Campus

De duizendpoot Da Vinci

Leonardo da Vinci behoeft nauwelijks introductie. De reputatie van deze uomo universale is door geen enkel ander mens uit de geschiedenis overtroffen.

Toch gebeurt het zelden dat het uiteenlopende werk van deze aartsvader van de moderne tijd, op één tentoonstelling is te zien. In de Kunsthal geen Mona Lisa, wel prachtige facsimiles van zijn schetsen en tekeningen, twintig modellen gemaakt naar zijn uitvindingen plus zijn enige beeldhouwwerk.

Het moet gezegd dat de Kunsthal in Rotterdam goed aan de weg timmert. Dit enige Nederlandse museum zonder vaste collectie, waarvan er vooral in Duitstalige landen veel méér zijn, is een aanwinst. Uiteraard loopt er weleens een expositie met een hoog koektrommelgehalte met een vet opschrift en een lege inhoud, maar door het overige aanbod wordt dat ruimschoots goedgemaakt.

Van de tentoonstelling over het werk van Leonardo da Vinci (1452-1519) kun je natuurlijk óók beweren dat het is opgezet voor een groot publiek dus oppervlakkig is, een commerciële inslag heeft en – erger – maar een enkel authentiek werk van de grootmeester laat zien. Echte kenners vergeven we dat, maar wat de expositie voor niet-kenners meer dan waard maakt is vooral dat Da Vinci’s schetsen van uitvindingen met het bijgaande commentaar in spiegelschrift worden geïllustreerd met nagemaakte modellen. Niet zoals bijvoorbeeld in het Nationaal Museum van Wetenschap en Techniek in Milaan – waar Leonardo tweemaal in zijn leven lange tijd verbleef – grotendeels in miniatuurvorm maar meerdere op ‘ware’ schaal. En niet onbelangrijk: je mag ze aanraken en in beweging zetten.

Menig aspirant ingenieur zal verbluft staan kijken naar de staaltjes van bruggenbouw die Da Vinci ten beste gaf. Zijn plan om de Gouden Hoorn in Istanbul te overspannen met een brug van 350 meter lengte en een hoogte van 40 meter tart, als je in acht neemt in welke tijd het ontwerp is geconcipieerd, elke verbeelding. Netzoals de meeste van zijn plannen is het nooit gerealiseerd, domweg omdat zijn tijdgenoten het afdeden als een fantasierijke hersenspinsel.

Het gebied waarop Da Vinci werkzaam was bestrijkt nagenoeg alle faculteiten waarin hier in Delft onderwijs kan worden gevolgd. Van maritieme techniek tot ruimtevaart en van waterbouw tot civiele techniek. Er staat een model van een driewieler, een springveerkar die als de voorloper geldt van de auto, een parachute, een muntenpers, hydraulische machines, een helikopter, een pantserwagen, een afstandsmeter en nog veel meer. Allemaal uiterst vernuftige apparaten waarvan vele pas eeuwen later in produktie zijn genomen.

En dan hebben we het alleen nog maar over Leonardo de uitvinder. Zijn schilderkunst is bijvoorbeeld van een even hoog niveau en als anatoom heeft hij de grondslag gelegd voor een nieuw vak. Hoe gek het kon gaan met deze alleskunner blijkt toen hij op dertigjarige leeftijd aan het hof van de Milanese hertog Ludovico Sforza solliciteerde naar de post van militiair ingenieur: hij werd meteen aangenomen als musicus, want hij kon erg goed de lier bespelen.

De tentoonstelling over Leonardo da Vinci loopt nog t/m 17 maart in de Kunsthal.


Figuur 1 Model van een schets van Da Vinci, zoals hij de parachute zag

Mannus van der Laan

Leonardo da Vinci behoeft nauwelijks introductie. De reputatie van deze uomo universale is door geen enkel ander mens uit de geschiedenis overtroffen. Toch gebeurt het zelden dat het uiteenlopende werk van deze aartsvader van de moderne tijd, op één tentoonstelling is te zien. In de Kunsthal geen Mona Lisa, wel prachtige facsimiles van zijn schetsen en tekeningen, twintig modellen gemaakt naar zijn uitvindingen plus zijn enige beeldhouwwerk.

Het moet gezegd dat de Kunsthal in Rotterdam goed aan de weg timmert. Dit enige Nederlandse museum zonder vaste collectie, waarvan er vooral in Duitstalige landen veel méér zijn, is een aanwinst. Uiteraard loopt er weleens een expositie met een hoog koektrommelgehalte met een vet opschrift en een lege inhoud, maar door het overige aanbod wordt dat ruimschoots goedgemaakt.

Van de tentoonstelling over het werk van Leonardo da Vinci (1452-1519) kun je natuurlijk óók beweren dat het is opgezet voor een groot publiek dus oppervlakkig is, een commerciële inslag heeft en – erger – maar een enkel authentiek werk van de grootmeester laat zien. Echte kenners vergeven we dat, maar wat de expositie voor niet-kenners meer dan waard maakt is vooral dat Da Vinci’s schetsen van uitvindingen met het bijgaande commentaar in spiegelschrift worden geïllustreerd met nagemaakte modellen. Niet zoals bijvoorbeeld in het Nationaal Museum van Wetenschap en Techniek in Milaan – waar Leonardo tweemaal in zijn leven lange tijd verbleef – grotendeels in miniatuurvorm maar meerdere op ‘ware’ schaal. En niet onbelangrijk: je mag ze aanraken en in beweging zetten.

Menig aspirant ingenieur zal verbluft staan kijken naar de staaltjes van bruggenbouw die Da Vinci ten beste gaf. Zijn plan om de Gouden Hoorn in Istanbul te overspannen met een brug van 350 meter lengte en een hoogte van 40 meter tart, als je in acht neemt in welke tijd het ontwerp is geconcipieerd, elke verbeelding. Netzoals de meeste van zijn plannen is het nooit gerealiseerd, domweg omdat zijn tijdgenoten het afdeden als een fantasierijke hersenspinsel.

Het gebied waarop Da Vinci werkzaam was bestrijkt nagenoeg alle faculteiten waarin hier in Delft onderwijs kan worden gevolgd. Van maritieme techniek tot ruimtevaart en van waterbouw tot civiele techniek. Er staat een model van een driewieler, een springveerkar die als de voorloper geldt van de auto, een parachute, een muntenpers, hydraulische machines, een helikopter, een pantserwagen, een afstandsmeter en nog veel meer. Allemaal uiterst vernuftige apparaten waarvan vele pas eeuwen later in produktie zijn genomen.

En dan hebben we het alleen nog maar over Leonardo de uitvinder. Zijn schilderkunst is bijvoorbeeld van een even hoog niveau en als anatoom heeft hij de grondslag gelegd voor een nieuw vak. Hoe gek het kon gaan met deze alleskunner blijkt toen hij op dertigjarige leeftijd aan het hof van de Milanese hertog Ludovico Sforza solliciteerde naar de post van militiair ingenieur: hij werd meteen aangenomen als musicus, want hij kon erg goed de lier bespelen.

De tentoonstelling over Leonardo da Vinci loopt nog t/m 17 maart in de Kunsthal.


Figuur 1 Model van een schets van Da Vinci, zoals hij de parachute zag

Mannus van der Laan

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.