,,Oké wat eten we vanavond?” Enige besluiteloosheid in de groente-afdeling van de C1000 in winkelcentrum De Veste.
,,Kijk, de boerenkool is maar 99 cent, geen geld. Rookworstje erbij, zakkie aardappelpuree, spekjes, klaar. Hartstikke goedkoop allemaal, kunnen we er nog een flesje wijn bijnemen.”
De C1000, of ‘Cmiel’, als ontmoetingsplaats, regelcentrum en winkel met de ideale ligging tussen de TU en het centrum. Sinds de wet winkelsluitingstijden is de winkel tot ‘s avonds tien geopend. Volgens filiaal-eigenaar Peek loopt het geweldig. ,,Eenderde van de klanten komt na zes uur binnen. Rond half zeven is het verreweg het drukst. ‘s Avonds zijn er ook alleen maar studenten.”
,,Het is de grootste sociëteit”, vult bedrijfsleider Wim van Zon aan. Peek: ,,Ja, een ontmoetingsplaats voor studenten. Ze kennen elkaar allemaal en lopen met elkaar te praten en te zoenen enzo. Ze nemen dan ook flink de tijd voor de dagelijkse boodschappen.”
Het assortiment in de winkel is aangepast aan studenten. In de pasta- en rijstgang ligt voldoende voorraad voor een gemiddeld leger. Het ‘afzetprofiel’ in Delft verschilt duidelijk van het gemiddelde profiel. Zo eet de Delftse klant het liefst halfjes bruin of voorgebakken stokbrood voor ontbijt. ‘s Avonds neemt hij vaak een bamipakket met rijst of pasta en veel prei. Nog een fles Coca Cola erbij en het feest is compleet.
Andere opvallende verkooppieken zijn de feta (vijf keer zoveel als normaal), blikken ananas en heel veel ijsbergsla, tomaten en komkommer. Peek: ,,De blikken gepelde tomaat komen hier met pallets binnen. We verkopen Buitoni-spaghetti in een blanco horecaverpakking van een kilo. Als enige supermarkt verkopen wij meer Grolsch dan Heineken.”
Peek vulde zijn assortiment onlangs aan met driehonderd ‘winstpakkers’, de 99-cent-aanbiedingen. Peek: ,,Normaal verkoop ik zo’n vijf zakjes boerenkool per dag, maar toen het voor 99 cent per kwart kilo in de aanbieding lag, was dat ineens zeshonderd. Ik leg dan misschien wat geld toe op de boerenkool, maar dat verdien ik weer terug op de Cola en chips die erbij gekocht worden. En we proberen zo klantvriendelijk mogelijk te zijn. Als Pietje Puk belt om te vragen of wij via de omroepinstallatie tegen Klaas willen zeggen dat hij mee-eet, dan doen we dat.”
,,Oké wat eten we vanavond?” Enige besluiteloosheid in de groente-afdeling van de C1000 in winkelcentrum De Veste. ,,Kijk, de boerenkool is maar 99 cent, geen geld. Rookworstje erbij, zakkie aardappelpuree, spekjes, klaar. Hartstikke goedkoop allemaal, kunnen we er nog een flesje wijn bijnemen.”
De C1000, of ‘Cmiel’, als ontmoetingsplaats, regelcentrum en winkel met de ideale ligging tussen de TU en het centrum. Sinds de wet winkelsluitingstijden is de winkel tot ‘s avonds tien geopend. Volgens filiaal-eigenaar Peek loopt het geweldig. ,,Eenderde van de klanten komt na zes uur binnen. Rond half zeven is het verreweg het drukst. ‘s Avonds zijn er ook alleen maar studenten.”
,,Het is de grootste sociëteit”, vult bedrijfsleider Wim van Zon aan. Peek: ,,Ja, een ontmoetingsplaats voor studenten. Ze kennen elkaar allemaal en lopen met elkaar te praten en te zoenen enzo. Ze nemen dan ook flink de tijd voor de dagelijkse boodschappen.”
Het assortiment in de winkel is aangepast aan studenten. In de pasta- en rijstgang ligt voldoende voorraad voor een gemiddeld leger. Het ‘afzetprofiel’ in Delft verschilt duidelijk van het gemiddelde profiel. Zo eet de Delftse klant het liefst halfjes bruin of voorgebakken stokbrood voor ontbijt. ‘s Avonds neemt hij vaak een bamipakket met rijst of pasta en veel prei. Nog een fles Coca Cola erbij en het feest is compleet.
Andere opvallende verkooppieken zijn de feta (vijf keer zoveel als normaal), blikken ananas en heel veel ijsbergsla, tomaten en komkommer. Peek: ,,De blikken gepelde tomaat komen hier met pallets binnen. We verkopen Buitoni-spaghetti in een blanco horecaverpakking van een kilo. Als enige supermarkt verkopen wij meer Grolsch dan Heineken.”
Peek vulde zijn assortiment onlangs aan met driehonderd ‘winstpakkers’, de 99-cent-aanbiedingen. Peek: ,,Normaal verkoop ik zo’n vijf zakjes boerenkool per dag, maar toen het voor 99 cent per kwart kilo in de aanbieding lag, was dat ineens zeshonderd. Ik leg dan misschien wat geld toe op de boerenkool, maar dat verdien ik weer terug op de Cola en chips die erbij gekocht worden. En we proberen zo klantvriendelijk mogelijk te zijn. Als Pietje Puk belt om te vragen of wij via de omroepinstallatie tegen Klaas willen zeggen dat hij mee-eet, dan doen we dat.”

Comments are closed.