Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

D66: ‘Meer macht voor studenten en docenten’

Studenten en docenten moeten ja of nee kunnen zeggen tegen de begroting van hun onderwijsinstelling. D66 zal deze week in de Tweede Kamer voorstellen dat zij instemmingsrecht krijgen.


Bestuurders moeten meer tegenspraak krijgen van hun eigen studenten en docenten, aldus D66-parlementariër Paul van Meenen. “Een bestuurder vindt huisvesting vaak bijzonder belangrijk, terwijl dat voor studenten en docenten bepaald niet de hoofdzaak is. Daarom moeten zij ook enige zeggenschap krijgen over de middelen.”


Van Meenen kondigt zijn voorstel aan nu er een vernietigend rapport verschijnt over mbo-instelling Amarantis, waar de bestuurders zichzelf hebben verrijkt. Zulke kwesties wil Van Meenen met zijn voorstel voorkomen.


Mogelijk krijgt hij steun van een Kamermeerderheid. “Ik vind het een sympathiek idee”, zegt Kamerlid Mohammed Mohandis van regeringspartij PvdA. Maar hij wil eerst het uitgewerkte voorstel zien. “Er zitten wel wat haken en ogen aan.”


Het zogeheten ‘instemmingsrecht’ op de begroting hebben studenten en docenten in 1997 verloren, toen PvdA-minister Jo Ritzen de wet op het hoger onderwijs aanpaste. “Het argument was toen dat bestuurders effectiever konden gaan werken”, zegt Van Meenen. “Dat heeft niet goed uitgepakt.”


Het Interstedelijk Studenten Overleg is blij met het voorstel. “Sommige instellingen praten goed met hun medewerkers en studenten, maar bij andere zijn er wel problemen”, zegt voorzitter Thijs van Reekum. “Toen de Universiteit Utrecht met sterrenkunde stopte, waren studenten machteloos. Dat was echt een omstreden beslissing. Ik denk dat bestuurders minder makkelijk kleine opleidingen kunnen sluiten als studenten en docenten instemmingsrecht krijgen op de begroting.”


Maar niet iedereen is enthousiast. “Het is de vraag of wetgeving voor de hele onderwijssector het juiste antwoord is op de wanprestaties van enkele instellingen”, reageert universiteitenvereniging VSNU. Bestuurders zouden de adviezen van studenten en docenten toch al serieus nemen.


Ook de VVD is kritisch. Kamerlid Pieter Duisenberg zegt tegen de Volkskrant: “Een bestuur moet ook weloverwogen, noodzakelijke maatregelen nemen die impopulair zijn bij leerlingen en docenten.”


Toch past het voorstel in een trend om studenten en docenten weer meer macht te geven. Zo is bijvoorbeeld de positie van de examencommissie versterkt. Maar examencommissies gaan over de inhoud en toetsing, niet over de middelen. De examencommissie kan niet voorkomen dat een opleiding wordt opgeheven.


Bang voor impasses tussen bestuur, studenten en docenten is Van Meenen niet. “Er is altijd nog de geschillencommissie. Maar zover hoeft het niet te komen. Docenten en studenten zijn verstandige mensen, die je kunt overtuigen als je goede argumenten hebt. Zo gaat het in de Tweede Kamer ook: we zijn het vaak oneens, maar we komen wel tot besluiten.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.