Volgens de biografie maakt het Van Schaik Quartet ‘ongekunstelde, doch contextgevoelige jazz voor elke gelegenheid’. “Groovy, crispy jazz”, noemt drummer Ate Kleijn het liever.
“Geen backbeat groove, maar lekker stuwende swing. Er zitten ook wat latin- en funkdingen onder.” Bassist Nanne Aben spreekt over ‘opgewekte swing jazz’.
De laatste is de opvolger van de naar Amerika teruggekeerde Jack Murphy, die zich als eerste voegde bij het oorspronkelijke duo Karen van Schaik (sax en zang) en pianist Ivan Thung. “We begrepen al gauw dat een bassist meer mogelijkheden bood om te soleren en de muziek minder kaal zou maken”, aldus Van Schaik. Met Kleijn trad ook een slagwerker toe. Van Schaik, die haar bouwkundestudie verruilde voor het conservatorium: “Sommigen denken dat een drummer per definitie veel herrie maakt. Dat is bij jazz niet zo. Met een drummer erbij is er meer interactie mogelijk.”
De flexibiliteit van het kwartet kwam tot uiting op het Jazzfestival Delft. ’s Middags, op het hoofdpodium op de Markt, was hun muziek groovy en funky.’s Avonds speelden ze in een kleine setting voor een café dezelfde nummers, maar dan in swingversie. Kleijn: “In zo’n ambiance, met direct contact met het publiek, komen wij tot ons recht. Dan kun je genieten van jezelf en van de toeschouwers. We kunnen ook ‘klein spelen’ als het moet, zodat mensen die willen borrelen met elkaar rustig hun gang kunnen gaan zonder zich te storen aan ons.”
Ze spelen evergreens als Summertime, All Of Me, Caravan. Kleijn: “Aan standards kun je duizenden interpretaties geven, met behoud van de essentie. Als je er een spannend latin-nummer van maakt, krijgt zo’n standard een heel ander gezicht.” Hij ziet het als ‘het overgooien van een balletje’ met elkaar: “Zo’n eentweetje resulteert op zijn tijd in een prachtig doelpunt.”

Comments are closed.