Education

Desgevraagd: Algenbiodiesel

Vliegtuigfabrikant Boeing onderzoekt de mogelijkheid om vliegtuigen te laten vliegen op biodiesel die wordt gewonnen uit algen. Dat schreef het blad Businessweek vorige week.

Tanken vliegtuigen in de toekomst algenbiodiesel? Volgens prof.ir. Jos van Buijtenen, gasturbine-expert bij Luchtvaart en Ruimtevaarttechniek, is dat best mogelijk. “Er wordt daar nu veel onderzoek naar gedaan. Bij Delcraftworks, (het project van L&R, dat binnen vier jaar moet leiden tot een nieuw milieuvriendelijk vliegtuig, red.), staat een onderzoek naar biodiesel ook op de rol.”

Het voordeel van biodiesel boven kerosine is dat bij verbranding netto minder Co2 wordt uitgestoten, en dat de energiebron onuitputtelijk is. Dit in tegenstelling tot fossiele brandstoffen. Maar het probleem met veel van de energiegewassen is dat ze de voedselvoorziening in delen van de wereld in gevaar brengen. Ook zetten ze aan tot het kappen van oerwoud om extra landbouwareaal te creëren. “Die problemen heb je niet met biodiesel uit algen”, vertelt Van Buijtenen. “De olieopbrengst per vierkante meter algenkweek kan twintig â dertig maal hoger zijn dan bij andere biodieselgewassen, zoals koolzaad of oliepalmen.”

Technisch komt er nog wel het een en ander kijken bij het vliegen op biodiesel. “Het is hygroscopisch. Dat wil zeggen dat het waterdamp aantrekt. Hierdoor kan het op grote hoogte bevriezen. De zuurgraad van de diesel is anders dan die van kerosine. Pompen en leidingen moeten worden aangepast om te voorkomen dat ze beschadigen. Toch is het een technische haalbaar verhaal. Al is het wel de vraag hoeveel al die bewerkingen aan energie kosten. Je wilt het paard niet achter de wagen spannen.”

De grootste uitdaging is volgens de onderzoeker van logistieke aard. Van Buijtenen: “Het luchtverkeer is internationaal. Vliegtuigen willen overal kunnen tanken. Het probleem is dat je pas met de brandstof kunt gaan vliegen als iedereen het doet en de biodiesel overal voorradig is. Maar met de toekomstige schaarste aan fossiele brandstoffen neemt de druk toe en zal er wel iets moeten veranderen.”

Maar hoe staat het met de productie van de biodiesel zelf? “Het is nog niet bewezen dat de productie economisch rendabel gemaakt kan worden”, zegt dr.ir. Wouter van Winden. Hij was tot voor kort werkzaam bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen en werkt nu bij DSM. Vorig jaar zette hij in Mozambique een onderzoekscentrum op, gericht op de productie van algenbiodiesel.

“Je moet de algen van het water scheiden en drogen. Dat zijn twee extra stappen die energie kosten. En het maken van een vijver is lastiger dan gewoon grond bewerken. Daarnaast moet je het water continu in beweging houden. De oogstmethoden zijn nog helemaal niet uitontwikkeld. Uiteindelijk denk ik wel dat je tien maal meer kunt oogsten, maar het is nog een hele uitdaging.”

(TvD)

Tanken vliegtuigen in de toekomst algenbiodiesel? Volgens prof.ir. Jos van Buijtenen, gasturbine-expert bij Luchtvaart en Ruimtevaarttechniek, is dat best mogelijk. “Er wordt daar nu veel onderzoek naar gedaan. Bij Delcraftworks, (het project van L&R, dat binnen vier jaar moet leiden tot een nieuw milieuvriendelijk vliegtuig, red.), staat een onderzoek naar biodiesel ook op de rol.”

Het voordeel van biodiesel boven kerosine is dat bij verbranding netto minder Co2 wordt uitgestoten, en dat de energiebron onuitputtelijk is. Dit in tegenstelling tot fossiele brandstoffen. Maar het probleem met veel van de energiegewassen is dat ze de voedselvoorziening in delen van de wereld in gevaar brengen. Ook zetten ze aan tot het kappen van oerwoud om extra landbouwareaal te creëren. “Die problemen heb je niet met biodiesel uit algen”, vertelt Van Buijtenen. “De olieopbrengst per vierkante meter algenkweek kan twintig â dertig maal hoger zijn dan bij andere biodieselgewassen, zoals koolzaad of oliepalmen.”

Technisch komt er nog wel het een en ander kijken bij het vliegen op biodiesel. “Het is hygroscopisch. Dat wil zeggen dat het waterdamp aantrekt. Hierdoor kan het op grote hoogte bevriezen. De zuurgraad van de diesel is anders dan die van kerosine. Pompen en leidingen moeten worden aangepast om te voorkomen dat ze beschadigen. Toch is het een technische haalbaar verhaal. Al is het wel de vraag hoeveel al die bewerkingen aan energie kosten. Je wilt het paard niet achter de wagen spannen.”

De grootste uitdaging is volgens de onderzoeker van logistieke aard. Van Buijtenen: “Het luchtverkeer is internationaal. Vliegtuigen willen overal kunnen tanken. Het probleem is dat je pas met de brandstof kunt gaan vliegen als iedereen het doet en de biodiesel overal voorradig is. Maar met de toekomstige schaarste aan fossiele brandstoffen neemt de druk toe en zal er wel iets moeten veranderen.”

Maar hoe staat het met de productie van de biodiesel zelf? “Het is nog niet bewezen dat de productie economisch rendabel gemaakt kan worden”, zegt dr.ir. Wouter van Winden. Hij was tot voor kort werkzaam bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen en werkt nu bij DSM. Vorig jaar zette hij in Mozambique een onderzoekscentrum op, gericht op de productie van algenbiodiesel.

“Je moet de algen van het water scheiden en drogen. Dat zijn twee extra stappen die energie kosten. En het maken van een vijver is lastiger dan gewoon grond bewerken. Daarnaast moet je het water continu in beweging houden. De oogstmethoden zijn nog helemaal niet uitontwikkeld. Uiteindelijk denk ik wel dat je tien maal meer kunt oogsten, maar het is nog een hele uitdaging.”

(TvD)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.