Campus

De Donkervoort-problematiek

Remko Visser studeerde afgelopen vrijdag af op de nieuwe deur voor de zeer exclusieve sportauto van het merk Donkervoort. Slechts vinyldeurtjes bezat de sportwagen die alleen is weggelegd voor de allerrijkste autofanaten.

,,Ik heb mijn afstudeermentoren vooral op autogekte geselecteerd”, zegt de student industrieel ontwerpen.

,,Autootjes ontwerpen is hartstikke fout bij IO”, bekent Visser. ,,Eigenlijk wil iedereen auto’s ontwerpen. Maar ze denken dat je daar ontzettend goed voor moet zijn. Een vriend zei dat het toch nooit lukte om bij Donkervoort af te studeren. Ik zei: ,Dat zullen we nog wel eens zien.’ Ik wilde gewoon iets doen wat ontzettend gaaf is.”

Na een flink aantal autovakbladen doorgelezen te hebben stuurde Visser een kant-en-klaar-voorstel voor zijn ontwerpopgave in. ,,Ik was erg gemotiveerd en had over de Donkervoort-problematiek nagedacht. Nu heb ik bovendien een leuke binnenkomer voor bij het sollicitatiegesprek bij andere autofabrikanten”, vertelt Visser, die al eerder door zijn fanatisme een Harley Davidson won met een prijsvraag van een batterijenfabrikant.

Visser: ,,Directeur Joop Donkervoort was enthousiast maar ik moest hem wel overtuigen van het nut van mijn ontwerp. Joop is hartstikke perfectionistisch. Van iedere kilo teveel aan de wagen heeft hij slapeloze nachten.”
Speelgoed

De sportwagen is gemaakt voor het rijplezier en bezit geen enkel tierelanteintje. Het uiterlijk van de auto is gebaseerd op een oud Lotus-model maar de techniek is geheel van deze tijd. De licentiehouder Donkervoort produceert per jaar zo’n 75 tot 100 stuks in de Loosdrechtse fabriek. De sportwagen die tussen de 95.000 en 150.000 gulden kost, wordt geheel volgens de wensen van de klant gebouwd.

Zo kan de toekomstige eigenaar een brandblusinstallatie laten inbouwen. Er staat nu een exemplaar in de fabriek waarin de motor van een Ford Sierra, die er normaal gesproken inzit, wordt verwisseld voor een 300 pk motor, hoewel dit volgens de monteurs onverantwoord is. De standaarduitvoering weegt nog geen 600 kilo. Door deze extreme verhouding tussen gewicht en motorvermogen trekt de wagen sneller op dan Ferrari’s en Porsche’s. Visser: ,,De eigenaars beschouwen het als speelgoed om mee te racen. Een auto voor de liefhebber met geld.”

,,Het ontwerp is ontzettend goed uitgedacht. De kwaliteit is meer dan het uiterlijk”, vervolgt Visser. ,,De auto is zo basic mogelijk, maar het werkt allemaal wel.” Het oorspronkelijke Lotus-ontwerp kende geen deuren. Voor het comfort heeft Donkervoort er vinyldeuren ingeplaatst. Deze deurtjes hebben een stalen frame en zitten met drukknopenvast. Bij hoge snelheid vervormen de deuren echter flink.

In de eerste schetsen van de student was de nieuwe deur met het achterspatbord verbonden. De deur draaide om de achteras van de sportwagen naar boven. ,,Enorm spectaculair. Net zoals bij een Lamborgini, waarbij de deuren als vleugels uitklappen”, herinnert Visser zich.
Rijkelui

De io’er studeerde echter af op een deur die uit drie delen bestaat. Een model van de deur was tijdens de presentatie in een echte fonkelende Donkervoort gemonteerd. De autodeur bestaat uit een horizontale balk van koolstofvezel. In deze balk zitten het scharnier en de deurvergrendeling die geleend is van een regulier automerk. Om het de sportieve rijder naar de zin te maken, kan de ruit boven de balk verwijderd worden. Nog opvallender is dat het deel onder de deur ook uit doorzichtig kunststof bestaat, zodat het wegdek heel dichtbij lijkt. Dit verwijst naar het oorspronkelijke ontwerp van de jaren zestig waarbij de sportwagen in het geheel geen deuren bezat. Voor angstige rijkelui is het overigens mogelijk om het onderste deel in de kleur van de carrosserie te spuiten.

,,Klanten in de showroom waren enthousiast. Op papier klopt alles. Het is alleen de vraag of de deur in de praktijk werkt”, vertelt Visser, die benieuwd is of de autodeur ook werkelijk in productie komt. ,,Het is bloedgaaf om in zo’n lage sportauto te zitten. Veel spannender dan rijden op een motor want je zit echt op het asfalt”, weet Visser. ,,Je kijkt tegen de bloemetjes in de berm aan.”

