Altijd handig, zo’n boek dat alle zachte onderwerpen behandelt waar een ingenieur in de praktijk mee te maken krijgt, maar die niet tot het technische curriculum behoren. Maar Carl Selinger bakt er in ‘Stuff you don’t learn in engineering school’ wel erg weinig van.
‘Congratulations! You’re an engineer, and now you’re ready to take the corporate world by storm. But in order to succeed in your career, you’ll need more than just great technical skills.’
Die tekst op de achterflap van ‘Stuff you don’t learn in engineering school’ doet de alarmbellen afgaan. Kennelijk denkt de auteur dat de techniekstudent vandaag de dag nog steeds weinig meer doet dan integralen oplossen. En dus begint Carl Selinger in zijn boek, dat voorkomt uit zijn ervaring als cursusleider, bij de basics.
Aankomende ingenieurs moeten goed kunnen schrijven (gebruik duidelijke taal), spreken (houd rekening met je publiek) en luisteren (maak oogcontact). Dan volgt het hoofdstuk over beslissingen nemen. Daarvoor biedt Selinger een viertrapsmethode: bepaal wat er beslist moet worden, zet de alternatieven op een rijtje, stel de criteria vast en neem de beslissing. Tja, zo ver komt zelf een enigszins analytisch ingestelde eerstejaars ook nog wel.
Ingenieurs die moeite hebben met het nemen van beslissingen, hebben in feite moeite met het dragen van verantwoordelijkheid. Dat is natuurlijk heel moeilijk te leren, weet Selinger ook wel, maar hij komt na de raket niet verder dan: ‘Now you know how easy it is to make a decision, because someone just taught you. Now practice!‘
En zo gaat het maar door, hoofdstuk na hoofdstuk, over omgaan met kritiek, over het vaststellen prioriteiten, over effectief vergaderen, over werken in teams, over leiderschap, over onderhandelen en over je aanpassen aan de mensen met wie je moet werken. Het is allemaal waar wat er staat, maar het staat er zo beknopt, dat je er feitelijk weinig mee kunt. Wat moet je bijvoorbeeld met de tips in het hoofdstuk over creativiteit, die variëren van ‘bekijk dingen eens van de andere kant’ tot ‘praat ook eens met iemand uit een ander vakgebied’?
Het aardigste hoofdstuk is dat over omgaan met stress en het hebben van plezier. Dat laatste onderwerp komt namelijk zelden aan de orde in lesboeken. Nu kun je plezier hebben natuurlijk ook niet leren, maar het is wel verfrissend dat iemand er eens op wijst hoe belangrijk het is voor je werk om af en toe niet met je werk bezig te zijn. Zeker in Amerika komt workaholisme immers veelvuldig voor.
Dat halve hoofdstuk kan het boek echter niet redden. De conclusie is onontkoombaar: ‘Stuff you don’t learn in engineering school’ is een mengsel van clichés, open deuren en gebakken lucht waar alleen de totale nerd iets aan zal hebben in de zin van leermomenten. Dat moeten Amerikanen toch ook doorhebben.
Niettemin is Selinger een gevierd docent (blijkens de twaalf pagina’s met testimonials van tevreden cursisten achterin het boek). Dat zal dan waarschijnlijk meer met zijn presentatie te maken hebben dan met de inhoud van wat hij heeft te melden, ben je onwillekeurig geneigd te denken. En dan valt het kwartje: dit boek is helemaal niet bedoeld om iets concreets van te leren. Het is empowerment. Net zoals managementgoeroes met simpele theorietjes hun gehoor van managers vooral het geruststellende gevoel willen bezorgen dat ze op de goede weg zitten, bedoelt Selinger met dit boek jonge ingenieurs in de eerste plaats gerust te stellen en zelfvertrouwen aan te praten. Dat doe je niet met opdrachten die een werkelijke inspanning vragen, maar juist door het onderwerp zo eenvoudig mogelijk voor te stellen, opdat iedereen denkt: dat kan ik ook.
Welbeschouwd staat daartoe al een kraakheldere hint op pagina tien, waar Selinger de inhoud samenvat: ‘Don’t be afraid of something. Learn about it! You are responsible for yourself: you are the ceo of you! Remember technical competency is the core of your success in engineering!‘ Of neem de eerste tip bij spreken in het openbaar: ‘You can do it! Just learn how and practice!‘ Zo bezien is het toch wel weer een aardig boek, al komt de boodschap op papier uiterst matig over.
