Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Science

De Ingenieur: waarheen met mobiliteit?

Het tijdschrift De Ingenieur heeft deze maand een uitgebreid artikel over de toekomst van mobiliteit. De oriëntatie is breed, de analyses zijn helder, maar de uitkomst blijft ongewis.

De druk op de stedelijke ruimte neemt toe. Door intensievere bebouwing in de steden zal de behoefte aan vervoer daar verder groeien. Dat staat haaks op de steeds hogere eisen die gesteld worden aan luchtkwaliteit. Er moet dus iets gebeuren. Hoofredacteur ir Frank Biesboer nam deze observatie als uitgangspunt voor zijn speurtocht naar de mobiliteit van morgen.


Naast de toenemende druk op stadsverkeer zijn er drie belangrijke technische ontwikkelingen in het vervoer: elektrificering, robotisering en informatisering. Waar gaat dat heen?


Biesboer stak zijn licht op bij het Planbureau voor de Leefomgeving, het  bureau Smart Mobility van de TU/e, het Smart Public Transport Lab op de TU Delft, kenniscentrum CROW en Witteveen+Bos. Daar noteert hij een aantal mooie quotes.


‘Vooral in de stad zal de robotauto veel te voorzichtig zijn, waardoor de wegcapaciteit onvoldoende wordt benut.’ (Carlo van de Weijer, TU/e)


‘Je handen aan het stuur houden is hetzelfde lot beschoren als roken: dat hoor je gewoon niet te doen.’ (Bart van Arem, TU Delft)

(Bron: De Ingenieur)

Hij introduceert twee mogelijke scenario’s. Onder ‘zelfrijdend prive’ zullen prive-auto’s zelfrijdend gaan worden wat leidt tot meer autogebruik omdat de kinderen nu automatisch naar hockey en school gereden worden. Zelfrijdende taxi’s maken bussen overbodig. Het alternatief heet ‘mobiliteit als dienst’. Dat behelst deur-tot-deur en vraag gestuurd vervoer met fiets, minibus, shuttle, metro en trein. Alles op dezelfde kaart, en samen reizen als norm.


De uitkomst is ongewis, besluit Biesboer. De optie ‘mobiliteit als dienst’ is maatschappelijk waarschijnlijk het meest wenselijk, maar de vrije keuze van mensen kan anders uitpakken.

  • Frank Biesboer, Bestemming onbekend, De Ingenieur, mei 2018. Met verder nog de Ingenieur Carrière Special.

Science editor Jos Wassink

Do you have a question or comment about this article?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.