Jeroen Rademaker

Remko Visser studeerde afgelopen vrijdag af op de nieuwe deur voor de zeer exclusieve sportauto van het merk Donkervoort. Slechts vinyldeurtjes bezat de sportwagen die alleen is weggelegd voor de allerrijkste autofanaten. ,,Ik heb mijn afstudeermentoren vooral op autogekte geselecteerd”, zegt de student industrieel ontwerpen.

,,Autootjes ontwerpen is hartstikke fout bij IO”, bekent Visser. ,,Eigenlijk wil iedereen auto’s ontwerpen. Maar ze denken dat je daar ontzettend goed voor moet zijn. Een vriend zei dat het toch nooit lukte om bij Donkervoort af te studeren. Ik zei: ,Dat zullen we nog wel eens zien.’ Ik wilde gewoon iets doen wat ontzettend gaaf is.”

Na een flink aantal autovakbladen doorgelezen te hebben stuurde Visser een kant-en-klaar-voorstel voor zijn ontwerpopgave in. ,,Ik was erg gemotiveerd en had over de Donkervoort-problematiek nagedacht. Nu heb ik bovendien een leuke binnenkomer voor bij het sollicitatiegesprek bij andere autofabrikanten”, vertelt Visser, die al eerder door zijn fanatisme een Harley Davidson won met een prijsvraag van een batterijenfabrikant.

Visser: ,,Directeur Joop Donkervoort was enthousiast maar ik moest hem wel overtuigen van het nut van mijn ontwerp. Joop is hartstikke perfectionistisch. Van iedere kilo teveel aan de wagen heeft hij slapeloze nachten.”
Speelgoed

De sportwagen is gemaakt voor het rijplezier en bezit geen enkel tierelanteintje. Het uiterlijk van de auto is gebaseerd op een oud Lotus-model maar de techniek is geheel van deze tijd. De licentiehouder Donkervoort produceert per jaar zo’n 75 tot 100 stuks in de Loosdrechtse fabriek. De sportwagen die tussen de 95.000 en 150.000 gulden kost, wordt geheel volgens de wensen van de klant gebouwd.

Zo kan de toekomstige eigenaar een brandblusinstallatie laten inbouwen. Er staat nu een exemplaar in de fabriek waarin de motor van een Ford Sierra, die er normaal gesproken inzit, wordt verwisseld voor een 300 pk motor, hoewel dit volgens de monteurs onverantwoord is. De standaarduitvoering weegt nog geen 600 kilo. Door deze extreme verhouding tussen gewicht en motorvermogen trekt de wagen sneller op dan Ferrari’s en Porsche’s. Visser: ,,De eigenaars beschouwen het als speelgoed om mee te racen. Een auto voor de liefhebber met geld.”

,,Het ontwerp is ontzettend goed uitgedacht. De kwaliteit is meer dan het uiterlijk”, vervolgt Visser. ,,De auto is zo basic mogelijk, maar het werkt allemaal wel.” Het oorspronkelijke Lotus-ontwerp kende geen deuren. Voor het comfort heeft Donkervoort er vinyldeuren ingeplaatst. Deze deurtjes hebben een stalen frame en zitten met drukknopenvast. Bij hoge snelheid vervormen de deuren echter flink.

In de eerste schetsen van de student was de nieuwe deur met het achterspatbord verbonden. De deur draaide om de achteras van de sportwagen naar boven. ,,Enorm spectaculair. Net zoals bij een Lamborgini, waarbij de deuren als vleugels uitklappen”, herinnert Visser zich.
Rijkelui

De io’er studeerde echter af op een deur die uit drie delen bestaat. Een model van de deur was tijdens de presentatie in een echte fonkelende Donkervoort gemonteerd. De autodeur bestaat uit een horizontale balk van koolstofvezel. In deze balk zitten het scharnier en de deurvergrendeling die geleend is van een regulier automerk. Om het de sportieve rijder naar de zin te maken, kan de ruit boven de balk verwijderd worden. Nog opvallender is dat het deel onder de deur ook uit doorzichtig kunststof bestaat, zodat het wegdek heel dichtbij lijkt. Dit verwijst naar het oorspronkelijke ontwerp van de jaren zestig waarbij de sportwagen in het geheel geen deuren bezat. Voor angstige rijkelui is het overigens mogelijk om het onderste deel in de kleur van de carrosserie te spuiten.

,,Klanten in de showroom waren enthousiast. Op papier klopt alles. Het is alleen de vraag of de deur in de praktijk werkt”, vertelt Visser, die benieuwd is of de autodeur ook werkelijk in productie komt. ,,Het is bloedgaaf om in zo’n lage sportauto te zitten. Veel spannender dan rijden op een motor want je zit echt op het asfalt”, weet Visser. ,,Je kijkt tegen de bloemetjes in de berm aan.”

Jeroen Rademaker

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.