Campus

Bomenknuffelaar

De aula was tot de nok gevuld met milieubewuste mensen die afkwamen op een grote duurzaamheidconferentie van de TU. Aangezien ik hartstikke duurzaam ben, zat ik ergens achterin, halfhoog.

Het viel mij op dat ‘de man met kaal eilandje op achterhoofd’ zwaar vertegenwoordigd was. Mijn KIJK-collega Joost had hiervoor een verklaring. De duurzame man krijgt moeilijke problemen op zijn bord. Hij krabbelt zich tijdens het peinzen door het haar op zijn achterhoofd, en net zoals een tapijt verslijt door langdurig ijsberen, zo verslijt ook dit achterkantje haar. Oké, ik ben verkocht (goedgelovigheid is een van mijn gezelligste eigenschappen).
Het overschot aan mannen met kale eilandjes compenseerde het geheel ontbreken van een andere bevolkingsgroep. Om me heen zag ik man of vrouw, strak in het pak. Waar, dacht ik, zijn de bomenknuffelaars? De persoon die fietsend naar de conferentie komt, die principieel vegetariër is en die het haar al jaren niet meer kamt. Dit type mens was in geen velden of wegen te bekennen. Dit zette mij aan het denken. Het gaat slecht met de biodiversiteit in de wereld. Soorten sterven bij bosjes uit. Een groot probleem, want soorten hebben allemaal hun specifieke vaardigheden die later nodig kunnen zijn. Zo heeft ook de bomenknuffelaar een belangrijke taak. Deze man of vrouw roept: ‘De techniek is niet de ultieme redder; de mens moet er zelf ook zin in hebben!’ Dit in tegenstelling tot het geloof ‘Plak ergens zonnepanelen op, en voilà, je product is duurzaam’. Niet dus.
Ik voel een persoonlijke missie aankomen. Dit weekend heb ik de gang van mijn huis gewit. Daarbij viel een dikke klodder latex in mijn haar. Dit kan het begin vormen van een prachtige dreadlock. Ik draag sowieso alleen nog maar tweedehands kleding, en bomen knuffelen lijkt me heerlijk. Volgend seminar ben ik de bomenknuffelaar die keihard roept: ‘Techniek is niet alles, denk ook aan de mens!’

Originally the tunnels were due to open on 1 January 2008, but it took two and a half years instead of six months to build them. The tunnels had to become the safest in Europe, and it was the strict safety regulations that apparently caused the long delay.
Over the past year the tunnels have opened intermittently. But even when opened, traffic could only use half of the lanes and had to travel at reduced speeds. Most of the time the tunnels were closed because of various safety apparatus, such as fire alarms, didn’t work properly. Some alarms tended to go off without reason.

In the NRC Handelsblad newspaper, the alderman of economic affairs for Roermond is quoted as saying that Rijkswaterstaat (the national water and transport agency) installed fifty million euro worth of equipment in the tunnels, which it then removed and replaced with other equipment, spending another thirty million euro.
Tunnel expert, Kees Blom (faculty Civil Engineering & Geosciences), isn’t very surprised about all the safety measures: “After the tunnel disasters that we’ve witnessed in recent years, it’s not surprising that the government wanted to make a super safe tunnel.” Among the tunnel disasters he alludes to are the fire in an ascending railway car in the Kaprun tunnel in Austria (2000), and the 1999 fire in the Mont Blanc Tunnel. “It’s the new policy to exclude all possible risks,” Blom says.

According to Dr Vincent Marchau (faculty of Technology, Policy and Management), the problem here is that innovation, not safety, becomes a goal in itself: “Saying you use the most innovative technology is a good way to sell your ideas. Innovation is the magic word.
“The same will happen with road pricing,” Marchau continues. “In London they use cameras that scan vehicle number plates. It’s very simple. But here we want to install gps receivers in all vehicles so that all movements can be registered. I’m sure it will go wrong.”
The problems in the tunnel are not isolated. Are the Dutch generally too ambitious? A few years ago a new radar-based technology was introduced that was to help ships enter the Port of Rotterdam. It failed. The high-speed rail connection between Holland and Belgium endures endless setbacks because the ERTMS safety system that Holland invested in does not seem to work properly.

Should Holland make use only of proven technologies from now on? “It’s true that sometimes we aim to high”, says Marchau’s colleague, Professor Bert van Wee. “But we should continue to develop new technologies. Many things are successful. Take for instance the chip card for public transport. It works fine. Yet a lot of people complained about this technology in the beginning. Part of the problem in Europe is that people are intolerant when it comes to minor flaws in new technologies. People want technologies to be perfect right away.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.