Die openingszin die de lezer het verhaal in sleurt. Dat prachtige citaat. Je hoeft geen Gabriel García Márquez te zijn om hem te bedenken, als je een storyteller gebruikt. Dankzij ingenieur Frank Kaptein kan het programma nu zelfs emoties berekenen.
- Onderzoek: ‘The Affective Storyteller, how emotion influences narrative generation’
- Eindcijfer: 8
Betekent dit de dood van de schrijver? Je installeert een appje, voert een plotlijn, personages en wat gebeurtenissen in, en je computer kan letterlijk duizend verschillende verhalen schrijven. Storytellers worden al gebruikt voor sommige doktersromannetjes, en voor advertentie- en voorlichtingsdoeleinden raken ze steeds populairder. Je kunt er immers ieder gewenst publiek, elk gewenst verhaal mee voorschotelen. Frank Kaptein (25) sleepte een 8 binnen voor zijn afstuderen bij Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, door een algoritme te ontwerpen dat op basis van karakters in een verhaal, ook emoties kan berekenen. The Affective Storyteller, noemt hij het.
“De dood van de schrijver?”, reageert Kaptein, zelf hobbyschrijver: “Welnee!” Zijn programma is net zo min in staat een literaire roman te produceren als zijn concurrenten zonder emotiealgoritme. Vooralsnog zijn storytellers alleen handig voor het produceren van kortere verhalen, weet hij. Voor spelletjes en trainingen bijvoorbeeld, of om patiënten een medische procedure uit te leggen. “En zelfs daarbij is nog de creativiteit van de maker nodig. Die maakt een wereld (domein) aan met gebeurtenissen en locaties, bedenkt personages, en geeft aan welke acties ze uitvoeren.” Wat bijzonder is aan zijn ’emotie-engine’, is dat hij emoties kan genereren op basis van hoe succesvol de karakters in het verhaal zijn ten opzichte van hun doelen. “Stel: mijn hoofdpersoon is een atleet. Hij doet mee aan een marathon, en wordt tweede. Als hij erg perfectionistisch is, zal hij verdrietig zijn dat hij geen eerste is geworden. Het kan ook dat hij alleen maar goed wilde presteren. Dan is hij blij dat hij zó goed heeft gepresteerd, dat hij toch nog tweede is geworden. Welke emotie het wordt, bepaalt mijn algoritme op basis van de doelen van het karakter. Ook gebeurtenissen eerder in het verhaal tellen mee. Misschien gebruikte de winnaar wel doping, en was deze hoofdpersoon daarvan op de hoogte. Hij zou dan zelfs de hoop kunnen voelen dat de concurrent gediskwalificeerd wordt.”
Wat The Affective Storyteller anders maakt dan andere storytellers, is dat gebruikers een verhaal kunnen bestellen op basis van emoties, waarbij het emotionele pad van de karakters de verhaallijn bepaalt. Een gebruiker kan een verdrietig herhaal willen lezen, of juist een vrolijk verhaal. Kapteins storyteller kan ook complexere verhaalsoorten vinden, à la de damsel-in-distress. “Het toppunt van mens-machine-interactie, toch?”
Jorinde Benner
Comments are closed.