Education

De huismeester

Huismeester Gerard Jonker van Lucht- en Ruimtevaart heeft zijn loge – samen met vier conciërges – momenteel in een kamer achterin een tekenzaal.

Met andere medewerkers van L&R zijn ze tijdelijk ondergebracht in het gebouw van het Hoger Laboratorium Onderwijs. ,,Hier zaten al twee portiers van HLO. Komt er bezoek voor Lucht – en Ruimtevaart, dan krijgen wij een belletje en zorgen ervoor dat de bezoekers naar hun bestemming worden begeleid.”

Hun kamer mag dan achteraf liggen, iedereen weet de huismeesters te vinden. Er lopen continu mensen in en uit, met de gekste vragen zoals: ,,Hoe moet een bril worden opgestuurd?” Een ander komt vragen om iets in te binden of een dienstfiets te lenen. ,,Onze taak omvat talrijke werkzaamheden zoals toezicht houden, veiligheidsbewaking van de gebouwen, dictatenverkoop, de medewerkers voorzien van kantoorbehoeften, verplaatsing van meubilair, postverzorging en zaalreservering.”

Binnen het uitgebreide takenpakket is de functie van ‘vraagbaak voor intern en extern’ heel belangrijk. Vooral het contact met de afstuderende studenten is vrij intensief. Jonker gaat zelfs naar hun afstuderen toe. ,,Het leuke is dat je – hoewel je niet alles snapt – er altijd iets van opsteekt. Het voordeel bij L&R is dat het niet uitsluitend over abstracte formules gaat, maar om materie waarbij je je iets kunt voorstellen.”

Het contact met hoogleraren is de laatste jaren informeler geworden. Jonker: ,,Vroeger was die afstand heel groot en verder dan een begroeting kwam je niet. Dat is nu anders. Het is trouwens ook leuk dat er nu hoogleraren rondlopen die wij nog als student hebben gekend. Dat betekent niet dat je in gezelschap zomaar tegen een hoogleraar kan gaan ‘jij-en en jou-en’. Als je alleen met iemand bent kan dat meestal wel, maar in het openbaar moet je gepaste afstand bewaren. Dat is gewoon een kwestie van aanvoelen.”

Door het wegbezuinigen van taken is het contact met de hoogleraren wel minder geworden. ,,Assisteren bij diavertoningen of borden schoonmaken tussen de colleges in, doen wij niet meer.” Een gemis, volgens Jonker. ,,Vroeger bleef een hoogleraar dan nog even staan met een kop koffie en vertelde over zijn college of zijn onderzoek. Zelf vond ik het altijd leuk om te horen waar ze mee bezig waren.”

De huismeester krijgt in het verbouwde L&R-gebouw een mooie, ruime loge. Jonkers: ,,Wij – de huismeesters – zijn er voorzichtig enthousiast over. Vanuit de nieuwe loge moet een concentratie van activiteiten gaan plaatsvinden. Naast de gewone portierstaken zal de uitgifte van kantoormiddelen en dictaten vanuit de loge gaan gebeuren.”

Over het nieuwe toegangscontrolesysteem kan Jonker niet veel kwijt. Hij weet alleen dat iedereen een pasje krijgt om eventueel buiten de kantooruren het gebouw te betreden. Voor zover hij weet komt er geen registratiesysteem. ,,Onze taken veranderen er niet door. Nog steeds zullen bezoekers ons de weg vragen en zullen studenten ons aanklampen om te weten waareen college is. Zelf ben ik een voorstander van de registratie. Vroeger was het onze taak om de drie gebouwen te sluiten en te controleren of er geen ramen zijn opengelaten en of er nog koffiezetapparaten aanstaan. Dat hoeft nu niet meer, maar het gevolg is dat ik regelmatig door de veiligheidsdienst gebeld word om naar een van de gebouwen te gaan. Vaak is het loos alarm, maar je moet toch gaan kijken. Dat hoort nu eenmaal bij je werk. Met een registratiesysteem kan je zien wie er iets vergeten is..” Hij is blij terug te gaan naar het vernieuwde gebouw. ,,De nieuwe loge zal best wel wennen zijn, maar we gaan de toekomst positief tegemoet.”

