Education

Delft beleeft primeur met Norsk Filmfestival

Door middel van een copieus buffet met zalm als hoofdgerecht lossen de Noorse studenten in Delft vrijdag het startschot voor een Noors filmfestival in filmhuis Lumen.

Het festival duurt slechts twee dagen, maar de hoofdnummers zijn de hele week te zien.


1 ‘Zero Kelvin’

Waar een ambassade al niet goed voor is. Door de welwillende hulp van de Noorse ambassade in Den Haag, die 2500 gulden bij het Noorse ministerie van Buitenlandse Zaken lospeuterde en een portie zalm regelde, en de assistentie van de Association of Norwegian Students Abroad, beleeft Delft deze week de primeur van een Noors filmfestival. Waarmee de filmliefhebbers maar weer profiteren van de band die Delft met Noorse universiteiten onderhoudt.

Want de Noorse film zit in de lift. Niet alleen stijgt het aantal films de laatste jaren, ook de kwaliteit van het werk vertoont een opgaande lijn. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan het Noors Filminstituut, die vaker geld geeft aan jonge talenten die ook nog durven experimenteren.

Maar zoals zo vaak onttrekt die ontwikkeling zich vrijwel geheel aan ons gezichtsvermogen. Voordat een film uit een minder voor de hand liggend buitenland in de Nederlandse bioscopen in roulatie gaat, moet het eerst lof oogsten op de festivals, zoals dit jaar op het Rotterdams filmfestival het geval was met het door Hans Petter Moland geregisseerde ‘Zero Kelvin’. De film werd dit jaar winnaar van de Noorse Gouden Kalf, de Amanda.

Noorwegen kent al een behoorlijke traditie om uitmuntende jeugdfilms van de band te laten lopen, maar steeds vaker verschijnen er titels die een internationaal succes blijken. Zo werd in 1989 ‘Pathfinder’ genomineerd voor een Oscar voor beste buitenlandse film. Zo was het vorig jaar ‘Eggs’ die, behalve goed voor de Amanda, in Cannes zijn wereldpremière beleefde. En zo was het dit jaar de Noorse co-productie ‘Breaking the Waves’ van de Deen Lars von Trier, die in Cannes de juryprijs ontving.

Het Norsk Filmfestival duurt helaas naar twee dagen en geeft dus maar een klein maar in ieder geval actueel beeld van de huidige Noorse filmkunst. Behalve genoemde films (alleen ‘Breaking the Waves’ draait nog niet in Lumen) is een selectie te zien van korte films, die vaak een vingeroefening blijken voor weer een memorabel speelfilmdebuut. Daarnaast vertoont Lumini de Noorse jeugdfilm ‘Het Wilde Paard’ uit 1994.

,,Als het festival een succes wordt, zullen we proberen het volgende jaar te herhalen en dan kan het misschien ook wat langer duren”, aldus festivalcoördinator Rune Andreassen, die industreel ontwerpen studeert. Hopelijk is dat het geval, want in 1997 verschijnt opnieuw een imposante reeks Noorse films, inmiddels voorzien van buitenlandse titels als ‘Burnt by the Frost’, ‘Junk Mail’, ‘The Successor’ en ‘Onkel Oscar’, gebaseerd op de verhalen van Torval Sund.

Henk Orsel

Door middel van een copieus buffet met zalm als hoofdgerecht lossen de Noorse studenten in Delft vrijdag het startschot voor een Noors filmfestival in filmhuis Lumen. Het festival duurt slechts twee dagen, maar de hoofdnummers zijn de hele week te zien.


1 ‘Zero Kelvin’

Waar een ambassade al niet goed voor is. Door de welwillende hulp van de Noorse ambassade in Den Haag, die 2500 gulden bij het Noorse ministerie van Buitenlandse Zaken lospeuterde en een portie zalm regelde, en de assistentie van de Association of Norwegian Students Abroad, beleeft Delft deze week de primeur van een Noors filmfestival. Waarmee de filmliefhebbers maar weer profiteren van de band die Delft met Noorse universiteiten onderhoudt.

Want de Noorse film zit in de lift. Niet alleen stijgt het aantal films de laatste jaren, ook de kwaliteit van het werk vertoont een opgaande lijn. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan het Noors Filminstituut, die vaker geld geeft aan jonge talenten die ook nog durven experimenteren.

Maar zoals zo vaak onttrekt die ontwikkeling zich vrijwel geheel aan ons gezichtsvermogen. Voordat een film uit een minder voor de hand liggend buitenland in de Nederlandse bioscopen in roulatie gaat, moet het eerst lof oogsten op de festivals, zoals dit jaar op het Rotterdams filmfestival het geval was met het door Hans Petter Moland geregisseerde ‘Zero Kelvin’. De film werd dit jaar winnaar van de Noorse Gouden Kalf, de Amanda.

Noorwegen kent al een behoorlijke traditie om uitmuntende jeugdfilms van de band te laten lopen, maar steeds vaker verschijnen er titels die een internationaal succes blijken. Zo werd in 1989 ‘Pathfinder’ genomineerd voor een Oscar voor beste buitenlandse film. Zo was het vorig jaar ‘Eggs’ die, behalve goed voor de Amanda, in Cannes zijn wereldpremière beleefde. En zo was het dit jaar de Noorse co-productie ‘Breaking the Waves’ van de Deen Lars von Trier, die in Cannes de juryprijs ontving.

Het Norsk Filmfestival duurt helaas naar twee dagen en geeft dus maar een klein maar in ieder geval actueel beeld van de huidige Noorse filmkunst. Behalve genoemde films (alleen ‘Breaking the Waves’ draait nog niet in Lumen) is een selectie te zien van korte films, die vaak een vingeroefening blijken voor weer een memorabel speelfilmdebuut. Daarnaast vertoont Lumini de Noorse jeugdfilm ‘Het Wilde Paard’ uit 1994.

,,Als het festival een succes wordt, zullen we proberen het volgende jaar te herhalen en dan kan het misschien ook wat langer duren”, aldus festivalcoördinator Rune Andreassen, die industreel ontwerpen studeert. Hopelijk is dat het geval, want in 1997 verschijnt opnieuw een imposante reeks Noorse films, inmiddels voorzien van buitenlandse titels als ‘Burnt by the Frost’, ‘Junk Mail’, ‘The Successor’ en ‘Onkel Oscar’, gebaseerd op de verhalen van Torval Sund.

Henk Orsel

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.