Education

Bruggen

Alle bruggen zijn getest. De prijzen zijn uitgereikt en winnaars en verliezers zitten gebroederlijk aan de borrel.

Het is zaterdag 14 december en het loopt al tegen de avond als de eerste deelnemers van de bruggenbouwwedstrijd bij de faculteit Civiele Techniek naar huis gaan.

Sommigen waren ‘s ochtends al vroeg aanwezig. Om half elf, nog voordat alle medewerkers zijn gearriveerd, zijn er al scholieren met hun vader en moeder op de TU aangekomen voor deze belangrijke dag: dè finale van dè bruggenbouwwedstrijd. Waaraan zowel middelbare scholieren uit de klassen een tot en met drie als ingenieursbureaus mogen deelnemen.

Rond half twaalf zijn de meeste deelnemers wel binnen en is de inschrijving in volle gang. De scholieren moeten hun brug als bouwpakket inleveren. Na het wegen (maximaal 2,5 kg), meten (maximaal 45 x 45 x 45 cm) en nadere bestudering (maximaal 25 gulden aan materialen en geen metalen onderdelen), worden de bouwpakketten opgeslagen in het hok van Het Gezelschap ”Practische Studie” (PS), de studievereniging van Civiele Techniek. Waarna voor iedereen een lunch staat te wachten, voordat het programma definitief begint.

Om één uur is het zover. In een tot de nok toe gevulde collegezaal A wordt de jury voorgesteld, het reglement nog eens uitgelegd en een video vertoond waarop een aflevering van ‘Het Klokhuis’ te zien is. Het betreft een aflevering over de bruggenbouwwedstrijd van vorig jaar. Verscheidene scholieren herkennen zichzelf terug en hebben dus een jaar lang de tijd gehad om van hun fouten te leren en zullen nu wel even laten zien wat ze in hun mars hebben.

Na deze introductie stortten zij zich vol overgave op hun exemplaren. Op tafels maken zij hun overspanning van twee meter, waarna de jury de bruggen komt keuren. Juryvoorzitter is decaan d’Angremond, bijgestaan door prof.ir. L.A.G. Wagemans, ook van Civiel, ir. C. Kuilboer van Rijkswaterstaat en student Niek Ridderbos van PS. Het wordt ze duidelijk dat de scholieren met hun tijd meegaan. Ze deinzen er niet voor terug gebruik te maken van modern gereedschap als een boormachine en ook lijm en tape hebben voor hun geen geheimen meer.

De ingenieursbureaus doen het zonder elektrische spanning, maar ook zij hebben moderne kunststoffen met onbekende namen in hun bouwdoos.

Na een uur bouwen klinkt de toeter. Einde van de bouwtijd en het begin van het testen. In zaal A is te zien hoe de bruggen op de ‘pijnbank’ ten onder gaan. Via een ingenieus systeem wordt aan de onderkant van de brug getrokken en gelijktijdig gemeten met hoeveel kilo dat overeen komt. De winnende brug is van het Titus Brandsmacollege uit Dordrecht. Met 71,5 kilo is dit de sterkste van 34 bruggen. De schoonheidsprijs is voor het Rijnland Lyceum uit Wassenaar.

De andere categorie, dat van de ingenieursbureaus, kent maar drie deelnemers. Hier wint de Bouwdienst van Rijkswaterstaat met een brug die circa 160 kilo kan dragen. De brug van bureauDe Weger kan veel meer hebben, namelijk 580 kilo, maar is voorzien van een verkeerde oplegging en wordt daarom gediskwalificeerd.

Alle bruggen zijn getest. De prijzen zijn uitgereikt en winnaars en verliezers zitten gebroederlijk aan de borrel. Het is zaterdag 14 december en het loopt al tegen de avond als de eerste deelnemers van de bruggenbouwwedstrijd bij de faculteit Civiele Techniek naar huis gaan.

Sommigen waren ‘s ochtends al vroeg aanwezig. Om half elf, nog voordat alle medewerkers zijn gearriveerd, zijn er al scholieren met hun vader en moeder op de TU aangekomen voor deze belangrijke dag: dè finale van dè bruggenbouwwedstrijd. Waaraan zowel middelbare scholieren uit de klassen een tot en met drie als ingenieursbureaus mogen deelnemen.

Rond half twaalf zijn de meeste deelnemers wel binnen en is de inschrijving in volle gang. De scholieren moeten hun brug als bouwpakket inleveren. Na het wegen (maximaal 2,5 kg), meten (maximaal 45 x 45 x 45 cm) en nadere bestudering (maximaal 25 gulden aan materialen en geen metalen onderdelen), worden de bouwpakketten opgeslagen in het hok van Het Gezelschap ”Practische Studie” (PS), de studievereniging van Civiele Techniek. Waarna voor iedereen een lunch staat te wachten, voordat het programma definitief begint.

Om één uur is het zover. In een tot de nok toe gevulde collegezaal A wordt de jury voorgesteld, het reglement nog eens uitgelegd en een video vertoond waarop een aflevering van ‘Het Klokhuis’ te zien is. Het betreft een aflevering over de bruggenbouwwedstrijd van vorig jaar. Verscheidene scholieren herkennen zichzelf terug en hebben dus een jaar lang de tijd gehad om van hun fouten te leren en zullen nu wel even laten zien wat ze in hun mars hebben.

Na deze introductie stortten zij zich vol overgave op hun exemplaren. Op tafels maken zij hun overspanning van twee meter, waarna de jury de bruggen komt keuren. Juryvoorzitter is decaan d’Angremond, bijgestaan door prof.ir. L.A.G. Wagemans, ook van Civiel, ir. C. Kuilboer van Rijkswaterstaat en student Niek Ridderbos van PS. Het wordt ze duidelijk dat de scholieren met hun tijd meegaan. Ze deinzen er niet voor terug gebruik te maken van modern gereedschap als een boormachine en ook lijm en tape hebben voor hun geen geheimen meer.

De ingenieursbureaus doen het zonder elektrische spanning, maar ook zij hebben moderne kunststoffen met onbekende namen in hun bouwdoos.

Na een uur bouwen klinkt de toeter. Einde van de bouwtijd en het begin van het testen. In zaal A is te zien hoe de bruggen op de ‘pijnbank’ ten onder gaan. Via een ingenieus systeem wordt aan de onderkant van de brug getrokken en gelijktijdig gemeten met hoeveel kilo dat overeen komt. De winnende brug is van het Titus Brandsmacollege uit Dordrecht. Met 71,5 kilo is dit de sterkste van 34 bruggen. De schoonheidsprijs is voor het Rijnland Lyceum uit Wassenaar.

De andere categorie, dat van de ingenieursbureaus, kent maar drie deelnemers. Hier wint de Bouwdienst van Rijkswaterstaat met een brug die circa 160 kilo kan dragen. De brug van bureauDe Weger kan veel meer hebben, namelijk 580 kilo, maar is voorzien van een verkeerde oplegging en wordt daarom gediskwalificeerd.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.