Education

Delftse roeiers steeds vaker in de problemen

Delftse roeiers komen steeds vaker in de problemen door de toenemende binnenvaart op de Schie. Gemeenteraadsfractie Stip wil daarom samen met de drie Delftse roeiverenigingen een plan van aanpak opstellen, dat de veiligheid op het water moet vergroten.

Wekelijks vinden op de Schie verschillende incidenten plaats waarbij binnenvaarders de roeiers het roeien onmogelijk maken. Studentenroeivereniging Proteus-Eretes heeft alleen al drie tot vier gevallen per week.

Volgens Proteus-voorzitter Wouter Buschgens gaat het meestal om binnenvaarders die door hun hoge snelheid zo veel golfslag veroorzaken dat roeiboten op de kant worden gegooid. Maandagochtend nog werden alle boten bij het Proteus-clubhuis op de kant gesmeten.

Buschgens schat dat zijn club jaarlijks twee keer met een echt bedreigende situatie te maken heeft. Afgelopen maand bijvoorbeeld is een zware boot van het type C4 gezonken doordat hij door golfslag te veel water had gemaakt. En dinsdag nog kwam een binnenvaarder zo hard voorbij dat twee vieren met roeiers en stuurders en al zonken. “De boten blijven door hun constructie nog net aan het oppervlak drijven, maar ze hebben flinke schade opgelopen. En tien mensen hadden een nat pak.”

Volgens Buschgens wordt het steeds drukker op de Schie, helemaal als de plannen van de provincie voor het verder intensiveren van de binnenvaart doorgaan. Hij is dan ook blij met het idee van studentenpartij Stip, om een inventarisatie te maken van alle ideeën die de problemen op het water kunnen verkleinen.

Proteus-Eretes houdt alle incidenten bij waarmee de leden te maken krijgen. Uit die lijsten blijkt dat sommige binnenvaarders vaker voor onveilige situaties zorgen. Bij zwaardere incidenten belt het bestuur de politie. Voorlichting over de binnenvaarders en gesprekken moeten tot wederzijds begrip leiden.

Stip-fractielid Pieter Guldemond denkt aan het anders inrichten van de kades, zodat deze de golven niet meer versterken zoals ze nu soms doen. Ook het in kaart brengen van de gevaarlijke plekken en handhaving van snelheidslimieten op het water, kunnen volgens hem bijdragen aan de veiligheid.

Maar volgens Proteus-voorzitter Buschgens blijven de belangen van de binnenvaarders aan de ene kant en de roeiers aan de andere kant tegenstrijdig. “Zij willen zo snel mogelijk naar hun plaats van bestemming. Wij willen zo veel mogelijk strak water. Want als je bij een training drie keer een binnenvaarder tegenkomt, is die training veel minder waard.”

Buschgens ziet met lede ogen aan dat zijn toproeiers vertrekken naar Amsterdam, waar een roeibaan ligt. Proteus lobbyt voor een roeibaan in Delft, maar weet dat die er niet zomaar ligt.

Daarom plannen de toproeiers van Proteus hun trainingen tegenwoordig zoveel mogelijk om de drukte op het water heen. “Zij gaan bij zonsopgang direct het water op en dan voor zonsondergang nog een keer.”

Wekelijks vinden op de Schie verschillende incidenten plaats waarbij binnenvaarders de roeiers het roeien onmogelijk maken. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

Wekelijks vinden op de Schie verschillende incidenten plaats waarbij binnenvaarders de roeiers het roeien onmogelijk maken. Studentenroeivereniging Proteus-Eretes heeft alleen al drie tot vier gevallen per week.

Volgens Proteus-voorzitter Wouter Buschgens gaat het meestal om binnenvaarders die door hun hoge snelheid zo veel golfslag veroorzaken dat roeiboten op de kant worden gegooid. Maandagochtend nog werden alle boten bij het Proteus-clubhuis op de kant gesmeten.

Buschgens schat dat zijn club jaarlijks twee keer met een echt bedreigende situatie te maken heeft. Afgelopen maand bijvoorbeeld is een zware boot van het type C4 gezonken doordat hij door golfslag te veel water had gemaakt. En dinsdag nog kwam een binnenvaarder zo hard voorbij dat twee vieren met roeiers en stuurders en al zonken. “De boten blijven door hun constructie nog net aan het oppervlak drijven, maar ze hebben flinke schade opgelopen. En tien mensen hadden een nat pak.”

Volgens Buschgens wordt het steeds drukker op de Schie, helemaal als de plannen van de provincie voor het verder intensiveren van de binnenvaart doorgaan. Hij is dan ook blij met het idee van studentenpartij Stip, om een inventarisatie te maken van alle ideeën die de problemen op het water kunnen verkleinen.

Proteus-Eretes houdt alle incidenten bij waarmee de leden te maken krijgen. Uit die lijsten blijkt dat sommige binnenvaarders vaker voor onveilige situaties zorgen. Bij zwaardere incidenten belt het bestuur de politie. Voorlichting over de binnenvaarders en gesprekken moeten tot wederzijds begrip leiden.

Stip-fractielid Pieter Guldemond denkt aan het anders inrichten van de kades, zodat deze de golven niet meer versterken zoals ze nu soms doen. Ook het in kaart brengen van de gevaarlijke plekken en handhaving van snelheidslimieten op het water, kunnen volgens hem bijdragen aan de veiligheid.

Maar volgens Proteus-voorzitter Buschgens blijven de belangen van de binnenvaarders aan de ene kant en de roeiers aan de andere kant tegenstrijdig. “Zij willen zo snel mogelijk naar hun plaats van bestemming. Wij willen zo veel mogelijk strak water. Want als je bij een training drie keer een binnenvaarder tegenkomt, is die training veel minder waard.”

Buschgens ziet met lede ogen aan dat zijn toproeiers vertrekken naar Amsterdam, waar een roeibaan ligt. Proteus lobbyt voor een roeibaan in Delft, maar weet dat die er niet zomaar ligt.

Daarom plannen de toproeiers van Proteus hun trainingen tegenwoordig zoveel mogelijk om de drukte op het water heen. “Zij gaan bij zonsopgang direct het water op en dan voor zonsondergang nog een keer.”

Wekelijks vinden op de Schie verschillende incidenten plaats waarbij binnenvaarders de roeiers het roeien onmogelijk maken. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.