Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Blokje om

Studenten die zich aangemeld hadden voor het twitteraccount van ontwerpbureau Spark konden een rondritje winnen in de Carver. Spark heeft meegewerkt aan het ontwerp van de Nederlandse driewieler.

“Vooral de bochten zijn leuk”, vertelt IO-alumnus ir. Wichert Put. “Een erg leuke ervaring”, vond IO-student Robert Tinke. “Het rijden zit tussen auto en motor in, maar wel heel stabiel.” In totaal stonden er vijftig bedrijven op de IO Business Fair, waar bedrijven in contact komen met stagiaires en afstudeerders. Spark heeft er een kleine twintig volgers bij gekregen. 

De maatschappij begint binnen te dringen in de ondiepe ondergrond, constateert organisator dr.ir. Timo Heimovaara (Civiele Techniek en Geowetenschappen). Het ministerie van Vrom buigt zich over de vraag hoe het gebruik ervan geregeld moet worden. Daarnaast willen ingenieurs van alles doen, gewoon omdat het kan. Dit is de huidige situatie van de bodem tussen twee meter en drie kilometer diepte. Dit gebied werd tot nu toe alleen voor zijn draagvermogen gebruikt, maar nu ook in toenemende mate voor warmte- en koudeopslag, filtering van grondwater en voor bouw (de Noordzuidlijn gaat tot dertig meter diepte). Er leven allerlei vragen, stelt Heimovaara, en die willen we breed neerzetten in ons congres.

De eerste internationale conferentie over Frontiers in Shallow Subsurface Technology (ondiepe ondergrond), die van woensdag 20 tot en met vrijdag 22 januari in de aula plaatsvindt, brengt allerlei disciplines samen. Het evenement vormt de afsluiting van het onderzoeksprogramma ‘Delft Earth’ onder leiding van prof.dr. Salle Kroonenberg, maar het zou eveneens het begin kunnen zijn van een deel van het nieuwe onderzoeksprogramma BioGeoCivil, opgezet in samenwerking met onder andere TNO-bouw, Deltares, TU Eindhoven, Universiteit Utrecht en Wageningen Universiteit en Researchcentrum.
Op het congres wil de organisatie hoogtepunten presenteren van hedendaags bodemgebruik zoals de nieuwste ontwikkelingen in tunnelbouw, kennis over ondergrondse stromingen en opslag van CO2. Heimovaara hoopt dat onderzoekers hierdoor gaan beseffen welk potentieel er onder onze voeten ligt, voor zowel wetenschap als maatschappij, “als ze wat breder durven kijken”. Bovendien, stelt hij, is de snelheid van innovatie het grootst op het snijvlak van verschillende wetenschappen. Heimovaara ziet het congres als unieke kans voor contacten tussen wetenschappers en beleidsmakers. “Wij brengen ze samen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.” 

www.shallowsubsurface.org

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.