Dommelen de ‘2611’ en andere T-shirts in haar atelier (Oosteinde 149). Ander werk is te zien op de site www.museumvooroverbodigekunst.nl en bij de Haagse Kunstkring.

“Vooral toeristen vinden het een leuk kledingstuk.” (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

De wanden van het atelier van kunstenaar Liset van Dommelen aan het Oosteinde 149 zijn behangen met silhouetten van konijntjes in vrolijke kleuren. Tussen de prooidiertjes hangt een T-shirt met de opdruk ‘2611’, de postcode van woningen in de binnenstad van Delft. “Het idee voor het binnenstadshirt ontstond in een studentenhuis in de Choorstraat”, vertelt de kunstenaar. “De meisjes uit dat huis probeerden in de kroeg interesse te wekken voor hun idee. Uiteindelijk kwam hun idee bij mij terecht.”

Het idee voor een T-shirt met de postcode van een gewilde woonomgeving als statussymbool is niet nieuw. In Amsterdam dragen inwoners van populaire wijken als De Pijp en de Jordaan zulke shirts. “Ik snap eigenlijk niet goed waar het vandaan komt”, aldus Van Dommelen. “Wat beweegt iemand om in een shirt met zijn postcode rond te lopen? Het lijkt wel een soort boevenshirt, een clan. Hoewel ik moet bekennen dat ik een shirt heb met mijn geboortejaar erop, eigenlijk net zoiets.”

Het logo op de T-shirts heeft iets weg van het logo van 4711, een merk eau de cologne. “Het is me opgevallen dat ook andere binnensteden postcodes hebben die eindigen op het cijfer 11”, zegt Van Dommelen. “Dat cijfer associeerde ik direct met 4711. Het logo heb ik daarvan afgeleid.”

Van Dommelen, die sinds een jaar in Delft woont en werkt, kreeg bij het uitwerken van haar ontwerp hulp van de initiatiefnemers. “Zij hebben geholpen bij het omzetten van het getekende ontwerp naar de computer. Bovendien maakt een van de meisjes in ruil voor een T-shirt een website.” Van Dommelen was aangenaam verrast door de ondernemende houding van de studenten. “Ik heb me al eens eerder verbaasd over de animo onder studenten in Delft om iets uit te proberen. Een studentenhuis drie blokken verder heeft al eens in een middagje eigenhandig mijn oude keuken gedemonteerd en verhuisd.”

De eerste drukproef besteedde Van Dommelen uit, maar het resultaat viel tegen. “Het goud en zilver van de opdruk bleef niet goed zitten. Bovendien vielen de maten veel te groot uit.” Van Dommelen besloot de shirts voortaan zelf te maken met haar zeefdruk. “Over twee a’ drie weken maak ik de zeefdruk schoon en druk ik een serie met rode of zwarte opdruk. Wie zo’n shirt wil, kan in mijn atelier een exemplaar bestellen en binnen een paar dagen zijn ‘2611’ ophalen. De prijs zal waarschijnlijk rond de vijftien euro liggen.”

De reacties op de eerste 2611-shirts zijn positief. “Ik ben met een verslaggever van Radio West de Markt opgegaan. Vooral toeristen vinden het een leuk kledingstuk. Ik ben benieuwd naar de mening van studenten.” Het zou niet voor het eerst zijn dat Van Dommelen mensen ziet rondlopen met een logo van haar hand. “Ik heb al eens het logo voor een populaire sportzaak in Den Haag ontworpen en sindsdien zie ik regelmatig mijn eigen ontwerp voorbij komen op sporttassen en rugzakken.”

Maar dan iets heel anders: wat als je niet in het centrum woont? Komen er ook shirts met de postcodes van de EduP, de JvB en andere grote studentencomplexen? “Volgens mij barst het in Delft van de gemeenteprojecten en wijkgerelateerde kunstinitiatieven. Wie niet in het centrum woont verwijs ik dus door naar zijn wijkgebonden kunstenaar.”

In september exposeert van Dommelen de ‘2611’ en andere T-shirts in haar atelier (Oosteinde 149). Ander werk is te zien op de site www.museumvooroverbodigekunst.nl en bij de Haagse Kunstkring.

“Vooral toeristen vinden het een leuk kledingstuk.” (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.