Studenten van de Christelijke Hogeschool Nederland kunnen vanaf volgend studiejaar colleges volgen via een iPod. Dat moet het aantal ‘contacturen’ verhogen. Iets voor de TU Delft?
Studenten van de opleiding media en entertainment van de Christelijke Hogeschool Nederland (CHN) zijn het komend studiejaar het eerst aan de beurt. “En dan hopen we het systeem als een soort olievlek door onze instelling te verspreiden”, zegt vice-voorzitter Klaas-Wybo van der Hoek.
Op dit moment voeren zes medewerkers tests uit met de iPod. “We zoeken nog naar de juiste manier om het apparaatje in te zetten en bekijken hoe colleges in de iPods geladen kunnen worden.”
In Nederland is CHN de pionier. “Maar in de Verenigde Staten wordt al langer met het concept geëxperimenteerd”, weet Van der Hoek. “Wij vinden het een interessante en vooral leuke manier om meer jonge mensen voor een studie te boeien. Daarnaast vergroot het onze mogelijkheden op andere terreinen. We opereren internationaal, dus als we voor een opleiding in Bangkok een goede spreker kunnen krijgen, kunnen studenten in Nederland dat gastcollege via de iPod volgen.”
Het gebruik van het vrij dure apparaat . een ‘standaard’ iPod kost ruim driehonderd euro en voor de zware toepassingen van CHN zijn light-uitvoeringen niet geschikt . hoeft studenten volgens Van der Hoek niet op hoge kosten te jagen. “Ze krijgen nu ieder jaar een boekenlijst. Die kan met behulp van nieuwe technieken best korter, dus denk ik dat het voor de uitgaven van studenten niet veel uitmaakt.”
Als een iPod inderdaad zo’n goed idee is, hoe zit het dan met de TU Delft? Moet de universiteit niet als de bliksem het voorbeeld van de Friese hogeschool volgen?
Navraag bij Willem van Valkenburg van het shared service centre ict leert dat de TU wel degelijk op het onderwerp zit. “Wij volgen alle trends en ontwikkelingen”, zegt hij. Van Valkenburg en zijn collega’s gaan bovendien naar landelijke bijeenkomsten over colleges via de iPod.
Zijn afdeling begint met het vergroten van het aantal korte videofragmenten op internet. Sommige docenten, als prof.ir. Wim Dik, maken al gebruik van deze ultrakorte fragmenten van drie of vier minuten, waarin de belangrijkste punten van een drie kwartier durend college worden samengevat.
Nu is dat nog technisch ingewikkeld, maar een nieuwe toevoeging aan Blackboard die eraan zit te komen, moet het voor iedere docent mogelijk maken filmpjes op de virtuele leeromgeving te zetten.
Het voordeel van de iPod is volgens Van Valkenburg dat studenten deze fragmentjes daarop kunnen downloaden om ze vervolgens waar dan ook te bekijken of beluisteren.
Het enige punt is dat naast de studenten de docenten enthousiast moeten zijn om van de videofragmenten echt een succes te maken. Zij moeten het immers gaan doen. Van Valkenburgs afdeling heeft daarom een strategie ontwikkeld. “We richten ons op de jonge docenten. Die zijn vaak enthousiast en bereid nieuwe dingen in te voeren. En zij kunnen vervolgens hun oudere collega’s overhalen. Dat werkt beter dan dat wij die groep direct benaderen.”
Studenten van de opleiding media en entertainment van de Christelijke Hogeschool Nederland (CHN) zijn het komend studiejaar het eerst aan de beurt. “En dan hopen we het systeem als een soort olievlek door onze instelling te verspreiden”, zegt vice-voorzitter Klaas-Wybo van der Hoek.
Op dit moment voeren zes medewerkers tests uit met de iPod. “We zoeken nog naar de juiste manier om het apparaatje in te zetten en bekijken hoe colleges in de iPods geladen kunnen worden.”
In Nederland is CHN de pionier. “Maar in de Verenigde Staten wordt al langer met het concept geëxperimenteerd”, weet Van der Hoek. “Wij vinden het een interessante en vooral leuke manier om meer jonge mensen voor een studie te boeien. Daarnaast vergroot het onze mogelijkheden op andere terreinen. We opereren internationaal, dus als we voor een opleiding in Bangkok een goede spreker kunnen krijgen, kunnen studenten in Nederland dat gastcollege via de iPod volgen.”
Het gebruik van het vrij dure apparaat . een ‘standaard’ iPod kost ruim driehonderd euro en voor de zware toepassingen van CHN zijn light-uitvoeringen niet geschikt . hoeft studenten volgens Van der Hoek niet op hoge kosten te jagen. “Ze krijgen nu ieder jaar een boekenlijst. Die kan met behulp van nieuwe technieken best korter, dus denk ik dat het voor de uitgaven van studenten niet veel uitmaakt.”
Als een iPod inderdaad zo’n goed idee is, hoe zit het dan met de TU Delft? Moet de universiteit niet als de bliksem het voorbeeld van de Friese hogeschool volgen?
Navraag bij Willem van Valkenburg van het shared service centre ict leert dat de TU wel degelijk op het onderwerp zit. “Wij volgen alle trends en ontwikkelingen”, zegt hij. Van Valkenburg en zijn collega’s gaan bovendien naar landelijke bijeenkomsten over colleges via de iPod.
Zijn afdeling begint met het vergroten van het aantal korte videofragmenten op internet. Sommige docenten, als prof.ir. Wim Dik, maken al gebruik van deze ultrakorte fragmenten van drie of vier minuten, waarin de belangrijkste punten van een drie kwartier durend college worden samengevat.
Nu is dat nog technisch ingewikkeld, maar een nieuwe toevoeging aan Blackboard die eraan zit te komen, moet het voor iedere docent mogelijk maken filmpjes op de virtuele leeromgeving te zetten.
Het voordeel van de iPod is volgens Van Valkenburg dat studenten deze fragmentjes daarop kunnen downloaden om ze vervolgens waar dan ook te bekijken of beluisteren.
Het enige punt is dat naast de studenten de docenten enthousiast moeten zijn om van de videofragmenten echt een succes te maken. Zij moeten het immers gaan doen. Van Valkenburgs afdeling heeft daarom een strategie ontwikkeld. “We richten ons op de jonge docenten. Die zijn vaak enthousiast en bereid nieuwe dingen in te voeren. En zij kunnen vervolgens hun oudere collega’s overhalen. Dat werkt beter dan dat wij die groep direct benaderen.”
Comments are closed.