Education

‘Bouwkunde heeft te weinig gewicht binnen TU’

De opleiding bouwkunde kan de toets der kritiek doorstaan. De communicatie met de student en de kwaliteiten van docenten zijn echter zwakke punten.

Visitatie

,,Bouwkunde krijgt binnen de TU onvoldoende gewicht. De aantallen studenten en de beeldvorming bij de buitenwacht rechtvaardigen een gewichtiger positie.” Dit is een van de bevindingen van de visitatiecommissie die de faculteit bouwkunde van 13 tot en met 15 oktober heeft bezocht. ,,De belangrijke digitalisering van de faculteit verloopt te traag: het college van bestuur laat 3200 studenten in de steek”, aldus commissievoorzitter prof.drs. A. Asselbergs. Hij sprak tijdens de mondelinge rapportage na afloop van het bezoek waardering uit voor de opleiding. Kritiek had zijn commissie op de didactische kwaliteiten van docenten en de inhoud van het programma. Als ‘bijzonder positief’ geldt dat alles wat studenten aan informatie moeten vinden ook in het gebouw aanwezig is. ,,Maar dat gebeurt niet: de student is onvoldoende ondernemend, de docent onvoldoende behulpzaam.” Een ‘dubbele ster voor actie’ gaf Asselbergs voor de informatievoorziening en communicatie op de faculteit: ‘vaak te laat of op de verkeerde plek’.

Probleem Gestuurd Leren oogst lof van de commissie, maar bij de uitvoering zet ze vraagtekens vanwege de ‘schizofrenie’ tussen kennis en ontwerpvaardigheid in de eerste twee jaar. Studenten voelen zich bij de kennistoetsing ‘geïnfantilliseerd benaderd’. De commissie oordeelde vrij positief over wat zij had gezien en gehoord: ‘knikkende knieën’ bij de onderwijsinspectie van het Ministerie leken haar niet nodig. Decaan prof.ir. H. Beunderman was dan ook redelijk tevreden. ,,Maar ik hoop niet dat dit als een boomerang terugkomt. Dat het eindrapport in februari zonder de gemaakte complimenten een negatieve indruk wekt.”

Visitatie

,,Bouwkunde krijgt binnen de TU onvoldoende gewicht. De aantallen studenten en de beeldvorming bij de buitenwacht rechtvaardigen een gewichtiger positie.” Dit is een van de bevindingen van de visitatiecommissie die de faculteit bouwkunde van 13 tot en met 15 oktober heeft bezocht. ,,De belangrijke digitalisering van de faculteit verloopt te traag: het college van bestuur laat 3200 studenten in de steek”, aldus commissievoorzitter prof.drs. A. Asselbergs. Hij sprak tijdens de mondelinge rapportage na afloop van het bezoek waardering uit voor de opleiding. Kritiek had zijn commissie op de didactische kwaliteiten van docenten en de inhoud van het programma. Als ‘bijzonder positief’ geldt dat alles wat studenten aan informatie moeten vinden ook in het gebouw aanwezig is. ,,Maar dat gebeurt niet: de student is onvoldoende ondernemend, de docent onvoldoende behulpzaam.” Een ‘dubbele ster voor actie’ gaf Asselbergs voor de informatievoorziening en communicatie op de faculteit: ‘vaak te laat of op de verkeerde plek’.

Probleem Gestuurd Leren oogst lof van de commissie, maar bij de uitvoering zet ze vraagtekens vanwege de ‘schizofrenie’ tussen kennis en ontwerpvaardigheid in de eerste twee jaar. Studenten voelen zich bij de kennistoetsing ‘geïnfantilliseerd benaderd’. De commissie oordeelde vrij positief over wat zij had gezien en gehoord: ‘knikkende knieën’ bij de onderwijsinspectie van het Ministerie leken haar niet nodig. Decaan prof.ir. H. Beunderman was dan ook redelijk tevreden. ,,Maar ik hoop niet dat dit als een boomerang terugkomt. Dat het eindrapport in februari zonder de gemaakte complimenten een negatieve indruk wekt.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.