Carl Selinger, ‘Stuff you don’t learn in engineering school’, pp. 178, Wiley/IEEE, 29,10 euro.
‘Congratulations! You’re an engineer, and now you’re ready to take the corporate world by storm. But in order to succeed in your career, you’ll need more than just great technical skills.’
Die tekst op de achterflap van ‘Stuff you don’t learn in engineering school’ doet de alarmbellen afgaan. Kennelijk denkt de auteur dat de techniekstudent vandaag de dag nog steeds weinig meer doet dan integralen oplossen. En dus begint Carl Selinger in zijn boek, dat voorkomt uit zijn ervaring als cursusleider, bij de basics.
Aankomende ingenieurs moeten goed kunnen schrijven (gebruik duidelijke taal), spreken (houd rekening met je publiek) en luisteren (maak oogcontact). Dan volgt het hoofdstuk over beslissingen nemen. Daarvoor biedt Selinger een viertrapsmethode: bepaal wat er beslist moet worden, zet de alternatieven op een rijtje, stel de criteria vast en neem de beslissing. Tja, zo ver komt zelf een enigszins analytisch ingestelde eerstejaars ook nog wel.
Ingenieurs die moeite hebben met het nemen van beslissingen, hebben in feite moeite met het dragen van verantwoordelijkheid. Dat is natuurlijk heel moeilijk te leren, weet Selinger ook wel, maar hij komt na de raket niet verder dan: ‘Now you know how easy it is to make a decision, because someone just taught you. Now practice!‘
En zo gaat het maar door, hoofdstuk na hoofdstuk, over omgaan met kritiek, over het vaststellen prioriteiten, over effectief vergaderen, over werken in teams, over leiderschap, over onderhandelen en over je aanpassen aan de mensen met wie je moet werken. Het is allemaal waar wat er staat, maar het staat er zo beknopt, dat je er feitelijk weinig mee kunt. Wat moet je bijvoorbeeld met de tips in het hoofdstuk over creativiteit, die variëren van ‘bekijk dingen eens van de andere kant’ tot ‘praat ook eens met iemand uit een ander vakgebied’?
Het aardigste hoofdstuk is dat over omgaan met stress en het hebben van plezier. Dat laatste onderwerp komt namelijk zelden aan de orde in lesboeken. Nu kun je plezier hebben natuurlijk ook niet leren, maar het is wel verfrissend dat iemand er eens op wijst hoe belangrijk het is voor je werk om af en toe niet met je werk bezig te zijn. Zeker in Amerika komt workaholisme immers veelvuldig voor.
Dat halve hoofdstuk kan het boek echter niet redden. De conclusie is onontkoombaar: ‘Stuff you don’t learn in engineering school’ is een mengsel van clichés, open deuren en gebakken lucht waar alleen de totale nerd iets aan zal hebben in de zin van leermomenten. Dat moeten Amerikanen toch ook doorhebben.
Niettemin is Selinger een gevierd docent (blijkens de twaalf pagina’s met testimonials van tevreden cursisten achterin het boek). Dat zal dan waarschijnlijk meer met zijn presentatie te maken hebben dan met de inhoud van wat hij heeft te melden, ben je onwillekeurig geneigd te denken. En dan valt het kwartje: dit boek is helemaal niet bedoeld om iets concreets van te leren. Het is empowerment. Net zoals managementgoeroes met simpele theorietjes hun gehoor van managers vooral het geruststellende gevoel willen bezorgen dat ze op de goede weg zitten, bedoelt Selinger met dit boek jonge ingenieurs in de eerste plaats gerust te stellen en zelfvertrouwen aan te praten. Dat doe je niet met opdrachten die een werkelijke inspanning vragen, maar juist door het onderwerp zo eenvoudig mogelijk voor te stellen, opdat iedereen denkt: dat kan ik ook.
Welbeschouwd staat daartoe al een kraakheldere hint op pagina tien, waar Selinger de inhoud samenvat: ‘Don’t be afraid of something. Learn about it! You are responsible for yourself: you are the ceo of you! Remember technical competency is the core of your success in engineering!‘ Of neem de eerste tip bij spreken in het openbaar: ‘You can do it! Just learn how and practice!‘ Zo bezien is het toch wel weer een aardig boek, al komt de boodschap op papier uiterst matig over.
Carl Selinger, ‘Stuff you don’t learn in engineering school’, pp. 178, Wiley/IEEE, 29,10 euro.
Comments are closed.