Het hoeft niet in één keer goed te zijn. Als IO-alumnus Michel Boerrigter iets van ondernemen heeft geleerd, dan is het dat. “Aannames zijn 99 van de honderd keer fout.”
Boerrigter is oprichter van Calendar42. Zijn bedrijf ontwikkelde een softwareplatform dat mensen hun planning uit handen neemt. Vooral ondernemingen zijn geïnteresseerd.
Calendar42 is niet Boerrigters eerste bedrijf. Toen hij nog industrieel ontwerpen studeerde, had hij al een ontwerpbureautje. Daarna begon zijn tweede ‘avontuur’, zoals hij dat zelf noemt: de van oude autobanden in Zuid-Afrika gemaakte teenslippers Plakkies werden een grote hit, zo groot dat hij zijn studie stop zette.
Het Plakkies-avontuur eindigde in 2010. Boerrigter en medeoprichter Arnoud Rozendaal stapten uit het bedrijf, dat inmiddels zeventig mensen in dienst had. Tegelijkertijd veranderde het bedrijf van naam.
Dat Plakkies nu Kadangas heten, komt doordat de jonge ondernemers een juridische fout hadden gemaakt. De naam was niet goed vastgelegd. “Die naamsverandering was niet de bedoeling”, vertelt Boerrigter. “Zaken doen in het buitenland is complex. Je moet jezelf blijven verdiepen als ondernemer, maar je moet je ook financieel en juridisch goed laten adviseren.”
Na de Plakkies keerde Boerrigter terug naar de collegebanken, maar al snel ging ‘het weer kriebelen’. Samen met Jasper Hartong ging hij denken over het product waarmee ze konden gaan ondernemen. “De combinatie van de snelle ontwikkeling van digitale apparaten, de vlucht die informatievoorziening nam en de gedragsverandering in het omgaan met informatie vonden we fascinerend.” De twee signaleerden dat mensen steeds meer afspreken op de korte termijn, vaak via Whatsapp. “26 Procent van de appjes die mensen sturen, heeft te maken met afspraken plannen. Zit je in een whatsapp-groep, dan word je daar gek van.”
‘De kunst is de impact van fouten zo klein mogelijk te houden’
Vanuit die gedachte startte de ontwikkeling van de technologie die Calendar42 nu verkoopt. Het was allerminst een pad zonder hobbels. Boerrigter houdt geregeld lezingen en colleges over ondernemen. “Ik zeg dan ook: ondernemen kent veel lows. Het is een andere mindset. Ons is, onder meer tijdens de studie, geleerd dat dingen in één keer goed moeten zijn. Maar zo werkt ondernemen niet. Van de honderd aannames die je doet, zijn er 99 fout. Ik ben de hele dag bezig aannames te valideren.”
Zolang je daarbij niet te groot inzet, ga je niet al te hard op je gezicht, is Boerrigters ervaring. “De kunst is de impact van fouten zo klein mogelijk te houden.” Zo dacht Calendar42 in eerste instantie aan consumenten als belangrijkste afzetmarkt. “Dat bleek al snel lastig. Er zijn al zoveel apps op de markt. Maar terwijl we onderzoek deden, hoorden we al vrij snel van bedrijven: kunnen we dit niet binnen onze organisatie gebruiken?” En dat loopt goed.
Van verzekeraars en banken, tot zorginstellingen en de overheid; Calendar42 heeft afnemers in de meest uiteenlopende marktsegmenten. Boerrigter praat erover in onversneden ondernemerstaal, ook over de toekomst. “We zijn gemaakt voor de exit”, zegt hij. En lachend: “Wat ik daarmee bedoel? We worden overgenomen of gaan naar de beurs.”
Comments are closed.