If your product needs marketing, you’ve got a shitty product. Voor Ewoud de Kok, oprichter van FeedbackFruits, is deze oneliner van Google een belangrijke drijfveer. Zijn bedrijf moet het hoger onderwijssysteem volledig op de schop gooien – zónder pr – en dat lukt tot nu toe aardig.
Dat gebrek aan pr is geen bewuste keuze; dat liep gewoon zo – FeedbackFruits blijkt zichzelf min of meer te verkopen. Niet vanaf het prille begin, natuurlijk. Nu bouwt het programma bestaande digitale leer- en werkomgevingen van universiteiten en hogescholen uit tot een interactief platform. Daarop kunnen studenten al voor het college aan de slag met de lesstof, of elkaar vragen stellen. De docent kan er tijdens colleges polls houden en lesstof van andere universiteiten aanbieden. Maar ooit was FeedbackFruits iets heel anders. “Een simpel appje, om precies te zijn”, lacht Ewoud de Kok (29), “dat ik ontwikkelde met mijn compagnon Siem Kok.”
Falen
De Kok studeerde sustainable energy technology en zag – niet alleen bij zijn eigen studie – continu een beeld dat iedereen ter wereld herkent: onderuit gezakte studenten in de collegezaal. Verveeld, ongeïnteresseerd – “en dat terwijl die colleges vaak wél over interessante onderwerpen gingen. Tijdens een pauze belandde ik in een groepje studenten dat de docent bekritiseerde. Iedereen wist hoe het beter kon, maar niemand durfde iets te zeggen. Daarop besloot ik een feedback-app te bouwen voor studenten richting docenten: FeedbackFruits. Die faalde totáál. Docenten wilden die feedback helemaal niet ontvangen, dus de studenten stopten met reageren.”
Maar ondernemen is doorzetten. Tachtig uur per week, om precies te zijn. “In ‘The lean startup’ van Eric Ries las ik: test je idee zo snel mogelijk. Toevallig volgde ik net een college dat was ingericht volgens ‘flip the classroom’, een voorbeeld van blended learning waarbij studenten de lesstof thuis doornemen, en tijdens colleges samen de moeilijke punten behandelen. Verhip, dacht ik, dus zó moeten we het aanvliegen.”
Samen met Kok bouwde hij FeedbackFruits uit tot het platform dat het nu is. “We hebben tot nu toe het onderwijs verbeterd van bijna 30 duizend studenten, met twaalf universiteiten en hogescholen én de universiteit van Lausanne (Zwitserland) als betalende klanten. Dat moeten 100 miljoen studenten worden wereldwijd.”
Nerdenclub
Toch: slechts 5 tot 10 procent van de docenten experimenteert met nieuwe onderwijsvormen; de rest is er totaal nog niet klaar voor. “We hebben net een bètaversie gelanceerd die bij hen de online transitie moet begeleiden. Ze hoeven er niks voor te veranderen, en langzaam komen wij met tips die ze met een simpele ‘copy to my classroom’ kunnen doorvoeren.”
Met vijftien fte kunnen De Kok & Kok rondkomen van hun bedrijf. “Maar ook wij hebben de nodige blunders begaan. Zo zijn degenen die onze licenties kopen, niet degenen die het programma gebruiken. Toch luisterden we naar hun feedback, en ontwikkelden we op een gegeven moment dus voor de verkeerde doelgroep. Nu bouwen we alleen de grove lijnen van een product, en ontdekken gaandeweg wat werkt.
Uiteindelijk blijven we een nerdenclub; we blijven door ontwikkelen.”
Comments are closed.