Industrieel ontwerper Karim de Waard ontwikkelde een stappenplan om je eigen koptelefoon te ontwerpen, ondersteund door echte designers.
- Onderzoek: Onderwerp: ‘Designing a DIY design toolkit: Enabling people to design their own headphones’
- Eindcijfer: 8,5
Een beetje twintiger draagt er één, maar de meeste koptelefoons blinken niet uit in exclusiviteit. Beats by Dr. Dre, een kittig ontwerp van Philips; uiteindelijk allemaal eenheidsworst, volgens Karim de Waard (26). Frappant voor iets wat je pontificaal op je hoofd draagt. “De kleur, de vorm… die moeten perfect zijn“, vindt hij. Dus studeerde hij af op een stappenplan – of toolkit, zoals hij het zelf liever noemt – waarmee non-designers hun eigen headphones kunnen ontwerpen.
En dat levert je dan een ingenieurs-titel op? Nike doet al tijden iets vergelijkbaars, en laat klanten voor een kleine meerprijs online hun eigen sneakers ontwerpen. Wil je je vriendin verrassen met een mooie ring? Bij de juwelier schaaf je de standaardontwerpen net zo lang bij tot je je eigen, exclusieve ontwerp hebt. Gratis en voor niks – behalve die grote steen dan. “Het ontwerpen van een koptelefoon is wel even iets technischer”, reageert De Waard. “De meeste DIY-kits zijn oppervlakkig. Die sneaker kun je weliswaar aanpassen in textiel en kleur, maar de schoen zelf kun je niet ontwerpen. Ik wil die diepte wél. Ik wil de gebruiker eerst laten aangeven wat hij wil, door middel van simpele schetsen. Daarna kijkt een ontwerpprofessional ernaar om het uit te werken. Ik heb vooral gekeken naar hoe dit in de praktijk mogelijk is.“
Een kind kan de was doen: in het ontwerp van De Waard downloadt de gebruiker simpelweg een blaadje met een prototype en slaat daarop aan het schetsen. Het eindresultaat stuurt hij naar een aangesloten professioneel ontwerper. De ontwerpstappen die hij moet nemen, krijgt hij op de website één voor één voorgeschoteld, door na elke stap simpelweg op ‘volgende’ te klikken.
Een beetje dunnetjes is het concept wel, vindt De Waard, dus zou hij er een fysieke winkel of pop-up store aan willen koppelen, waar gebruikers de ontwerpers aan de slag zien met hun ontwerpen. Ook zou er een online platform, een community moeten komen, die weet welke ontwerper hij moet benaderen voor welke stijl. Want één ding was duidelijk na het onderzoek van De Waard: gebruikers vinden het leuk om een beetje te schetsen aan hun one-of-a-kind headphones, maar het échte ontwerpen laten ze toch liever over aan professionele ontwerpers, die op hun beurt input geven voordat ze het afmaken.
Tja, dat levert een leuke nieuwe scene op, maar klinkt als een duur geintje. “Is het ook“, geeft De Waard toe. “Het zou schelen als 3D printen goedkoper wordt. De koptelefoon bestaat uit gespuitgiete delen. Daarnaast heb je de normale fabricagekosten, het modelleren, het 3D printen… Mensen zijn best bereid iets meer te betalen voor een zelf ontworpen artikel, maar omdat er ook professionele ontwerpers bij te pas komen, wordt het snel erg kostbaar.“
Onbruikbaar maakt dat zijn afstudeeronderzoek niet, het principe is namelijk toepasbaar op zo’n beetje alle consumentenproducten. “Mensen hebben namelijk geen keuzevrijheid meer. Vroeger ging je naar de ambachtsman om een stoel naar jouw smaak te laten maken, tegenwoordig zijn alle producten gestandaardiseerd en kun je bij Ikea kiezen uit een aantal voorontworpen stoelen. Zo kun je je identiteit niet meer uiten. Het customizen van producten is een ideale oplossing. Of je dat nou doet in headphones of iets anders; dit is wel de toekomst.“
Comments are closed.