Huismeester Gerard Jonker van Lucht- en Ruimtevaart heeft zijn loge – samen met vier conciërges – momenteel in een kamer achterin een tekenzaal. Met andere medewerkers van L&R zijn ze tijdelijk ondergebracht in het gebouw van het Hoger Laboratorium Onderwijs. ,,Hier zaten al twee portiers van HLO. Komt er bezoek voor Lucht – en Ruimtevaart, dan krijgen wij een belletje en zorgen ervoor dat de bezoekers naar hun bestemming worden begeleid.”

Hun kamer mag dan achteraf liggen, iedereen weet de huismeesters te vinden. Er lopen continu mensen in en uit, met de gekste vragen zoals: ,,Hoe moet een bril worden opgestuurd?” Een ander komt vragen om iets in te binden of een dienstfiets te lenen. ,,Onze taak omvat talrijke werkzaamheden zoals toezicht houden, veiligheidsbewaking van de gebouwen, dictatenverkoop, de medewerkers voorzien van kantoorbehoeften, verplaatsing van meubilair, postverzorging en zaalreservering.”

Binnen het uitgebreide takenpakket is de functie van ‘vraagbaak voor intern en extern’ heel belangrijk. Vooral het contact met de afstuderende studenten is vrij intensief. Jonker gaat zelfs naar hun afstuderen toe. ,,Het leuke is dat je – hoewel je niet alles snapt – er altijd iets van opsteekt. Het voordeel bij L&R is dat het niet uitsluitend over abstracte formules gaat, maar om materie waarbij je je iets kunt voorstellen.”

Het contact met hoogleraren is de laatste jaren informeler geworden. Jonker: ,,Vroeger was die afstand heel groot en verder dan een begroeting kwam je niet. Dat is nu anders. Het is trouwens ook leuk dat er nu hoogleraren rondlopen die wij nog als student hebben gekend. Dat betekent niet dat je in gezelschap zomaar tegen een hoogleraar kan gaan ‘jij-en en jou-en’. Als je alleen met iemand bent kan dat meestal wel, maar in het openbaar moet je gepaste afstand bewaren. Dat is gewoon een kwestie van aanvoelen.”

Door het wegbezuinigen van taken is het contact met de hoogleraren wel minder geworden. ,,Assisteren bij diavertoningen of borden schoonmaken tussen de colleges in, doen wij niet meer.” Een gemis, volgens Jonker. ,,Vroeger bleef een hoogleraar dan nog even staan met een kop koffie en vertelde over zijn college of zijn onderzoek. Zelf vond ik het altijd leuk om te horen waar ze mee bezig waren.”

De huismeester krijgt in het verbouwde L&R-gebouw een mooie, ruime loge. Jonkers: ,,Wij – de huismeesters – zijn er voorzichtig enthousiast over. Vanuit de nieuwe loge moet een concentratie van activiteiten gaan plaatsvinden. Naast de gewone portierstaken zal de uitgifte van kantoormiddelen en dictaten vanuit de loge gaan gebeuren.”

Over het nieuwe toegangscontrolesysteem kan Jonker niet veel kwijt. Hij weet alleen dat iedereen een pasje krijgt om eventueel buiten de kantooruren het gebouw te betreden. Voor zover hij weet komt er geen registratiesysteem. ,,Onze taken veranderen er niet door. Nog steeds zullen bezoekers ons de weg vragen en zullen studenten ons aanklampen om te weten waareen college is. Zelf ben ik een voorstander van de registratie. Vroeger was het onze taak om de drie gebouwen te sluiten en te controleren of er geen ramen zijn opengelaten en of er nog koffiezetapparaten aanstaan. Dat hoeft nu niet meer, maar het gevolg is dat ik regelmatig door de veiligheidsdienst gebeld word om naar een van de gebouwen te gaan. Vaak is het loos alarm, maar je moet toch gaan kijken. Dat hoort nu eenmaal bij je werk. Met een registratiesysteem kan je zien wie er iets vergeten is..” Hij is blij terug te gaan naar het vernieuwde gebouw. ,,De nieuwe loge zal best wel wennen zijn, maar we gaan de toekomst positief tegemoet.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.