Talented TU Delft students are in great demand. Thus it was last Friday that a big IBM truck replete with waving flags was parked on campus. The company famous for building the first mainstream personal computer was trying to attract TU students.
“I don’t think students know just how many innovative projects we work on,” says Edward Ciggaar, of the IBM innovation centre, speaking inside the IBM truck. “We’re trying to make the planet smarter with, for example, a project on traffic control.” Ciggaar, who studied mathematics at Leiden University, points towards a flashing screen that displays cars on a road in a city: “We developed a serious game for traffic management in a Scandinavian city. In the game people can see what the effect will be of certain measurements. Will smarter traffic signs and lights reduce travel times and what will the consequences be for safety? To develop these games we need to process a lot of data. To make that happen we’re looking for engineers.”
Ciggaar also demonstrates the SiSi (Say it Sign it), a computer program that translates what one says into sign language.
According to Dr Nick van der Meijs, director of electrical engineering studies at the EEMCS faculty, the future will be full of these smart systems: “The world is changing and information management will connect everything with everything. Sometimes one sees how this works, sometimes one doesn’t. Take the traffic management, for example. Car drivers will notice that they don’t have to wait as long as before at traffic lights, but probably won’t know why. To make smart systems, our engineers-to-be are needed and thus in great demand by companies like IBM.”
Inside the bus many students are asking about internships. One of them is Mhaish Saleem (24), an MSc student in microelectronics. “I’m looking for a company where I can use technical and business skills,” he says. “I want to do more than just work on technical solutions. I therefore asked IBM questions about an internship.”
On this sunny day however most students walk or bike past the truck. Saleem doesn’t mind that a company comes to the campus to present itself: “I thought it was fun to have a look at IBM’s activities.” That’s a common reaction among the students who take a curious peak inside the truck. They see it as a possibility to learn more about the company by talking to the IBM-team and staring at the flashing flatscreens.
Met acht collega’s van de faculteit TBM deden we in estafettevorm mee aan de marathon in Rotterdam, afgelopen zondag. Twee teams van vier man die de marathon gingen volbrengen, ieder dus tien kilometer. Het vierde jaar op rij waren wij de enige TU Delft-aanwezigheid in het estafettestartvak. Dit jaar liepen we nog in een zelf bedrukt katoenen T-shirt. Dat kan beter dachten we, en met dit stukje wil ik u van deze branding opportunity doordringen: ook uw onderzoek kan wereldwijd op media-aandacht rekenen.
Ten eerste zijn daar de toeschouwers, overal en langs het hele parcours. Ook ik werd aangemoedigd alsof ik de volledige, heroïsche afstand zou lopen. Voelde ik me de eerste meters nog een beetje beschaamd – ik riep naar iedereen: ‘sorry, ik loop maar tien kilometer’ – al gauw besloot ik te genieten. Op mijn rug stond nu een bescheiden zelf geknutseld TU-logo, maar volgend jaar zal dat anders zijn. Uw onderzoek, plan of ontwerp, al dan niet driedimensionaal, past op onze outfit. We zijn bereid om nano-shirts te dragen, zonnecellen op ons hoofd, en demonstraties van dijkpatrouillegames op onze rug. De mogelijkheden zijn onbegrensd, wat ons betreft.
Maar er is meer dan de juichers langs de weg. Voor de wereldwijde media geldt niet alleen het parcours, maar ook het verhaal vooraf en nadien. We dachten om met de Superbus – als die dan af zou zijn – naar de start te komen. Als er vertraging optreedt in het gereedmaken van de Superbus, is de Nuna is ook goed, die schijnt sneller te zijn dan de Superbus. We zijn uiteraard ook bereid om met de hipste industriële ontwerpen op ons hoofd te lopen. Desnoods halen we op Plakkies de eindstreep. Wat ik wil zeggen: het maakt ons niet uit in tijden van herstructurering en bezuiniging. Nu, meer dan ooit, moeten we deze branding opportunity ten volle benutten en daarom vraag ik u: laat ons weten wat we voor u kunnen doen, tijdens de Rotterdamse marathon volgend jaar.
Comments are closed.