Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

​Bestaande opleidingen moeten nut straks aantonen

Ook bestaande opleidingen moeten straks aantonen dat ze nog bestaansrecht hebben. De minister heeft een motie van VVD en D66 met die strekking overgenomen.

De meeste opleidingen zijn er al decennialang, maar niemand vraagt zich af hoeveel behoefte eraan is. Hoe kan het dat zoveel afgestudeerde psychologen werkloos zijn en waarom tellen enkele talenopleidingen maar een handjevol eerstejaars?

Dat moet anders, vonden VVD en D66. De twee fracties dienden een motie in die de minister oproept om eens in de zoveel tijd te bekijken of opleidingen nog “aansluiten op de arbeidsmarkt en maatschappij”. Het is een idee van de VVD en studentenorganisatie ISO.

De periodieke toets zou zich niet moeten beperken tot de baankans, benadrukten de studenten eerder. Kleine opleidingen die dreigen te verdwijnen, kunnen de toets vanwege hun maatschappelijk waarde toch doorstaan.

Het ISO maakt verder een verschil tussen het hbo en wetenschappelijk onderwijs. Hogescholen bieden beroepsopleidingen aan en dus mag je verwachten dat de kans op een baan zwaar weegt. Academische opleidingen daarentegen mogen niet zomaar afgerekend worden op hun aansluiting op de arbeidsmarkt: hoe zou dat kunnen bij een opleiding als filosofie?

Eerder zei onderwijsminster Jet Bussemaker nog dat een periodieke controle wel erg veel gedoe met zich meebrengt, maar ze heeft de motie vanmiddag wel overgenomen. Ze wilde toch al eens het functioneren van de Commissie doelmatigheid hoger onderwijs (CDHO) tegen het licht houden, die opleidingen nu alleen op hun relevantie beoordeelt vóór ze van start mogen. Daar past deze motie wel bij, vindt de minister bij nader inzien. Het onderzoek naar het CBHO kondigde ze vorige week al aan in het Kamerdebat.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.