Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Beukers: ‘Geen toekomst voor GLARE’

Laminaten zoals GLARE en het materiaal CentrAl dat mede door Delftse onderzoekers ontwikkeld wordt om vleugels van te maken, hebben geen toekomst, meent prof.ir. Adriaan Beukers van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R)

De romp van het grootste vliegtuig ter wereld (A380), dat volgende week in gebruik wordt genomen door Singapore Airlines, is grotendeels opgetrokken uit het aan de TU ontwikkelde GLARE (GLAss-REinforced Fibre Metal Laminate). Dit materiaal zou volgens de bedenkers vliegtuigen lichter maken en minder gevoelig voor vermoeiing.

Maar volgens composietexpert Beukers van L&R hebben zogenaamde vezel-metaal-laminaten zoals GLARE geen toekomst. GLARE kan zijn beloftes volgens de professor niet nakomen. “De koolstofcomposieten die Boeing gebruikt in zijn nieuwe 787 zijn sterker en lichter”, aldus de hoogleraar. Ook over het nieuwe materiaal CentrAl, dat zijn collega prof.dr.ir. Rinze Benedictus samen met vliegtuigconstructiebedrijf GTM en het Amerikaanse aluminiumbedrijf Alcoa ontwikkelt, heeft Beukers geen goed woord over. “Het is een leugen dat vliegtuigvleugels met CentrAl dertig procent lichter worden. De ontwikkeling van dit materiaal is een laatste wee in de ontwikkeling van aluminiumlaminaten voor vliegtuigen.”

Volgens Benedictus moet Beukers de literatuur beter lezen. “Dan had hij kunnen weten dat we menen dat de vleugels met CentrAl twintig procent lichter worden en niet dertig.”

Verder vindt Benedictus de uitspraak van Beukers ongenuanceerd: “Voor verschillende vliegtuigonderdelen kun je het beste verschillende materialen gebruiken. Je moet je niet uitsluitend richten op koolstofcomposieten of aluminiumlaminaten.”

Dat de A380 het eerste en laatste toestel is waar GLARE in wordt verwerkt, is volgens Benedictus ook onzin. Een Russische vliegtuigfabrikant wil volgens hem ook toestellen maken met GLARE erin. (TvD)

De romp van het grootste vliegtuig ter wereld (A380), dat volgende week in gebruik wordt genomen door Singapore Airlines, is grotendeels opgetrokken uit het aan de TU ontwikkelde GLARE (GLAss-REinforced Fibre Metal Laminate). Dit materiaal zou volgens de bedenkers vliegtuigen lichter maken en minder gevoelig voor vermoeiing.

Maar volgens composietexpert Beukers van L&R hebben zogenaamde vezel-metaal-laminaten zoals GLARE geen toekomst. GLARE kan zijn beloftes volgens de professor niet nakomen. “De koolstofcomposieten die Boeing gebruikt in zijn nieuwe 787 zijn sterker en lichter”, aldus de hoogleraar. Ook over het nieuwe materiaal CentrAl, dat zijn collega prof.dr.ir. Rinze Benedictus samen met vliegtuigconstructiebedrijf GTM en het Amerikaanse aluminiumbedrijf Alcoa ontwikkelt, heeft Beukers geen goed woord over. “Het is een leugen dat vliegtuigvleugels met CentrAl dertig procent lichter worden. De ontwikkeling van dit materiaal is een laatste wee in de ontwikkeling van aluminiumlaminaten voor vliegtuigen.”

Volgens Benedictus moet Beukers de literatuur beter lezen. “Dan had hij kunnen weten dat we menen dat de vleugels met CentrAl twintig procent lichter worden en niet dertig.”

Verder vindt Benedictus de uitspraak van Beukers ongenuanceerd: “Voor verschillende vliegtuigonderdelen kun je het beste verschillende materialen gebruiken. Je moet je niet uitsluitend richten op koolstofcomposieten of aluminiumlaminaten.”

Dat de A380 het eerste en laatste toestel is waar GLARE in wordt verwerkt, is volgens Benedictus ook onzin. Een Russische vliegtuigfabrikant wil volgens hem ook toestellen maken met GLARE erin. (TvD)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.