Education

De duurzame auto moet alleen nog gaan rijden

Een prototype van de buitenkant stond vorig jaar al op de AutoRAI; ook de binnenkant is in prototype beschikbaar. Nu moet de c,mm,n nog gaan rijden.

En de consument moet de superduurzame 3TU-auto straks natuurlijk willen kopen. Om daar een aanzet toe te geven, kwamen zaterdag 15 februari zo’n 25 mensen bijeen in het gebouw van Industrieel Ontwerpen. Iedereen was welkom. Want de c,mm,n . de superduurzame auto die de drie TU’s ontwikkelen in opdracht van de stichting Natuur en Milieu . is open-source: iedereen mag er over meedenken, alle technische informatie staat op internet.

De opkomst was lager dan verwacht, vertelt Jacco Lammers, de industrieel ontwerper die het concept van de c,mm,n bedacht en daar in 2006 in Delft op afstudeerde. Toch is hij dik tevreden over de brainstormsessie, waar studenten, wetenschappers, ondernemers en andere geïnteresseerden op afkwamen. “We wilden vooral kijken of het iets oplevert als je mensen met heel verschillende achtergronden bij elkaar zet”, vertelt Lammers. “Nou, dat blijkt zo te zijn.”

Zo kwam ondernemer Perry . “ik bedenk concepten en breng mensen bij elkaar” – met het voorstel om alle c,mm,n-activiteiten onder te brengen in een coöperatie. “Ieder lid brengt iets in en wordt daarvoor vergoed. Zo kun je investeerders meekrijgen, ook consumenten die zo’n auto willen hebben.” De ondernemer denkt aan een systeem van voorinschrijving, waarbij je nu een bedrag betaalt en over een paar jaar je c,mm,n geleverd krijgt.

Ook over de marktintroductie van het mobiliteitsconcept werd gediscussieerd. De c,mm,n richt zich op jonge mensen in de kennisindustrie . zeg maar: de beginnende leaserijder. Hoe maak je die warm? In elk geval niet door ‘al te religieus’ te hameren op de milieuaspecten, meenden de brainstormers. De c,mm,n moet vooral hip zijn. “Je moet iets opvallends hebben, iets wat in de krant komt”, zei oud-student Remco Timmer, die het uiterlijk van de prototype-c,mm,n, ontwierp. Ideeën waren er genoeg. Wat te denken van een liftcentrale, gekoppeld aan LinkedIn? Waarmee je mensen die je interessant vindt, kunt uitnodigen om te carpoolen? Of dan meteen maar ‘c,mm,n-date’, daten op weg naar je werk?

Ook materialen kwamen ter sprake. Koolstofvezel voor het buizenstelsel? Nee, want dat kun je niet recyclen. En dat is bij de c,mm,n wel de bedoeling. Bamboe dan, hennep, vlas? Maar die hebben weer het nadeel dat ze vocht opnemen.

Knopen werden zaterdag niet doorgehakt. De c,mm,n-kerngroep zoekt nu nieuwe afstudeerders die met alle ideeën aan de slag kunnen. Over enkele maanden wordt verder gebrainstormd. Dat mag ook wel, want op de AutoRAI van 2009 moet de eerste rijdende c,mm,n worden gepresenteerd.

Martine Postma

Een prototype van de buitenkant stond vorig jaar al op de AutoRAI; ook de binnenkant is in prototype beschikbaar. Nu moet de c,mm,n nog gaan rijden. En de consument moet de superduurzame 3TU-auto straks natuurlijk willen kopen. Om daar een aanzet toe te geven, kwamen zaterdag 15 februari zo’n 25 mensen bijeen in het gebouw van Industrieel Ontwerpen. Iedereen was welkom. Want de c,mm,n . de superduurzame auto die de drie TU’s ontwikkelen in opdracht van de stichting Natuur en Milieu . is open-source: iedereen mag er over meedenken, alle technische informatie staat op internet.

De opkomst was lager dan verwacht, vertelt Jacco Lammers, de industrieel ontwerper die het concept van de c,mm,n bedacht en daar in 2006 in Delft op afstudeerde. Toch is hij dik tevreden over de brainstormsessie, waar studenten, wetenschappers, ondernemers en andere geïnteresseerden op afkwamen. “We wilden vooral kijken of het iets oplevert als je mensen met heel verschillende achtergronden bij elkaar zet”, vertelt Lammers. “Nou, dat blijkt zo te zijn.”

Zo kwam ondernemer Perry . “ik bedenk concepten en breng mensen bij elkaar” – met het voorstel om alle c,mm,n-activiteiten onder te brengen in een coöperatie. “Ieder lid brengt iets in en wordt daarvoor vergoed. Zo kun je investeerders meekrijgen, ook consumenten die zo’n auto willen hebben.” De ondernemer denkt aan een systeem van voorinschrijving, waarbij je nu een bedrag betaalt en over een paar jaar je c,mm,n geleverd krijgt.

Ook over de marktintroductie van het mobiliteitsconcept werd gediscussieerd. De c,mm,n richt zich op jonge mensen in de kennisindustrie . zeg maar: de beginnende leaserijder. Hoe maak je die warm? In elk geval niet door ‘al te religieus’ te hameren op de milieuaspecten, meenden de brainstormers. De c,mm,n moet vooral hip zijn. “Je moet iets opvallends hebben, iets wat in de krant komt”, zei oud-student Remco Timmer, die het uiterlijk van de prototype-c,mm,n, ontwierp. Ideeën waren er genoeg. Wat te denken van een liftcentrale, gekoppeld aan LinkedIn? Waarmee je mensen die je interessant vindt, kunt uitnodigen om te carpoolen? Of dan meteen maar ‘c,mm,n-date’, daten op weg naar je werk?

Ook materialen kwamen ter sprake. Koolstofvezel voor het buizenstelsel? Nee, want dat kun je niet recyclen. En dat is bij de c,mm,n wel de bedoeling. Bamboe dan, hennep, vlas? Maar die hebben weer het nadeel dat ze vocht opnemen.

Knopen werden zaterdag niet doorgehakt. De c,mm,n-kerngroep zoekt nu nieuwe afstudeerders die met alle ideeën aan de slag kunnen. Over enkele maanden wordt verder gebrainstormd. Dat mag ook wel, want op de AutoRAI van 2009 moet de eerste rijdende c,mm,n worden gepresenteerd.

Martine Postma

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.