Opinion

‘Advertenties hebben te hoog Benneton-gehalte’

De nieuwe imago-campagne wordt goed ontvangen door studenten en medewerkers. Wel behoeven een paar losse eindjes nog aandacht.

Kern van de advertenties is een pakkende foto met een bijbehorende kop. Een kolom met tekst geeft vervolgens meer uitleg aan de lezer. Over het algemeen vinden de geïnterviewde studenten en medewerkers de combinatie van de foto en de koptekst goed.

Toegevoegd onderzoeker Jetske Verkerk (CT) vindt de beelden treffend gekozen. ,,Met name de foto van de baby is ontzettend mooi. Als werknemer voel ik me trots als ik de campagne zie. De beelden vragen wel allemaal om meer uitleg. De koppen zijn onmisbaar om de link met de techniek te maken.” Als minpunt noemt Verkerk dat de advertenties weinig high-tech-uitstraling hebben. ,,Uit de campagne mag best blijken dat je op hoog niveau bezig bent.”

Ook TN-student Jochem van Os is over de foto’s te spreken. ,,De beelden passen bij de TU.” Wel vindt Van Os dat sommige foto’s een hoog ‘Benetton-gehalte’ hebben: ,,Eén of twee foto’s spelen erg in op onderbuikgevoelens. Dat moet je zien te vermijden. Het past de TU niet om confronterende reclames in de stijl van Benetton te maken.”

Jitske Koetsier, studente geneeskunde uit Leiden, ziet ‘maatschappelijke relevantie en sociale bewogenheid’ in de advertenties. ,,Bij sommige is de combinatie van de foto en de koptekst al genoeg, maar andere zijn weer wat onduidelijk.” Koetsier wil niet kwijt of de advertenties haar beeld van de techniek hebben verbeterd. ,,Ik heb nooit zo snel mijn oordeel klaar. Ik heb ook nooit overwogen een technische studie te gaan volgen.”

IO’er Boudewijn Soetens vraagt zicht af ,,of je met één zo’n campagne het stof van je imago kunt vegen. De campagne past wel goed bij het publiek dat opiniebladen leest.”

Hoewel de campagne vlotter is en meer aan de werkelijkheid gerelateerd dan het huidige imago van de TU, is er toch meer nodig om het imago te verbeteren, vindt dr. Cees Overbeeke (IO). ,,De campagne kan alleen een ondersteuning zijn. Er moet meer gebeuren, bijvoorbeeld in onderwijs en onderzoek.”

Overbeeke vindt het overigens ,,plezierig dat de medewerkers van de TU hun werk kunnen herkennen in de campagne. Dit betekent toch een stuk erkenning voor het onderzoek wat ze doen.”

Kern van de advertenties is een pakkende foto met een bijbehorende kop. Een kolom met tekst geeft vervolgens meer uitleg aan de lezer. Over het algemeen vinden de geïnterviewde studenten en medewerkers de combinatie van de foto en de koptekst goed.

Toegevoegd onderzoeker Jetske Verkerk (CT) vindt de beelden treffend gekozen. ,,Met name de foto van de baby is ontzettend mooi. Als werknemer voel ik me trots als ik de campagne zie. De beelden vragen wel allemaal om meer uitleg. De koppen zijn onmisbaar om de link met de techniek te maken.” Als minpunt noemt Verkerk dat de advertenties weinig high-tech-uitstraling hebben. ,,Uit de campagne mag best blijken dat je op hoog niveau bezig bent.”

Ook TN-student Jochem van Os is over de foto’s te spreken. ,,De beelden passen bij de TU.” Wel vindt Van Os dat sommige foto’s een hoog ‘Benetton-gehalte’ hebben: ,,Eén of twee foto’s spelen erg in op onderbuikgevoelens. Dat moet je zien te vermijden. Het past de TU niet om confronterende reclames in de stijl van Benetton te maken.”

Jitske Koetsier, studente geneeskunde uit Leiden, ziet ‘maatschappelijke relevantie en sociale bewogenheid’ in de advertenties. ,,Bij sommige is de combinatie van de foto en de koptekst al genoeg, maar andere zijn weer wat onduidelijk.” Koetsier wil niet kwijt of de advertenties haar beeld van de techniek hebben verbeterd. ,,Ik heb nooit zo snel mijn oordeel klaar. Ik heb ook nooit overwogen een technische studie te gaan volgen.”

IO’er Boudewijn Soetens vraagt zicht af ,,of je met één zo’n campagne het stof van je imago kunt vegen. De campagne past wel goed bij het publiek dat opiniebladen leest.”

Hoewel de campagne vlotter is en meer aan de werkelijkheid gerelateerd dan het huidige imago van de TU, is er toch meer nodig om het imago te verbeteren, vindt dr. Cees Overbeeke (IO). ,,De campagne kan alleen een ondersteuning zijn. Er moet meer gebeuren, bijvoorbeeld in onderwijs en onderzoek.”

Overbeeke vindt het overigens ,,plezierig dat de medewerkers van de TU hun werk kunnen herkennen in de campagne. Dit betekent toch een stuk erkenning voor het onderzoek wat ze doen.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.