Science

Desgevraagd

De nieuwe Deltacommissie onderzoekt de mogelijkheid van een eiland in de vorm van een oerhollandse tulp in de Noordzee. De Tweede Kamer stemde afgelopen week in met het plan van CDA-kamerlid Joop Atsma om een verkennend onderzoek te doen naar een dergelijke Noordzeepolder.

“Een tulp voor de Nederlandse kust vind ik een ongelooflijk truttig idee”, zegt baggerhoogleraar prof.dr.ir. Cees van Rhee desgevraagd. “Dat spreekt me niet aan. Maar een eilandgroep, zodat er voldoende doorstroming is, vind ik een uitstekend idee.”

In verschillende media werd gesuggereerd dat het duur zou zijn om aan zand te komen om de eilanden te creëren. “Dat klopt niet”, zegt Van Rhee. “De Noordzee is één grote zandbank. Met een sleephopperzuiger kun je dat zand naar boven halen. Het schip vaart naar een locatie waar veel zand ligt, zuigt dat met water en al op en stort het in een laadruim. Daar zinkt het zand en wordt het overtollige water geloosd. Vervolgens stort je dat zand op de plek waar je de eilanden wilt maken. Dat is zeker geen dure oplossing. Want baggeraars kunnen nieuw land maken voor een prijs die ruim onder de huidige grondprijs in het westen ligt.”

Nederland zou niet het eerste land zijn dat land droog legt voor de kust. De palmboomeilanden van Dubai zijn een bekend voorbeeld, evenals het vliegveldeiland van Hongkong. “Daar was het veel lastiger om eilanden droog te leggen”, meent Van Rhee, “omdat daar veel modder op de zeebodem ligt. Op een slappe ondergrond kun je geen eiland maken. Die moet je dus eerst verwijderen.”

Het ministerie van Economische Zaken informeerde vorige week al bij Van Rhee naar de eilanden. “Ik heb ze verteld dat het technisch mogelijk is”, zegt de baggeraar. “Maar daar draait het niet alleen om. Dit is eerder een politiek dan een technisch of economisch verhaal. En het is ook belangrijk om naar de consequenties voor het milieu te kijken. De eilanden zouden er binnen drie tot vijf jaar kunnen liggen.”

De plannen voor een luchthaveneiland lijken van de baan, nu er gekeken wordt naar de mogelijkheid van Noordzee-eilanden. Dat is zonde, meent universitair hoofddocent drs. Enne de Boer van Civiele Techniek en Geowetenschappen. Hij houdt zich bezig met ruimtelijke ordening en infrastructuur. “Als het ruimtegebrek echt zo groot is, dan kunnen we beter kiezen voor een luchthaveneiland en Schiphol opheffen”, zegt De Boer.

“Schiphol zorgt voor heel veel geluidsoverlast en verontreiniging. Door een luchthaven in zee te maken, ben je die overlast kwijt. Van Schiphol kun je dan een nieuwe stad maken. Amsterdam kan nu alleen nog maar in noordoostelijke richting groeien, richting Almere. Dat zorgt voor grote verkeersknooppunten. Maar de snelwegen naar Schiphol liggen er al. Er kan bijvoorbeeld in de hoogte gebouwd worden, zodat er veel woongelegenheid is. Dat is toch veel slimmer?” (RV)

De Tweede Kamer stemde afgelopen week in met het plan van CDA-kamerlid Joop Atsma om een verkennend onderzoek te doen naar een dergelijke Noordzeepolder. “Een tulp voor de Nederlandse kust vind ik een ongelooflijk truttig idee”, zegt baggerhoogleraar prof.dr.ir. Cees van Rhee desgevraagd. “Dat spreekt me niet aan. Maar een eilandgroep, zodat er voldoende doorstroming is, vind ik een uitstekend idee.”

In verschillende media werd gesuggereerd dat het duur zou zijn om aan zand te komen om de eilanden te creëren. “Dat klopt niet”, zegt Van Rhee. “De Noordzee is één grote zandbank. Met een sleephopperzuiger kun je dat zand naar boven halen. Het schip vaart naar een locatie waar veel zand ligt, zuigt dat met water en al op en stort het in een laadruim. Daar zinkt het zand en wordt het overtollige water geloosd. Vervolgens stort je dat zand op de plek waar je de eilanden wilt maken. Dat is zeker geen dure oplossing. Want baggeraars kunnen nieuw land maken voor een prijs die ruim onder de huidige grondprijs in het westen ligt.”

Nederland zou niet het eerste land zijn dat land droog legt voor de kust. De palmboomeilanden van Dubai zijn een bekend voorbeeld, evenals het vliegveldeiland van Hongkong. “Daar was het veel lastiger om eilanden droog te leggen”, meent Van Rhee, “omdat daar veel modder op de zeebodem ligt. Op een slappe ondergrond kun je geen eiland maken. Die moet je dus eerst verwijderen.”

Het ministerie van Economische Zaken informeerde vorige week al bij Van Rhee naar de eilanden. “Ik heb ze verteld dat het technisch mogelijk is”, zegt de baggeraar. “Maar daar draait het niet alleen om. Dit is eerder een politiek dan een technisch of economisch verhaal. En het is ook belangrijk om naar de consequenties voor het milieu te kijken. De eilanden zouden er binnen drie tot vijf jaar kunnen liggen.”

De plannen voor een luchthaveneiland lijken van de baan, nu er gekeken wordt naar de mogelijkheid van Noordzee-eilanden. Dat is zonde, meent universitair hoofddocent drs. Enne de Boer van Civiele Techniek en Geowetenschappen. Hij houdt zich bezig met ruimtelijke ordening en infrastructuur. “Als het ruimtegebrek echt zo groot is, dan kunnen we beter kiezen voor een luchthaveneiland en Schiphol opheffen”, zegt De Boer.

“Schiphol zorgt voor heel veel geluidsoverlast en verontreiniging. Door een luchthaven in zee te maken, ben je die overlast kwijt. Van Schiphol kun je dan een nieuwe stad maken. Amsterdam kan nu alleen nog maar in noordoostelijke richting groeien, richting Almere. Dat zorgt voor grote verkeersknooppunten. Maar de snelwegen naar Schiphol liggen er al. Er kan bijvoorbeeld in de hoogte gebouwd worden, zodat er veel woongelegenheid is. Dat is toch veel slimmer?” (RV)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.